De 10 (sport)marketingtrends voor 2016

Rond de jaarwisseling staan we op SportNEXT traditiegetrouw stil bij de nieuwste trends. Zo zal Gijsbregt Brouwer in de komende weken twee keer zijn licht laten schijnen op de belangrijkste (te verwachten) ontwikkelingen in de sportmarkt. Wat is het kader voor de SportNEXT trends? En nog belangrijker: wat zijn de vijf sporttrends voor 2016? Maar naast trends in de (Nederlandse) sportmarkt zijn er nog talloze bewegingen, ontwikkelingen en trends die voor sportmarketeers onwijs interessant zijn. Eerder kwamen al de vijf trends voor social media in de sport en de vijf trends in sportkleding aan bod. Vandaag gaat Peter Sprenger in op de 10 (sport)marketingtrends voor 2016. Wat zijn de marketingvoorspellingen voor komend jaar? 

1) Content vervangt advertising

Door de enorme hoeveelheid tijd die we aan sociale media besteden zullen in 2016 ook middelgrote en kleine bedrijven meer content gaan ontwikkelen. Ook hun marketingafdelingen verlaten het advertentie-denken. Content is de manier om op te blijven vallen in een digitale consumentenwereld. Video zal opnieuw de snelst groeiende content categorie zijn in 2016.

2) Meer controle over klantendata

Organisaties zullen hun investeringen in realtime klantendata naar een veel hoger niveau gaan brengen. Het eigenaarschap over die data wordt een steeds belangrijker strategisch bezit. De investeringen zijn noodzakelijk, omdat het voor buitenstaanders steeds makkelijker wordt relevante data over de markt van een ander te verzamelen. Wie zelf geen actie neemt, verliest de controle over de eigen markt.

3) Integriteit gaat nog hoger op de agenda

De klant wordt kritischer op hoe er met zijn of haar gegevens wordt omgesprongen. Organisaties die slordig zijn in het beheer van hun informatie zullen in 2016 nog sneller in het nieuws komen dan voorheen. De druk van de buitenwereld om duidelijk en transparant te zijn neemt toe. Digitale marketing en reputatiemanagement groeien daarom naar elkaar toe.

4) De CEO en de werknemers zijn ‘de boodschap’

De CEO van het bedrijf en de werknemers zullen steeds vaker als gezicht van het bedrijf worden gebruikt. Wie de consument op individueel niveau aanspreekt, moet zelf ook het gezicht achter het bedrijf laten zien. CEO’s krijgen in 2016 daarom een sterker marketingprofiel. Het gebruik van ‘eigen mensen’ versterkt de geloofwaardigheid van de claims die het bedrijf doet.

5) Mobiel transformeert naar virtueel

Virtual reality komt in 2016 op het beroemde tipping point. De consument zal in 2016 massaal ontdekken wat VR is en wat het toe kan voegen aan zijn ervaringen. Snel denkende marketeers zullen met hun eerste toepassingen komen door 360 graden videocontent via apps en sociale media aan te bieden.

6) Communities zijn de nieuwe zuilen

De consument gaat in 2016 versneld door met het zich aansluiten bij communities. De digitale wereld is zo groot dat er voorkeuren gaan ontstaan voor digitale ‘voederplaatsen’ waar klanten graag komen en terugkeren. Deze digitale marktpleinen zijn de nieuwe zuilen in onze maatschappij waar homogene groepen te vinden zijn.

7) De groei van de marketingcloud

Veel organisaties gaan na een voorzichtige verkenning van marketingtechnologie in 2016 hun investeringen in marketingsoftware substantieel opvoeren. Met als doel een eigen marketingcloud te creëren om hun digitale marketingprocessen te ondersteunen. Van chief marketing officers en marketingdirecteuren gaan meer vaardigheden worden gevraagd dit proces te begeleiden.

8) Sociale media worden nog machtiger

Sociale media krijgen steeds meer directe invloed op ons koopgedrag. Ze maken ons groot door ons een eigen kanaal te geven, en wij maken ze groot door hun invloed steeds verder te laten reiken. Sociale media zullen zich in 2016 steeds meer ontwikkelen als direct distributiekanaal voor producten en diensten. Zo verschuiven ze van advertentiemedium naar e-commerce speler.

ZIE OOK: 11 inspirerende trends in sportmarketing en sponsoring

9) De millennial groep is eindelijk volwassen

In 2016 zullen we beseffen dat de millennials (12 tot 34 jaar) meer invloed hebben op onze economie dan we op dit moment toe willen geven. De groep ‘digital natives’ wordt ouder en ze gaan een blok vormen in ons economische bestel. Wie zich in 2016 niet op deze groep richt, zal marktaandeel verliezen dat later niet meer terug te winnen is.

10) Meer winnaars, dus meer verliezers

De wetten van de service economie worden nog meedogenlozer dan ze al waren. Het denken in onvoorwaardelijke service richting klanten is de enige sleutel om mee te blijven doen in de digitale economie. Wie niet levert wordt nog eerder gedisliked en staat daarmee buitenspel. De consument wordt nog harder in zijn oordeel in 2016.

Deze bijdrage verscheen eerder op Digitaleconomics.nl


Foto's: Shutterstock & NBA.com