3x3 Pro League moet nieuwe standaard voor organisatie basketbalevent worden

Komende vrijdag en zondag vindt de finale van Nederlands nieuwste basketbalcompetitie plaats: de 3x3 Pro League. In de RAI in Amsterdam staan de laatste wedstrijden van de competitie op het programma. Met onder meer een spectaculaire, interactieve LED-vloer, 30 camera’s rondom het veld voor de tv-uitzendingen en online activatie en een hypermodern shottrackingsysteem wil de organisatie een nieuwe standaard neerzetten voor het organiseren van basketbalevenementen.

De belangrijkste doelstelling van de initiatiefnemers van 3X3 Pro, de organisatie achter de Pro League, is om de sportieve voorsprong die Nederland nu heeft op het gebied van 3x3 basketbal blijvend te ondersteunen en basketbal als sport verder te promoten. “Basketballend Nederland heeft de droom naar de Olympische Spelen in Tokio te gaan. En die droom is best reëel als je kijkt naar het verleden. Dit lukt echter alleen door on top of the game te blijven. Deze competitie gaat ons als land helpen nog beter te worden aan de top. Hoe breder de basis van deze top, hoe meer concurrentie en hoe hoger het niveau”, zegt Mark Schuurman tevens initiatiefnemer van 3x3 Unites, een stichting die ook 3x3 basketbal maatschappelijk naar een next level wil brengen.

De 3X3 Pro League, waar tijdens de eerste editie twaalf Nederlandse mannenteams aan meedoen, ging op zaterdag 7 juli van start en behelst drie speelweekeinden in juli, met een totale prijzenpot van 20.000 euro. De Pro League – die gratis toegankelijk is voor publiek - is onderdeel van het voorbereidingstraject van de 3x3 Orange Lions richting de FIBA World Cup 2019 in Amsterdam en de Olympische Spelen 2020 in Tokio. 

Next level sportevenement

Schuurman en zijn kompanen willen met de Pro League niet alleen op sportief gebied, maar ook op organisatorisch vlak een evenement van wereldklasse neerzetten. “Wat de Pro League bijzonder maakt naast het hoge niveau van de Nederlandse deelnemers, zijn de innovatieve technologische ontwikkelingen waar we gebruik van maken. Samen met deze partners willen we een next level sportevenement neerzetten en 3x3 basketbal verder op de kaart zetten. We gaan samen met serieuze en kwalitatief hoogstaande nationale en internationale partners blijvend het verschil maken en op deze manier zijn we een voorbeeld in de wereld.”

Er is goed naar het NBA-model gekeken en – in het klein – heeft de organisatie enige succesvolle elementen geïmplementeerd in dit evenement. “We hanteren bijvoorbeeld een gesloten league waarbij het niveau van de teams gewaarborgd is. We hebben de teams als league gebrand, wat betekent dat we de teams hebben voorzien van een eigen look and feel en met elkaar de branding van de sport en deze league oppakken. Alles met als doel de basketbalsport in zijn geheel groter te maken.”

Interactieve LED-vloer

"We brengen innovatie, technologie en basketbal op hoog niveau bij elkaar" - Mark Schuurman

Om dit te bewerkstelligen wordt er in de RAI Amsterdam gespeeld op een speciale glazen speelvloer met LED-verlichting van ASB Glassfloor; een wereldprimeur. Op de vloer kan alles worden geprojecteerd. “Het is uniek dat de wedstrijden op deze futuristische, interactieve speelvloer gespeeld worden”, zegt Schuurman. “We zagen de LED-vloer tijdens een modeshow in de Westergasfabriek en waren meteen verkocht. De mensen van ASB Glassfloor waren ook direct enthousiast. Zij willen meer in de sport doen en het is fantastisch dat we nu in de RAI de mogelijkheden van deze vloer kunnen laten zien. De spelers vinden het supertof op een dergelijke vloer te spelen en de FIBA (internationale basketbalbond red.) heeft de vloer goedgekeurd. Voor op tv en de livestream ziet het er heel stoer en futuristisch uit. Je kunt tussen de wedstrijden door meer entertainment bieden voor het publiek en je kunt je partners op een creatieve manier een plek geven.”

Behalve de LED-vloer beschikt de 3x3 Pro League ook over het nieuwste shottracking systeem van RSPCT, dat vooral in de NBA intensief wordt gebruikt. Ook andere (inter)nationale partijen als Grabyo (videodistributie platform), FOX Sports (uitzendingen op televisie), Schelde (levering basket), Wilson (basketballen), Solar Initative (creative agency) en Brouwerij ’t IJ zijn aangehaakt als partners van het evenement. “We brengen innovatie, technologie en basketbal op hoog niveau bij elkaar. Diverse andere merken zijn daar in de toekomst in geïnteresseerd en willen graag verder met ons in gesprek met als doel voor de langere termijn samen te werken”, zegt Schuurman.

Ook wordt onderzocht op welke manier de Pro League toegankelijk gemaakt wordt vanaf 2019 voor vrouwen en rolstoelbasketbalers. We investeren deze eerste editie nog heel veel zelf vanuit onszelf in dit evenement, we zijn ervan overtuigd dat in de toekomst meer partnerships die passen bij deze droom en ontwikkeling tot stand zullen komen. Wij werken samen met A-merken die voor een langere tijd willen investeren en meegaan met de Olympische droom, activatie van jongeren en inactieven en samen met ons voor de langere termijn het verschil wil maken.”

“We gaan na deze eerste editie doorbouwen aan de volgende edities die mogelijk negen toernooidagen herbergen. Dit aantal is nodig om voldoende punten met de spelers te verdienen voor de wereldranking om de olympische droom realistisch te maken. Ook wordt onderzocht op welke manier de Pro League vanaf 2019 toegankelijk kan worden gemaakt voor vrouwen en rolstoelbasketballers. We investeren nu nog heel veel zelf in dit evenement, maar we zijn ervan overtuigd dat in de toekomst meer partnerships tot stand zullen komen. We werken samen met A-merken die voor een langere tijd willen investeren en meegaan in de olympische droom, zich willen inzetten voor de activatie van jongeren en inactieven en samen met ons voor de langere termijn het verschil willen maken.”

Calimero

"Nederlands denken als Calimero is niet waar we allemaal voor staan" - Mark Schuurman

Aan ambities geen gebrek dus. Schuurman is er heilig van overtuigd dat 3x3 basketbal de wereld aan het veroveren is en hij wil er alles aan doen om ervoor te zorgen dat Nederland zijn plek in de wereldtop behoudt. “De FIBA heeft ons al gevraagd of we in andere landen ook een Pro League willen organiseren. De tijd is rijp om te laten zien dat wij in Nederland leading zijn én blijven op het gebied van 3x3 basketbal. De Basketbalbond heeft fantastisch werk geleverd door op grassroots niveau de sport te ontwikkelen en hoogwaardige evenementen neer te zetten, samen met onder meer House of Sports, TIG Sports en de gemeente Amsterdam."

"Als we groot willen worden en blijven in deze wereld dienen we naar buiten te blijven treden. Nederlands denken als Calimero is niet waar we allemaal voor staan, we gaan voor de Nederlandse ondernemerschap, handelsgeest en overtuiging dat we de beste kunnen worden en blijven. Deze sport heeft alles in zich om de next big thing te worden in de sportwereld. Wij zijn daar met gepaste trots een onderdeel van.”