De 20 meest waardevolle voetbalclubs van dit jaar

Jaarlijks komt Forbes Magazine met een lijstje op de proppen waar de 20 meest waardevolle voetbalclubs” opgesomd worden. Ook dit jaar heeft het Amerikaanse blad de traditie voortgezet en komen we opnieuw te weten welke clubs de hoogste waarden noteren. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd te zijn: de top 7 is - op de positiewisseling van Manchester City en Arsenal na - in feite hetzelfde gebleven. Ook is er slechts één Duitse (Hamburger SV) en één Italiaanse club (AS Roma) verdwenen en zijn er twee Engelse clubs voor teruggekomen. Het laatste komt niet uit de lucht vallen: de Engelse clubs noteren de grootste stijgingen. 

Real Madrid blijkt opnieuw de meest waardevolle club op dit moment, gevolgd door FC Barcelona en Manchester United. Ook vorig jaar was de top 3 hetzelfde, enkel in 2012 stond Manchester United hoger genoteerd dan beide Spaanse clubs. Wellicht dat hier in de toekomst verandering in gaat komen. Kijken we namelijk naar de waardes van vorig jaar, dan zien we bij Real Madrid een daling van maar liefst 180 miljoen dollar. FC Barcelona daalde ruim 40 miljoen dollar in waarde. In tegenstelling tot de Spaanse grootmachten, noteren 7 van de 8 Engelse clubs een (hoge) waardestijging. De waardestijging van de Engelse clubs is onder meer het gevolg van de lucratieve TV-deal dat de Premier League met SkySports & BT sloot. Daarnaast is de koers van de Britse pond t.o.v. de dollar nog altijd sterk. 

Chelsea en Manchester City grootste stijgers

Real Madrid en FC Barcelona halen op dit moment nog het meeste geld binnen uit de uitzendrechten (respectievelijk 277 en 247 miljoen dollar), maar zeer waarschijnlijk gaat dit door nieuw beleid van de Spaanse regering de komende jaren afnemen. Wie weet zien we volgend jaar dus weer een Engelse club (Manchester United?) bovenaan het lijstje.  De hoogste stijging in de top 20 werd genoteerd door Manchester City en Chelsea. Manchester City heeft de stijging met name te danken aan het kampioenschap in 2014 en de marketingcampagnes in de Verenigde Staten (dit heeft o.a. ook geleid tot de oprichting van New York City FC). Chelsea plukt o.a. de vruchten door de sponsorovereenkomst dat het twee jaar geleden met adidas sloot (450 miljoen dollar in 10 jaar). The Blues  zullen door de recente kampioenschap volgend jaar waarschijnlijk nóg hoger op het lijstje eindigen. 

Italiaanse clubs zakken weg, Duitsers lopen achter door TV-inkomsten

De Italiaanse clubs lijken steeds verder weg te zakken. AS Roma is zelfs uit de top 20 verdwenen, waardoor er nog maar 4 clubs in het lijstje staan. De daling bij de Italiaanse clubs heeft met name te maken door de bekende problemen in de Serie A: diverse schandalen die het imago hebben aangetast, verouderde en halfvolle stadions, tegenvallende resultaten in de Europese competities, minder grote talenten bij de clubs, etc. Enkel Napoli wist een drietal plekken te stijgen. De achterstand van de Duitse clubs - en dan met name Bayern München - is opvallend, maar ook niet geheel onverklaarbaar. Hoewel Bayern München een fantastisch seizoen kende, blijven de inkomsten uit de uitzendrechten bijzonder laag. "Slechts" 146 miljoen dollar werd er door Bayern binnengehaald met de TV-rechten en moet het 10 andere clubs in de Top 20 voor zich laten gaan. Wél scoren de Duitsers hoog met commerciële inkomsten (na PSG het meeste) en inkomsten vanuit de Champions League. 

Het complete lijstje is in de tabel hieronder te vinden:

ZIIE OOK: De 20 meest waardevolle voetbalclubs van 2014