Ben jij erbij in Rio? Nieuw platform brengt Nederlandse fans naar de Spelen

Sportliefhebbers die atleten van TeamNL willen gaan aanmoedigen tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro, kunnen dit jaar voor het eerst hun geheel verzorgde reis boeken via een nieuw digitale platform. Het is de eerste keer dat ATPI Sports Events, Official Ticket & Travel Partner van NOC*NSF tijdens de Olympische- en Paralympische Spelen, een olympisch reisplatform lanceert speciaal gericht op consumenten. Samen met SportVibes Digital hoopt de sportreis- en evenementenspecialist om conversie bij verschillende consumentendoelgroepen te realiseren en bezoekers zo goed mogelijk te 'servicen'. Met behulp van social content en de #ikbenerbij-campagne hopen beiden partijen een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Focus op conversie van consumentendoelgroepen

Van het kiezen van de beste entreebewijzen voor jouw sporten tot aantrekkelijk geprijsde vluchten naar Rio en accommodaties met verschillende sterren centraal gelegen op de Copacabana en Ipanema – alles kan samengesteld worden naar eigen wens en op basis van onze jarenlange ervaring en bestemmingskennis. Wij willen het beleven van de Spelen voor iedereen mogelijk maken, aldus Dennis Hogenboom, Manager Sport bij ATPI Sports Events. Volgens Hogenboom is de interesse in de Olympische Zomerspelen ook dit jaar weer groot. Niet alleen behoort Nederland tot de 'top landen' qua inkoop van tickets, ook vertrekt de grootste delegatie ooit richting Rio. Met de aankomende kwalificatietoernooien van de Nederlandse voetbalvrouwen, volleybaldames, waterpolo en handbalvrouwen, kan dit zelfs nóg groter worden in de komende weken. 

Het platform is gerealiseerd in samenwerking met SportVibes Digital. Laatstgenoemde bureau is verantwoordelijk voor het concept, de digitale strategie en technische realisatie. De strategie en het concept zijn sterk gericht op conversie van de verschillende consumentendoelgroepen, legt Teun Verheij, Directeur van SportVibes Digital, uit. We gaan hele gerichte social content inzetten om Nederlandse fans te overtuigen hun Rio reis met specifieke sportwensen vooral via de officiële reispartner van het NOC*NSF te boeken. Dit is de manier om verzekerd te zijn van de ultieme olympische beleving tegen aantrekkelijke voorwaarden.

Om zich sterker op consumenten te kunnen richten, heeft ATPI zijn dienstverlening aangepast. Een aantal facetten hiervan zie je dan ook duidelijk terugkomen op het platform. Zo kunnen consumenten hun gegevens en vragen achterlaten op het platform, waarna ATPI de klant telefonisch contacteert. Ook is er een online chatmodule op de website geïnstalleerd, waardoor bezoekers direct in contact kunnen komen met een van de medewerkers. Een persoonlijke benadering lijkt hier volledig centraal te staan. Dit zie je ook terugkomen bij het samenstellen van je reis: via keuzemodules wordt je verzocht om eerst je favoriete sporten aan te klikken. Aan de kleur (oranje of blauw) kun je zien of er in deze sporten ook Nederlandse atleten actief zullen zijn en met een speciale button ('bijna op') zie je hoe snel de ticketverkoop gaat. Indien je drie tot zes Olympische sporten geselecteerd hebt, kun je vervolgens je reisvoorkeuren doorgeven. Bijvoorbeeld de gewenste reisduur, je voorkeur in accommodaties (3 tot 5 sterren), reisgezelschap en of je wel/niet een vliegticket wil aanschaffen.

#Ikbenerbij

Via berichten op social media (Instagram, Facebook en LinkedIn) en het delen van (social) content op het platform, hopen de initiatiefnemers om zoveel mogelijk consumenten warm te maken voor een reis naar Rio de Janeiro. Dit gebeurt veelal via de hashtag #ikbenerbij waar sporters, consumenten en andere stakeholders nieuwtjes delen over hen (geplande) reis naar de Spelen in Rio. Op het moment van schrijven is echter nog geen content gedeeld op zowel de corporate kanalen als via de hashtag, waardoor de consumenten vooralsnog niet worden bereikt. Een gemiste kans, omdat er op dit moment een piek is qua views door de aankondiging van de nieuwe website. Daarnaast is de hashtag die wordt gebruik misschien ietwat ongelukkig: het wordt ook gebruikt door andere Twitteraars om hun aanwezigheid voor andere events zoals een schoolfeest, voetbalwedstrijd of concert te communiceren. 

Het nieuwe platform van ATPI Sports Events en SportVibes Digital is hier te bekijken.

.