Digitalisering bij sportbonden: Sportvisserij Nederland zet in op segmentering

NOC*NSF startte begin 2015 met een groot project: de transitie in de sport, mede ingegeven door de kansen die de digitalisering biedt. Nu, bijna vier jaar later, hebben veel sportbonden zichzelf opnieuw uitgevonden. SPORTNEXT gaat in 2019 elke maand langs bij een sportbond om de balans op te maken. In aflevering 1 zijn we te gast bij Sportvisserij Nederland.

Het zal bij lang niet iedereen bekend zijn, maar met 562.000 leden was Sportvisserij Nederland in 2017 na de KNVB en KNLTB de grootste sportbond van ons land. In totaal vissen er in ons land naar schatting jaarlijks 1,5 miljoen mensen. Sportvisserij Nederland vertegenwoordigt dus een enorm grote groep. In vergelijking met andere verenigingen in Nederland heeft de hengelsportvereniging een beperkte sociale functie. Uit onderzoek van Mulier Instituut uit 2015 blijkt dat 40% van de leden geen (actieve) band heeft met de vereniging.

Danny Bok, projectleider digitale communicatie bij Sportvisserij Nederland, beaamt dat er niet echt sprake is van een verenigingsleven in het sportvissen. "Vissen moet je van iemand leren. Verenigingen – waarvan er ruim 800 zijn in Nederland - zien voor een deel in die behoefte, maar ouders, opa’s, oma’s en vrienden zijn de belangrijkste ambassadeurs van onze sport."

Sportvissen heeft in Nederland bij niet-sportvissers nog wel eens een saai en stoffig imago, weet Bok. Daar wil de bond de komende jaren verandering in brengen. "Er zijn een miljoen redenen om te vissen en dat willen we laten zien. Lekker actief de gezonde buitenlucht in en ontstressen in de natuur. Het geeft een gevoel van vrijheid. Of voor de gezelligheid samen; de mooiste gesprekken heb je met een hengel in je hand. Vissen is allang niet meer alleen voor een oudere man op een viskist. Er zijn steeds meer vrouwen die vissen, de jeugd vindt het avontuurlijk. Hierdoor zijn nieuwe vormen ontstaan zoals het Streetfishing en urban karpervissen. Je brengt een stukje van de natuur onder water naar boven; prachtige vissen die we daarna weer netjes terugzetten. Dat proberen we in beeld te brengen en het gaat steeds beter."

'Je kunt anno 2019 niet meer denken in 'de doelgroep sportvissers'. Voor elk platform passen we onze boodschap aan'

Danny Bok (Sportvisserij Nederland)

Artificial Intelligence

Net zoals veel andere sportbonden heeft Sportvisserij Nederland de laatste jaren grote stappen gezet op het gebied van digitalisering en communicatie. Zo zijn onder meer de databases van de bond opgeschoond en geactualiseerd, zijn er diverse apps en platformen voor verschillende doelgroepen ontwikkeld en krijgt de sportvisserij steeds meer aandacht in de (landelijke) media. "We zijn druk in ontwikkeling. Onze leden kunnen sinds een paar jaar hun eigen administratie online bijhouden", zegt Bok.

"Daarnaast hebben we inmiddels drie apps ontwikkeld: VISsengids, VISplanner en MijnVISmaat. Elke app dient een ander doel; de gids is er om snel te zien welke vissen er in Nederland zwemmen, de planner om te zien waar je met jouw VISpas(sen) mag vissen en MijnVISmaat om je vangsten te delen en analyseren."

"Later dit jaar lanceren we onze nieuwste functionaliteit: de VISsenscanner. De app maakt gebruik van Artificial Intelligence. Je maakt een foto met je smartphone en de app herkent automatisch welke soort je voor je hebt. Vanuit onze achterban is een van de meest gestelde vragen: welke vis heb ik gevangen? Met deze unieke app bedienen we hen. Anderzijds lever het ons waardevolle data op over de verspreiding van soorten. Een mooie vorm van ‘citizen science’ dus."

Leden op maat bedienen

Sportvisserij Nederland kiest er bewust voor om verschillende apps en platformen te ontwikkelen en niet alles op één plek bij elkaar te laten komen. Bok: "Ik geloof niet in één oplossing voor alles. We bedienen elke doelgroep op een passende manier. Via websites, social media, e-mails, tv, drukwerk, evenementen, cursussen en meer. Op onze corporate website komt alles samen en van daaruit verwijzen we naar de juiste kanalen. Het is onze taak te zorgen dat informatie goed vindbaar is."

Een van de doelen van Sportvisserij Nederland is om haar leden steeds meer op maat te bedienen. Bok legt uit: "Als sportbond is het essentieel kennis te hebben van je achterban. Om die kennis te verzamelen maken we profielen van gebruikers. Wie ze zijn, wat ze van ons afnemen en wat ze doen. Binnen de AVG-kaders uiteraard. De afgelopen twee jaar hebben we onze systemen aan de achterkant hiervoor helemaal opnieuw ingericht. We slagen er steeds meer in om op het juiste moment en de op juiste plek onze informatie, diensten en producten te kunnen aanbieden. We gaan onze achterban opdelen in segmenten. Je kunt anno 2019 niet meer denken in 'de doelgroep sportvissers'. Voor elk platform passen we onze boodschap aan."

'We hebben geen vaste sponsors en zijn wat dat betreft een vreemde eend in de bijt in de sportwereld'

Danny Bok (Sportvisserij Nederland)

Fishing in Holland

Nederland is een sportvisland bij uitstek. Bijna nergens ter wereld vind je zoveel viswater en zo’n gevarieerde visstand als in Nederland. Om het hengelsporttoerisme naar Nederland te bevorderen en meer buitenlanders te laten genieten van de vismogelijkheden in ons land is begin 2017 de nieuwe website FishinginHolland.nl gemaakt, het vertrekpunt voor een vistrip naar Nederland.

"Met Fishing in Holland bieden we zowel Nederlandse vissers als buitenlandse vistoeristen een plek om allerlei informatie over vissen in Nederland te vinden", legt Bard Borger, medewerker communicatie, uit.

"We verkopen via het platform en met artikelen in buitenlandse hengelsportmedia Nederland als visland en zetten ons land op de kaart. We helpen op deze manier ook de recreatie- en toerismesector en de retail. Vakantieparken en campings spinnen garen bij onze campagne, want zij zien een toename in toeristen uit met name Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Het afgelopen jaar hebben 50.000 Duitse vissers een vispas aangevraagd. Dat geeft aan hoe groot de potentie is."

Afwijkend sponsormodel

Zo blijft Sportvisserij Nederland op verschillende manieren innoveren. Maar op één gebied is alles al jarenlang hetzelfde: sponsoring. De bond is voor haar voortbestaan namelijk niet afhankelijk van sponsorinkomsten of de bijdrage van NOC*NSF, waar Sportvisserij Nederland sinds 2013 lid van is. De organisatie is financieel gebaseerd op haar leden. Door deze positie kan het zich veroorloven te werken zonder grote sponsors. Bok: "We hebben geen vaste sponsors, maar werken wel veel met lokale partners. De urgentie om een sponsor te vinden is er niet voor ons. We zijn wat dat betreft een vreemde eend in de bijt in de sportwereld."

"Bovendien is sponsoring niet iets wat je er even bij doet. Er gaat veel tijd en energie in zitten en het moet doordringen tot in de genen van je organisatie. Qua continuïteit kent het ook haar beperkingen. Het is een kracht van ons dat we zonder partner werken, dat zorgt ervoor dat we onafhankelijk zijn en misschien wat meer vrijheid hebben dan andere bonden."

Ambassadeurs

De komende jaren blijft Sportvisserij Nederland zich inzetten om te laten zien dat sportvissen een leuke en gezonde buitensport is. Dat probeert de bond onder meer te bereiken via haar eigen media-uitingen. Zo maakt het in samenwerking met RTL het programma VIS TV, zijn vrije publiciteit en digitale media belangrijk en speelt het magazine Hét VISblad een voorname rol in de communicatie naar de leden.

"Naar verwachting bestaat in 2021 maar liefst 82% van de online content uit video. Op dergelijke ontwikkelingen moet je anticiperen. We gaan dus nog veel meer met beeld doen, zowel on- als offline", zegt Bok.

"De komende jaren willen we nog meer laten zien dat sportvissen voor iedereen is; jong, oud, rijk, arm, man, of vrouw. Vissen kan overal, het kost weinig en is daarom laagdrempelig. Die boodschap gaan we via ambassadeurs over de bühne brengen. Er zijn enorm veel BN’ers en topsporters die in hun vrije tijd graag vissen. Jochem Myjer is bijvoorbeeld een fanatieke visser die inmiddels een column voor ons schrijft. Zo laten we zien hoe leuk vissen is en dat het een sport voor iedereen is. Want dat willen we vooral uitdragen."

Lees ook de eerdere artikelen in deze serie: