Blauwe Kaart maakt entree in het zwemmen, handbal en campagne Pepsi

Als onderdeel van de campagne 'Naar een veiliger sportklimaat' introduceerden KNVB en Volkswagen in september 2014 de Blauwe Kaart. Met de Blauwe Kaart hoopt de voetbalbond om samen met de official car supplier  sportiviteit in en romdom de velden te stimuleren. In anderhalf jaar tijd wist de KNVB met Volkswagen al duizenden pupillen in het Nederlandse jeugdvoetbal (F-, E- en D-teams) te bereiken en probeert het met leuke prijzen en ambassadeurs nog verder uit te rollen. Waar men in Nederland steeds bekender raakt met het Blauwe Kaart-principe, lijkt de campagne in het buitenland nog niet geland te zijn. Bij de lancering van een wereldwijde voetbalcampagne introduceert Pepsi namelijk een eigen variant: de Pepsi MAX Blue Card. Daarnaast presenteert - geheel toevallig - ook de Internationale Handbal Federatie (IHF) vandaag een blauwe kaart, terwijl ook hier een eigen interpretatie aan wordt gegeven...

Na voetbal ook een blauwe kaart in het zwemmen én handbal

Naast de gebruikelijke rode en gele kaart van de scheidsrechter, kunnen voetbalteams sinds het seizoen '14-15 een blauwe kaart uitdelen aan de tegenstander als zij hen willen complimenteren voor hun sportiviteit. Met commercials op televisie, leuke activatievideo's (bijv. met Krommenie F8), maandelijkse videoreportages van Bart Boonstra, ambassadeurschap en clinic(s) van Klaas-Jan Huntelaar, het weggeven van prijzen (van een set ballen, bidons tot aan rugtassen) en een samenwerking met de bekende YouTube-vlogger Enzo Knol, wisten KNVB en Volkswagen in het eerste seizoen al een groot aantal amateurvoetbalverenigingen te bereiken. Zo gingen vorig seizoen 5.454 trainers/coaches aan de slag met de Blauwe Kaart, waarbij ruim 87% te spreken zou zijn over het initiatief.  

Ook de Nederlandse zwembond (KNZB) bleek gecharmeerd te zijn van de campagne en introduceerde een tijdje geleden de Blauwe Kaart in het zwemmenZie jij dat iemand sportief gedrag vertoont en/of zich goed aan de regels houdt, dan verdient hij/zij de blauwe kaart! Vul deze kaart dan in en doe ‘m in de blauwe box. Dan zetten we hem of haar in het zonnetje. Daarmee maken jullie bovendien allebei kans op een coole prijs van de KNZB!, aldus de bond op de website. De actie van de KNZB lijkt hiermee in grote lijnen op het initiatief van KNVB en Volkswagen, waarbij de blauwe kaart een stimulans is voor sportief gedrag. 

De Internationale Handbal Federatie (IHF) gooit het echter over een andere boeg: daar krijgen scheidsrechters per 1 juli (naast een gele en rode kaart) de beschikking over een blauwe kaart, welke voor meer duidelijkheid moet zorgen bij de diskwalificatie van een speler. Krijgt een spelers de rode kaart en wordt hem/haar daarna de blauwe kaart getoond? Dan betekent dit dat er op het wedstrijdformulier melding zal worden gemaakt van de rode kaart en de tuchtcommissie voor verdere maatregelen verantwoordelijk is. Een speler kan hiermee een diskwalificatie nagenoeg zeker verwachten. 

Blauwe kaart, Emoji's en Augmented Reality bij Pepsi

Is daarmee alles over Blauwe Kaarten verteld? Nog niet! Afgelopen week kwam er namelijk naast Volkswagen, KNVB, KNZB en Internationale Handbal Federatie (IHF) een nieuwe speler bij: PepsiCo. Waar de blauwe kaarten bij de eerder genoemde bonden betrekking hebben tot het spel, heeft dit bij de frisdrankfabrikant een commerciële waarde. Terwijl de traditionele rode of gele kaart het spel stilleggen, is de Pepsi MAX Blue Card een signaal dat het juist interessant gaat worden – de perfecte kickstart van het jaar voor ons iconische merk, aldus Carla Hassan, Global brand management PepsiCo. Volgens Pepsi staat de blauwe kaart voor onverwachte ludieke momenten, al laat het hiermee de consument in het ongewis wat er precies wordt bedoeld. 

Desalniettemin vormt de Blue Card samen met het Pepsi MAX all star team (met spelers als Sergio Aguëro, James Rodríguez, Vincent Kompany, Alexis Sánchez en David de Gea) de hoofdrol in een nieuwe internationaal uitgerolde voetbalcampagne. Met een commercial en een nieuwe app probeert de kersverse UEFA Champions League-sponsor de partnership te activeren. Zo kunnen fans met de vernieuwde Pepsi MAX-app sinds gisteren zogeheten PepsiMoji's - voetbalemoticons die op de verpakking staan - scannen, waarna via augmented reality een verhaal op je mobiel wordt afgespeeld. Indien je een blauwe kaart in de app te zien krijgt, maak je kans op tickets voor bijvoorbeeld de kwart-, halve- of finale van het miljoenenbal. 

Wel of geen blauwe kaart?

Al met al is het dus nog maar de vraag of je een blauwe kaart wel of niet wil ontvangen.

  • In het voetbal? Ja, want dan ben je niet alleen sportief bezig, maar maak je ook kans op prijzen.

  • In het zwemmen? Ja, want dan maak je kans om door de bond in het zonnetje gezet te worden.

  • In het handbal? Nee, want dan weet je bijna zeker dat je de volgende wedstrijd geschorst bent.

  • In de app van Pepsi? Absoluut, want dan mag je misschien wel naar de UEFA Champions League-finale.

Na de rode en gele kaart, lijkt de blauwe kaart dit jaar aan een opmars te zijn begonnen. What's next? De groene of oranje kaart? In ieder geval zou één lijn - bijvoorbeeld: door samen te besluiten dat de blauwe kaart voor sportief gedrag staat - de beste optie voor alle partijen zijn. Desalniettemin lijkt dit door de verschillende interpretaties (helaas) geen realistische optie meer te zijn.