BOVAG is Sponsor van sporters onderweg

De leden van het BOVAG-netwerk investeren jaarlijks 26,4 miljoen euro aan (breedte)sport en zijn daarmee de grootste sportsponsor van Nederland. Het onderzoek stond aan de basis van een nieuwe sponsorstrategie bij BOVAG en Sponsorreport #15 besteedde uitgebreid aandacht. "We hebben wel een soort ideaalbeeld waarbij we bij NOC*NSF en sportbonden als de KNVB op het netvlies komen te staan als belangrijke lokale facilitator van de sport. De rol van het MKB bij breedtesport ondersteuning wordt steeds belangrijker" zegt Tom Huykens, woordvoerder bij BOVAG.

BOVAG is een brancheorganisatie van ongeveer 10.000 ondernemers die zich allemaal met mobiliteit bezighouden. Ruim vier op de vijf BOVAG-leden is actief als sportsponsor. Van de jaarlijkse 26,4 miljoen euro is 20,1 miljoen euro een geldbedrag en 6,3 miljoen euro de levering van producten of diensten. Gemiddeld wordt per BOVAG-lid voor 3.444 euro gesponsord. Het onderzoek is een nul-meting. In samenwerking met het sportmarketingbureau Triple Double is een nieuwe sponsorstrategie tot stand gekomen. "We laten er mee zien welke belangrijke rol onze leden in de lokale gemeenschap hebben." 53% van de BOVAG-leden geeft bijvoorbeeld aan vanuit morele/ sociale plicht te sponsoren.

Bij de vraag 'wat verwacht u van BOVAG?' staat op de eerste plaats materialen. Finishboog, spandoeken, een tent. Opvallender is dat op de tweede plaats kennisoverdracht staat. Daar ziet BOVAG als netwerkexperts en Triple Double als sportmarketingdeskundige een groot rol weggelegd samen kennis over te brengen naar de lokale leden en verenigingen. BOVAG presenteert zich als 'Sponsor van sporters onderweg'. Het gelijknamige boekje is een eerste aanzet voor de leden en bevat succesvolle voorbeelden samen met nieuwe voorbeelden. Het boekje is bedoeld als inspiratie voor de leden maar ook zeker voor sportorganisaties, organisatoren van sportevenementen en sporters. "Met het omarmen van Sponsor van sporters onderweg-concept denken wij dat er voor de leden en verenigingen kansen liggen om nog meer uit sportsponsoring te halen."

Uit een tweede onderzoek blijkt dat het totaal aantal kilometers dat alle gebonden amateursporters, ruim 4,2 miljoen, wekelijks afleggen naar schatting 184,7 miljoen kilometer bedraagt. 108 miljoen kilometer wordt op de fiets afgelegd en 45 miljoen met de auto. Een enorm aantal. 5% van de totale vervoersprestaties in Nederland is gerelateerd aan sportbeoefening.

In Sponsorreport #15 alle resultaten van het BOVAG-onderzoek en een uitgebreide beschrijving van de nieuwe sponsorstrategie. Verder: Sponsoring dance in Nederland goed voor circa 10 miljoen euro en logo's werken, inhakers niet!