Rotterdam haalt met campagne #Lekkerlopentebewegen afhakers terug

"He Rotterdammer! Je kan ook lekker lopen te bewegen!" Met die oproep in een onvervalst Rotterdams worden inwoners van de Maasstad herinnerd aan de sportclub waar ze voor corona nog kwamen. Het Sportbedrijf Rotterdam en Rotterdam Sportsupport willen met de campagne #lekkerlopentewegen vooral de actieve Rotterdammers bereiken die in de afgelopen coronaperiode zijn afgehaakt bij hun sportclub. Met een uitgebreide toolkit, green graffiti op straat en filmpjes worden sporters verleid om weer terug te keren naar hun vertrouwde club of sportschool. Later wordt de campagne ook uitgebreid naar de reeds inactieve Rotterdammer.

"In deze campagne komt mijn werk precies samen", zegt Fleur de Koning. Zij is bij Sportbedrijf Rotterdam zowel sportregisseur als marketing-communicatie professional. Het Sportbedrijf Rotterdam is behalve beheerder van tweehonderd sportaccommodaties in de stad ook ondersteuner van alle 1500 sport- en beweegaanbieders. Met sportregisseurs biedt het sportbedrijf verder sporters ook hulp bij het vinden van een geschikte plek om te sporten. De Koning en haar collega’s hoorde de afgelopen periode steeds meer geluiden over actieve Rotterdammers die door corona om verschillende redenen zijn afgehaakt bij hun sport- of beweegaanbieder. Dat was voor haar het teken dat er iets moet gebeuren. "We moeten nu een geluid geven want als we te lang wachten worden die actieve Rotterdammers ook inactief en zien zij het belang van sport niet meer in."

Persoonlijke benadering

Bij de opzet van de campagne werd snel besloten om de sportaanbieder aan het woord te laten, want zij kennen de actieve Rotterdammer het beste. "De boodschap die zij met de campagne #lekkerlopentebewegen verkondigen is: kom gewoon weer lekker terug, want weet je nog hoe gezellig het was? Je mag weer! We houden rekening met alle veiligheidsmaatregelen." Om alle sportaanbieders in de stad bij de campagne te betrekken kiest het Sportbedrijf voor een persoonlijke benadering met handgeschreven ansichtkaarten. "De sportregisseurs en verenigingsconsulenten gaan echt langs de sportaanbieders om te zeggen laten we samen dit geluid maken. Dat is een wat ingewikkeldere aanpak met een lange adem, maar we zien ook dat in deze tijd een persoonlijke benadering juist belangrijk is."

Herhaling

Die sportaanbieders hebben vervolgens via lekkerlopentebewegen.nl een hele toolkit Instagramfilters, beeld voor flyers en social media, hashtags en campagne video’s met bekende Rotterdammers tot hun beschikking. In de eerste video was bijvoorbeeld danslerares Janice te zien en in een tweede speelde zelfs een baantjes zwemmende sportwethouder Sven de Langen de hoofdrol. Op straat zal de hashtag #lekkerlopentebewegen ook zichtbaar zijn met gebruik van green graffiti op de stoepen. Zo maakt de campagne gebruik van de kracht van herhaling, legt De Koning uit. "Korfbalclub OZC heeft als eerste club de campagne overal opgezet. Dat is precies zoals we het willen zien. Wij maken het overall geluid maar we willen dat die Rotterdammer op meerdere momenten aan het sporten wordt herinnerd. Doordat je het bij je oude club en op straat ziet hopen we dat zij toch denken: laat ik weer eens gaan kijken. We willen dus echt samen dat geluid maken."

Bekijk hier de eerste campagnevideo met danslerares Janice:

Actieve Rotterdammer

De campagnewebsite wordt alleen met de sportaanbieders gecommuniceerd voor de toolkit. "Het is namelijk de bedoeling dat die sporter weer bij zijn oude vertrouwde beweegclub uitkomt." In een volgende fase van de campagne waarin ook de inactieve Rotterdammer wordt benaderd zal dat nog omdraaien. "Daarbij gaan we de hashtag gebruiken in combinatie met het koppelen van vraag en aanbod van sport. Wij zijn ons ervan bewust dat voor de inactieve Rotterdammer een andere aanpak nodig is, want zij kennen de sport- en beweegaanbieder nog niet. Door de campagne steeds iets anders in te richten willen we zo steeds een laag extra meenemen." Bij die vervolgstappen wordt de ontwikkeling van het coronavirus uiteraard nauwlettend in de gaten gehouden om eventueel bij te sturen.

"Ik denk vooral dat het belangrijk is dat we de Rotterdammer niet als Rotterdammer zien"

Fleur de Koning - Sportbedrijf Rotterdam

De hele campagne is steeds in kleine groepen verdeeld om de boodschap zo op maat over te brengen, legt De Koning uit. "Ik denk vooral dat het belangrijk is dat we de Rotterdammer niet als Rotterdammer zien. Wij hebben vooral gekeken hoe we die Rotterdammer in verschillende levensfases kunnen opdelen om zo te kijken wat er in de stad leeft." Andere steden zou ze adviseren om ook vooral per groep te kijken wat op dit moment de concurrent is voor het sporten. "Voor de een is dat museumbezoek en voor de ander is het dat het te warm is. Wat doet deze inactieve Nederlander nu en waar moet ik dus op gaan inzetten? Het is dus echt een concurrentiegerichte propositie."

Bij het begin van de coronacrisis was Sportbedrijf Rotterdam met Rotterdam Sportsupport al de campagne #supportyoursport gestart om lokale clubs te ondersteunen. Die shirtjesactie kreeg ook op andere plekken navolging. Hoewel de campagneslogan echt Rotterdams is, hoeft de strategie achter deze nieuwe campagne wat De Koning betreft ook niet in haar stad te blijven. Ze juicht het gebruik van het idee om juist nu de inactieve sporter te benaderen alleen maar toe. "Als uiteindelijk meer mensen gaan sporten hebben we allemaal ons doel bereikt."