De kunstwerken in het Rijksmuseum schudden nog aan de muren door de bonkende beats uit de pop-up fitnesszaal van Reebok op het Museumplein. Het Engelse sportmerk presenteerde in samenwerking met groepsfitness-specialist Les Mills de nieuwe fitnessbeleving in een digitaal tijdperk. Nadat de Tour onder andere in London, Stockholm, Parijs en Berlijn neerstreek werkte Sportnext zich in Amsterdam in het zweet. Op naar Planet Immersive!
"Dit worden de meest bijzondere momenten uit je fitnesscarrière. De komende 35 minuten worden afzien, maar geloof me na afloop wil je meer! Op Planet Immersive draait het namelijk om plezier en beleven. Spierpijn voelde nog nooit zo fijn. Zijn jullie er klaar voor?" Gebroederlijk klinkt er een JA! en de bioscoop-achtige schermen in de zaal schieten aan. In totaal kijken circa 35 nietsvermoedende spinners naar de sterren op het scherm. Klaar voor wat komen gaat..
Fitness is na hardlopen de meest toegankelijke sport ter wereld. In Nederland doen ruim 3,2 miljoen mensen aan fitness en daarmee is het de grootste sport. Meer dan 2 miljoen mensen zijn lid van een fitnesscentrum en werken zich met enige regelmaat in het zweet op een loopband, hometrainer of in groepslessen op de vloer omringt door spiegels. Reebok wil wereldwijd hét fitnessmerk worden en doet er alles aan om die positie te claimen. Een nieuw logo (delta), het kledingassortiment (waaronder tatoeages en spek) en ook concepten als CrossFit gebruikt de dochter van adidas om zijn stempel te drukken. Daar komt nu in samenwerking met Les Mills uit Nieuw-Zeeland, contentspecialist in het verzorgen van groepsfitness, IMMERSIVE FITNESS bij.
Het project moet de standaard fitnessbeleving, die we inmiddels allemaal wel een keer ervaren hebben, een nieuwe dimensie geven. Met keiharde pompende muziek en omgeven door een enorm scherm gaan we aan de slag. Nog op een doodgewone hometrainer en onder begeleiding van een coach maar met enige fantasie vliegend als een ervaren space racer over virtuele banen die op het scherm om ons heen geprojecteerd worden. De actie bestaat voornamelijk uit stijle bergen beklimmen en op hoge snelheid weer afdalen. Allemaal korte afleveringen van circa 5 tot 10 minuten met elk een eigen landschap. De zwaarte van de work-out bepaal je uiteindelijk zelf en het groepsgevoel speelt een belangrijk rol. Zo moedigt de coach regelmatig aan om links en rechts een high-five uit te delen.
Na afloop sta je enigszins gedesoriënteerd weer buiten met de aarde onder je voeten. Bijkomen van wat je zojuist hebt beleefd. Het concept Immersive Fitness is er naast spinning onder andere ook voor yoga en Combat Training. Reebok is momenteel druk bezig om het Immersive Fitness-geloof te verspreiden en in juni van dit jaar stond de Ziggo Dome vol met enthousiaste deelnemers aan Reebok ONE. Het is voor Reebok een nieuwe stap in de verovering van de fitnessmarkt waar we zeker het laatste nog niet van gehoord hebben.