Het laatste sportmarketingnieuws met F1 in Nederland en Calvé steunt Oranjevrouwen

In de week waarin PWC bekendmaakte dat La Liga in het seizoen 2016/2017 15,7 miljard euro heeft bijgedragen aan de Spaanse economie, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Brief Nederlandse Sportraad over F1-race in Nederland zorgt voor ophef

De Nederlandse sportwereld had het deze week over twee zaken: de remontada van Ajax in Madrid én de open brief van de Nederlandse Sportraad over de Formule 1 in ons land. De Sportraad stelt daarin dat Zandvoort voor het Formule One Management (FOM) nog de enige optie is voor een Dutch Grand Prix (wat overigens ontkend wordt door het circuit Assen). De Sportraad roept in de brief de politiek op een eventuele F1-race in Zandvoort te steunen. De overheid weigerde eerder al een subsidieaanvraag van 5 miljoen euro te honoreren en herhaalde dat standpunt deze week. Het sluit overigens niet uit dat het op een andere manier wél steun verleent aan Zandvoort.

De brief van NLsportraad deed veel stof opwaaien. Waarom stuurde het orgaan de open brief? Is Zandvoort voor FOM daadwerkelijk nog de enige kandidaat voor een F1-race in Nederland? Schaadt de brief de kansen op een Dutch Grand Prix? Voor 1 april krijgen we op de meeste vragen een antwoord, want Zandvoort heeft tot 31 maart om de financiering rond te krijgen.

Calvé Pindakaas ondersteunt Oranjevrouwen op weg naar WK

De succesvolle commercial van Calvé Pindakaas met Lieke Martens heeft een vervolg gekregen in de vorm van een samenwerking tussen Calvé en de KNVB. Het merk steunt de OranjeLeeuwinnen richting Frankrijk. De samenwerking zal worden afgetrapt met een zoektocht naar Ballenmeiden voor de oefenwedstrijden van de OranjeLeeuwinnen in april en juni 2019.

Jean-Paul Decossaux, directeur commercie bij de KNVB: "We zijn blij en trots dat Calvé zich structureel gaat verbinden aan het vrouwenvoetbal en de OranjeLeeuwinnen. Na de succesvolle commercial met Lieke Martens, is dit een mooie vervolgstap om het Nederlands elftal in aanloop naar Frankrijk en het vrouwenvoetbal in het algemeen weer een stap verder te brengen. Calvé is natuurlijk een oer-Hollands en sterk merk, dus we kijken uit naar onze samenwerking."

30 miljoen euro beschikbaar voor lokale sportakkoorden

Deze week informeerde sportminister Bruno Bruins de Tweede Kamer over de besteding van het nog niet gelabelde deel van het landelijke sportbudget. Hij maakte bekend dat er de komende drie jaar 30 miljoen euro wordt geïnvesteerd om het Nationale Sportakkoord om te zetten in lokale sportakkoorden. Iedere gemeente kan vanaf volgende week 15.000 euro aanvragen om een sportformateur aan te stellen. De sportformateur brengt lokale partijen bij elkaar aan tafel om tot een lokaal sportakkoord te komen. Voor gemeenten die een sportakkoord hebben, stelt minister Bruins geld beschikbaar voor de uitvoering van de lokale akkoorden.

Veronica behaalt hoogste marktaandeel ooit dankzij zege Ajax

Veronica beleefde dinsdagavond een hoogtepunt in haar bestaan. Dankzij de even verrassende als schitterende zege van Ajax op Real Madrid behaalde de zender het hoogste marktaandeel in de historie. Maar liefst 2.845.000 mensen zagen hoe de Amsterdammers de winnaar van de vorige drie edities uit de Champions League stootte. Veronica behaalde in het tijdslot 18.00-24.00 uur een marktaandeel van 35,1%. Met twee kwartfinalewedstrijden in het vooruitzicht zouden er binnenkort zomaar eens weer records kunnen worden gebroken.

Lees maandag bij ons een interview met Bastiaan van Dalen, de zendermanager van Veronica.

Team Sky presenteert voor start Giro nieuwe hoofdsponsor

De zoektocht naar een nieuwe sponsor is in volle gang bij Team Sky. En volgens ploegleider Mateo Tossato presenteert de wielerploeg nog voor de start van de Giro d’Italia een nieuwe hoofdsponsor. Met de komst van een grote partner is de toekomst van de succesvolle Britse formatie verzekerd. Volgens Tossato gaat het om een Europese sponsor. Daarmee is het zo goed als uitgesloten dat het Colombiaanse oliebedrijf Ecopetro, waar eerder sprake van was, gaat samenwerken met Sky.

'BMW wil 800 miljoen euro investeren in Bayern München'

In Duitsland is mogelijk een megadeal op komst. BMW zou maar liefst 800 miljoen euro willen investeren in Bayern München. Dat meldt onder meer Bild. De sponsorovereenkomst zou in 2025 in moeten gaan. In dat jaar loopt namelijk de huidige overeenkomst met Audi af. De autofabrikant heeft een aandeel van 8,33% in de Duitse topclub, net als Allianz en adidas. De overige aandelen heeft Bayern zelf in handen. Voor de 800 miljoen euro, die bestemd is voor de komende tien jaar, zou BMW dus het aandeel van Audi overnemen. Overigens zou Bayern proberen het contract met Audi af te kopen, zodat BMW eerder in kan stappen.

Balotelli viert doelpunt voor Olympique Marseille live op Instagram

Never a dull moment met Mario Balotelli. De man die al dartpijlen naar jeugdspelers gooide en een shirt toonde met de tekst ‘Why Always Me?’, deed afgelopen weekend weer van zich spreken. Na een treffer voor zijn club Olympique Marseille ging de Italiaanse spits namelijk live op Instagram. Balotelli kreeg zijn telefoon aangereikt van een ballenjongen en filmde daarna op zijn Instagram-pagina hoe hij en zijn ploeggenoten het doelpunt vierden. De beelden deden denken aan de legendarische selfie die Francesco Totti vier jaar geleden maakte na zijn goal in de derby tegen Lazio Roma.

Headerfoto: Shutterstock.com