Cross-overkansen tussen sport en cultuur nog onvoldoende benut

Als sponsormanager van de ABN Amro is SportNEXT-blogger Leonie Verwer niet enkel actief in de sportsponsoring, maar weet ze als geen ander hoe je als sponsor ook een bijdrage kan leveren aan de maatschappij of cultuurhoek. Zo probeert de Nederlandse bank steeds vaker een brug tussen sport en cultuur te slaan, een ontwikkeling die op de IEG Sponsorship Conference in Chicago nog niet al te vaak voorbij kwam. Je ziet hier op IEG continue cross-overs tussen sport & muziek en sport & entertainment voorbij komen, maar helaas nog niet het culturele, vertelt Leonie. Dat terwijl het genoeg mogelijkheden biedt door bijvoorbeeld een museum als locatie in te zetten. In gesprek met Peter Sprenger en Bob van Oosterhout gaat Verwer dieper in op de cross-overkansen tussen sport en cultuur. 

Volgens Bob van Oosterhout was de Nederlandse bank een van de eerste partijen in Nederland die een brug tussen beide werelden wist te slaan. ABN Amro wist Ajax aan het Van Gogh Museum te koppelen, waarbij de spelers zonnebloemen in het museum gingen schilderen, aldus Van Oosterhout. Daarnaast wist de Partner van de Toekomst beide sectoren samen laten te komen tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament. Verwer: Tijdens het tennistoernooi hebben we het Rotterdams Filharmonisch Orkest gevraagd om een openingstune te maken, welke afgespeeld werd toen de spelers de tennisbaan opliepen. Daarnaast speelde het orkest live tijdens de finale.

Ondanks de combinatie sport & cultuur nog niet al te vaak voorbij kwam op de conference, sprong één voorbeeld er tussenuit. Een mooie heb ik gehoord bij de presentatie van AS Roma. Zij hadden van de spelers een hele gave tekening gemaakt, die vervolgens viral ging op onder meer Pinterest en Instagram. Met de tekening hebben ze de stad Rome laten zien en toonden ze aan dat het groter is dan enkel een voetbalclub, aldus Leonie Verwer. Naast de presentatie van AS Roma vond de sponsormanager ook het verhaal van non-profitorganisatie DoSomething.org inspirerend. “Het is een organisatie uit New York die heel erg gericht is op kinderen. DoSomething heeft een hele grote fanbase, waardoor het data-verhaal duidelijk aan bod kwam. Zo doen ze bijvoorbeeld activaties met H&M, waarmee ze mensen deze week attent maken op de recycleweek met kleding. In feite zeggen ze dus: 'Dit is het probleem dat gaande is en jij kunt je hiervoor inzetten om de wereld nog een stukje beter te maken.' Inspirerend!,  aldus Verwer in het interview.

Bekijk de zesde aflevering van Today at IEG hieronder.

In samenwerking met Triple Double, Sponsorreport, SportsCloud en Create5 hebben we elke dag in het kader van 'Today at IEG' één of meerdere video's over de  33e editie van het IEG Sponsorship Conference in Chicago gepubliceerd. Hieronder zijn alle bijdragen terug te vinden. 

ZIE OOK:

Wil je niets missen over de IEG Sponsorship Conference? Volg de tag #IEG2016 op SportNEXT of bekijk de video's als eerste op onze Facebook-pagina!