China investeert nu ook miljoenen in rugby

Het Chinese Alibaba heeft een miljoeneninvestering gedaan om de ontwikkeling van rugby in China te stimuleren. Eigenaar Jack Ma tekende via zijn bedrijf Alisports een overeenkomst met de wereldrugbybond World Rugby voor de ontwikkeling en sponsoring van de sport in het Aziatische land. Het bedrijf krijgt daarvoor onder meer de uitzendrechten van internationale toernooien en verkooprechten van merchandise op internet.

Rugby staat aankomende zomer in Rio de Janeiro voor het eerst sinds 1924 weer op het programma van de Olympische Spelen met de Sevens-variant. De Chinese overheid heeft zich ten doel gesteld om op grote sportevenementen, zoals de Olympische Spelen, zo goed mogelijke resultaten te halen en door te investeren in het rugby nemen de kansen op een gouden plak bij het mondiale evenement weer toe. Ma wil in tien jaar een miljoen rugbyspelers opleiden in China in de hoop op olympisch succes. Het land telt nu maar 1337 geregistreerde rugbyers.

Speerpunt

Bernard Lasset, de voorzitter van World Rugby, is zeer tevreden over de deal met Alibaba. “Wereldwijd beoefenen steeds meer mensen rugby en komen steeds meer mensen in aanraking met de sport en deze prachtige deal met een van China’s grootste entertainment en e-commerce bedrijven is een afspiegeling van de sterk groeiende interesse voor de sport.”

De verwachting is dat China de komende jaren meerdere grote rugbytoernooien zal organiseren. De regering heeft het Sevens rugby tot speerpunt benoemd en de universiteiten geïnstrueerd zich alleen nog op deze vorm te richten. De eerste resultaten zijn veelbelovend, want tijdens de Asian Games in 2014 pakte het vrouwenteam al brons en werden de mannen zesde.

Voetbal

Rugby is niet de enige sport waar China fors in investeert. Met name in het voetbal, ’s werelds belangrijkste sport, worden honderden miljoenen dollars gepompt. De Chinese staat, de voetbalclubs en een groep rijke zakenmannen sloten een monsterverbond en samen spraken ze vorig jaar af dat ze de krachten bundelen om ervoor te zorgen dat China in 2035 tot de dertig beste voetballanden in de wereld behoort. Om dat doel te bereiken wordt voetbal een verplicht onderdeel van de gymles.

Daarnaast zijn veel Chinese clubs overgenomen door rijke (Chinese) investeerder. Zo kocht Ma in 2014 al de helft van de aandelen van voetbalclub Guangzhou Evergrande voor een bedrag van 192 miljoen dollar en de afgelopen maanden gaf hij tientallen miljoenen uit om voetballers uit Europa, zoals Jackson Martinez, naar zijn club te lokken.

ZIE OOK:

Sport is een uitstekend middel om je als land te profileren en met name goede prestaties op de Olympische Spelen en in grote sporten, zoals voetbal en rugby, zorgen voor aanzien bij andere landen. Bovendien past de deal tussen Alisports en World Rugby in de trend in China waar grote internetbedrijven de online uitzendrechten van allerlei sporten bemachtigen. Zo betaalde Tencent Holding naar verluidt 700 miljoen dollar om de komende zes jaar wedstrijden uit de NBA uit te zenden, legde LeTV tientallen miljoenen neer voor onder meer de rechten van de Engelse Premier League en Wimbledon en betaalde PTVV, onderdeel van retailer Suning, 75 miljoen dollar om tot 2020 competitiewedstrijden uit Spanje te mogen uitzenden.

Online advertenties

China zet dus stevig in op de uitzendrechten van diverse sporten. De Chinese bedrijven zien een mogelijkheid om via online advertenties grote sommen geld te verdienen. De verwachting is namelijk dat de opbrengsten uit online video-advertenties binnen nu en drie jaar zullen verdubbelen tot 8,5 miljard dollar. Het lijkt erop dat China de komende jaren de sport gaat domineren. Niet alleen wat betreft sportieve prestaties, maar ook op het gebied van (online) inkomsten.