Zo vergroot LaLiga haar bereik en bekendheid in de Benelux

LaLiga wil op alle gebieden uitgroeien tot de sterkste en meest populaire sportcompetitie ter wereld. Om het merk over de hele wereld te promoten en versterken werd in 2017 een internationale strategie uitgerold en het LaLiga Global Network opgericht. Drie jaar later blijkt deze strategie succesvol met een groeiende fanbase wereldwijd en een forste stijging in inkomsten. Andrea Oriol Valls is als een van de 45 accountmanagers van de organisatie verantwoordelijk voor de promotie van LaLiga in de Benelux.

LaLiga is momenteel een van de snelst groeiende en meest dynamische sportmerken ter wereld met 3 miljard tv-kijkers wereldwijd het afgelopen seizoen. Online is het ook nog eens een van de grootste voetbalcompetities ter wereld met ruim 100 miljoen volgers op alle social media-kanalen. Dit succes kan deels worden toegeschreven aan de lancering van LaLiga Global Network, dat helpt het merk wereldwijd te laten groeien, in onder meer Noord-, Zuid- en Midden-Amerika, het MENA-gebied (Midden-Oosten, Centraal-Azië en Noord-Afrika), Zuidoost-Azië, China en ook in Europa.

Het hoofdkantoor in Madrid selecteerde 45 professionals die de Spaanse competitie over de hele wereld zo goed mogelijk moeten verkopen. Oriol Valls is één van hen. “LaLiga wil zich op deze manier niet alleen onderscheiden van andere Europese competities, maar ook van de grootste sportorganisaties ter wereld. Om dit doel te bereiken, is het belangrijk fysiek aanwezig te zijn in het buitenland.”

Bereik uitbreiden

In de Benelux, waar Oriol Valls als accountmanager namens LaLiga werkzaam is, bevindt zich al een grote schare fans van de Spaanse competitie. “In tegenstelling tot mijn collega’s in bijvoorbeeld Nigeria of Singapore is mijn voornaamste doelstelling niet het vergroten van de lokale fanbase. In Nederland, België en Luxemburg zijn al enorm veel fans van onze competitie. Er zijn zelfs ‘peñas’ (lokale supportersgroep red.) van kleinere clubs als Cadiz in Nederland. Ons doel in de Benelux is met name het bereik en zichtbaarheid van La Liga uitbreiden en zorgen dat de wedstrijden overal te zien zijn.”

Omdat het hoofdkantoor van de Europese Unie zich in Brussel bevindt, zijn de werkzaamheden van LaLiga in België divers. “We werken samen met lokale instanties en de Spaanse autoriteiten op gebieden als integriteit, veiligheid, het illegaal aanbieden van wedstrijdbeelden, de ontwikkelingen in esports, de impact van Brexit op transfers van spelers en zelfs de rol van vrouwen in de sport”, geeft Oriol Valls aan. “In Nederland richt ik mij meer op het contact met rechtenhouders en lokale partners. Daarnaast helpen we bij het bewerkstelligen van samenwerkingen tussen zowel tussen de diverse federaties als clubs. Zo hebben we een rol gespeeld bij het bezoek van Spaanse clubs aan Ajax en PSV.”

El Clásico in bioscoop

Met Frenkie de Jong (FC Barcelona), Luuk de Jong (Sevilla) en Jasper Cillessen (Valencia) is de Nederlandse inbreng in LaLiga dit seizoen behoorlijk groot. En ook België is met onder anderen Eden Hazard en Thibaut Courtois bij Real Madrid goed vertegenwoordigd in Spanje. De aanwezigheid van deze spelers biedt LaLiga veel kansen, legt Oriol Valls uit. “Het helpt zeker bij het vermarkten van de competitie. In België hebben we al diverse initiatieven ondernomen. Zo hebben we goede resultaten behaald met het uitzenden van El Clásico in bioscopen. In een bioscoop kun je supporters samenbrengen en de sfeer in een stadion redelijk goed nabootsen. In samenwerking met rechtenhouder Eleven Sports en bioscoopketen Kineopolis hebben we El Clásico nu in elf Belgische steden uitgezonden en ook een keer in Luxemburg. Een soortgelijk initiatief hopen we ook in Nederland uit te rollen. De interesse in het Spaanse voetbal is er zeker."

'Ons doel is overal ter wereld de tweede favoriete competitie van voetballiefhebbers te zijn, na de competitie in hun eigen land'

Andrea Oriol Valls (LaLiga)

Vrouwenvoetbal

Behalve de promotie van de competitie en het vergoten van het bereik is LaLiga ook op maatschappelijk vlak actief in de Benelux. Zo is het onder meer sponsor van de European Brussel Football Cup, een internationaal jeugdtoernooi. “We werken voor bepaalde maatschappelijke projecten veel samen met verschillende organisaties en goede doelen. Zo hebben we samen met LaBAP and Eleven Sports een voetbalwedstrijd in een gevangenis georganiseerd. Het idee is op korte termijn ook workshops aan te bieden en de gedetineerden op deze manier via voetbal helpen terug te keren in de maatschappij.”

Vrouwenvoetbal is een ander onderwerp dat de komende jaren erg belangrijk is voor LaLiga. “Vrouwenvoetbal groeit natuurlijk enorm snel en zowel Nederland en België hebben de sport omarmd. We hopen een vriendschappelijke wedstrijd tussen een Nederlandse of Belgische club en een Spaans team te kunnen organiseren. De impact van het vrouwenvoetbal op jongere generaties valt niet te onderschatten. We willen jonge meiden laten inzien dat de mogelijkheden er zijn om professioneel voetbalster te worden. We willen een bijdrage leveren aan de verdere groei van vrouwenvoetbal”, zegt Oriol Valls.

Daarnaast blijft de Spaanse zich de komende jaren inzetten voor de promotie en zichtbaarheid van LaLiga in de Benelux. “We vinden het enorm belangrijk dat supporters altijd en overal wedstrijden kunnen kijken. Daarom hebben we in 2019 ons eigen Over The Top-kanaal LaLigaSportsTV gelanceerd. Meer dan 80 sporten zijn voor sportliefhebbers buiten Spanje gratis en on demand te volgen. De streamingservice is een van de manieren waarop LaLiga blijft innoveren en het merk wil promoten over de hele wereld. Ons doel internationaal is overal ter wereld de tweede favoriete competitie van voetballiefhebbers te zijn, na de competitie in hun eigen land.”