Voetballers worden dagelijks ingezet om als uithangbord allerlei soorten producten aan te prijzen. Van kleding tot parfumerie en van scheermesjes tot grote bolides. De geloofwaardigheid van topsporters is een krachtige marketingtool. Cristiano Ronaldo (Nike) en Xabi Alonso (adidas) lopen voorafgaand aan een training het veld op en raken daar in een discussie over de voetbalschoenen van concurrenten Nike en adidas. De video is binnen drie dagen meer dan 230.000 keer bekeken op Youtube.
Lees ook: een kijkje in de toekomst van het voetbal bij het adidaslab in London
"Hoe kun je Nike en adidas nou met elkaar vergelijken?" vraagt Cristiano Ronaldo aan Xabi Alonso bij het betreden van het veld. Beide voetbalsterren staan duidelijk achter het eigen merk. Alonso: "adidas is geschiedenis, Nike is alleen bekend van basketbalschoenen." "Basketbal?" vraagt CR7 verontwaardigd. Alonso knikt bevestigend. "Mijn schoenen zijn geweldig, gemaakt voor de beste spelers." De discussie loopt ondertussen steeds hoger op, Alonso ziet niets in het Amerikaanse merk: "Voor de beste, maar het is plastic..." Cristiano: "Plastic?" Xabi Alonso: "Ja, plastic. Nike is in het voetbal voor 3 dagen. Madrid is adidas. En adidas zit al voor 70 jaar in het voetbal. In tegenstelling tot Nike die slechts 3 dagen aanwezig zijn."
De video eindigt maar de discussie gaat verder. Beide spelers zijn het nog lang niet met elkaar eens en zullen waarschijnlijk ook nooit van merk ruilen. Cristiano past bij Nike. Is snel, behendigd en voetbalt modern. Alonso is een klassieke middenvelder: technisch, perfect in de passing, goed schot en een spelverdeler. Beide geloven in de kracht van het eigen merk.