Club Brugge zet in op data-driven communicatie

Club Brugge zette de afgelopen weken de eerste stappen richting een meer data-driven communicatie via Facebook, Twitter en Instagram.

Ruim 25.000 fans volgen de thuiswedstrijden van Club Brugge in het Jan Breydelstadion. Dat is maar een fractie van totale aantal fans dat Club in binnen- en buitenland heeft. En dat is realiteit voor alle clubs: lang niet alle fans volgen de wedstrijden in het stadion.

Een groot deel van de fans kijkt live naar de wedstrijden via Proximus of Play Sports of via VOO in Wallonië. Maar een nog veel groter aantal fans volgt de wedstrijden via sociale media. En dat uiteraard vaak in combinatie met een stadionbezoek of live televisie.

De opstellingen delen via Twitter is passé

Het belang van een professionele aanwezigheid op sociale media kan al jaren niet meer genegeerd worden. Het delen van de wedstrijdopstellingen via Twitter stamt letterlijk vanuit de beginperiode van Twitter. We spreken... maart / april 2006! Als de wedstrijd hashtag er maar bij staat, denkt men dan.

Fans zijn inmiddels meer gewend. En ze willen ook meer rijke informatie toegespeeld krijgen. Clubs hebben daarbij het enorme voordeel dat ze als meest betrouwbare bron van wedstrijd gerelateerde informatie worden gezien. Sommige types van content kunnen ze structureel ook als eerste brengen, bijvoorbeeld de opstelling. Het verschil tussen een kwalitatieve visual en de foto van de wedstrijdopstelling is gigantisch.

Club Brugge investeert in communicatie

Het is gemakkelijk een topclub te bewieroken. Maar iedereen die mij persoonlijk kent, weet dat ik mijn volledige jeugd door bracht aan de groene kant van het Jan Breydelstadion. Ik vind gewoon oprecht dat Club Brugge het goed doet. Ze hebben een visie en maken middelen vrij voor een professionele manier van communiceren.

Club Brugge investeerde de laatste jaren onder andere veel in mensen. Zo werd Kirsten Willem in december 2011 gerekruteerd als eerste Conversation Manager in het Belgische voetbal. In die periode begon contentmarketing door te breken in Europa. Intussen is Kirsten al even Communications Manager en laat hij zich omringen door een team, ieder met zijn of haar specialiteiten. Dat niet elke club dezelfde (financiële) mogelijkheden heeft, spreekt voor zich. Maar een visie kost geen geld. En we zien toch vaak clubs die het erg goed doen met de beschikbare middelen en mensen. SV Zulte Waregem is daar een mooi voorbeeld van.

Club faciliteert de conversatie

Het plaatsen van een voorbeschouwing op de site is uiteraard niets nieuws. En dat daarin statistieken van voorgaande confrontaties aangehaald worden, is dat ook niet. Daarbij een infografiek plaatsen neemt al iets meer tijd en specifieke (design) skills in beslag.

Dankzij de automatische met de real-time wedstrijdstatistieken van data-leverancier Gracenote Sports in de templates van Content Stadium kan iedereen uit het communicatieteam dit soort kwalitatieve visuals uiterst efficiënt maken. Zonder dat daar uitvoerige research, briefings en grafisch design aan te pas komen.

Club Brugge is in staat om binnen 30 seconden in te spelen op de wedstrijd actua. Ze faciliteren de toogpraat via sociale media en voegen op deze manier waarde toe aan de wedstrijdbeleving van fans die de wedstrijd (ook) volgen via sociale media. En ze doen dat per platform in het juiste formaat. Eens ze de visual bijvoorbeeld klaar hebben in landscape formaat, klikken ze op 'dupliceren naar Instagram' om met één klik dezelfde visual in een vierkant format te genereren. De ingevoegde foto's, statistieken, infografieken blijven behouden. Idem voor het logo van de sponsor, in dit geval EuroMillions.

Mede dankzij de integratie van Content Stadium kan Club Brugge haar fans nu bereiken met rijkere informatie en hen meer waarde bieden.