Sta je pas aan de start van je carrière als sportprofessional of heb je al wat ervaring achter je naam staan? Een ding staat vast: wil je succesvol zijn (en blijven) dan moet je continu bijleren. Of beter gezegd, je moet in jezelf investeren. Zelf heb ik de laatste twee jaar het aantal boeken dat ik lees sterk opgevoerd, en probeer telkens wat ik leer ook toe te passen in mijn eigen business. Net zoals jij dat moet doen in jouw carrière!
Veel plezier dus met deze lijst. Het zijn allemaal boeken die ik zelf aanraad, en ik heb ze meteen ook per domein verzameld om snel en gemakkelijk de meest interessante boeken voor jou terug te vinden. Alhoewel ik je de tip geef om zeker door de volledige lijst te scrollen. Er zitten juweeltjes tussen!
Dit zijn de domeinen waaronder ik de titels heb gestopt
Sporteconomie
Sportmarketing
Sportsponsoring
Sportbusiness en Sales
Sport, PR en Social Media
Sportpsychologie en leiderschap
Sport en Recht
Sportmanagement
Persoonlijke ontwikkeling
1. Sport en economie, samen in de sport
Trudo Dejonghe, you love him or you hate him. Bij het bredere sportpubliek in de Benelux is hij vooral gekend voor zijn scherpe visie over de voetbalstadions en de competitieformules. Dit boek is zijn meest recente uitgave en bied je een sterke basis over de relatie tussen sport en economie, de verhouding tussen vrije tijd, inkomen en sportparticipatie en consumptie, de Europese versus Amerikaanse benadering professionele teamsport, de noodzakelijke spanning en samenwerking tussen tegenstanders en de financiële ontwikkelingen van en studies naar megasportevenementen.
2. Moneyball
Sports is a science. In een sportwereld waar winnen en verliezen op het hoogste niveau bepaald wordt door details, zorgt technologie er voor dat bijna elk aspect van sport kan worden gemeten, in statistieken gegoten en geanalyseerd. Met als ultiem doel beter spel, winst, en titels. Moneyball vertelt het waargebeurde verhaal van Billy Beane, een baseballcoach die toont hoe je dankzij slim gebruik van statistieken en weinig geld grote successen kan boeken.
3. Strategische sportmarketing
Voor wie op zoek is naar een praktische handleiding voor de strategische aanpak van sportmarketing, ondersteund door theorie, is dit een sterk boek. De auteurs hebben sportmarketing in een context van algemene strategische besluitvorming geplaatst, waarbij de theoretische achtergronden en schema’s worden ondersteund en verhelderd door uitgebreide (inter)nationale sportcases.
4. #InTheMoment
Boondoggle, het bureau achter de Rode Duivels-campagne, heeft dit boek uitgebracht: '#inthemoment, De kunst van het campagne voeren in real-time'. Dit is een sterke gids die je helpt om je reclame relevant te maken voor je consumenten. #inthemoment introduceert je in de geheimen van real-time content (real-time analyseren, plannen, creëren en verspreiden), wat volgens hen de sleutel is voor meer dynamiek en interactie met consumenten.
5. De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden
"De sportsponsors Top 100 Aller Tijden" is een rijkgevuld must-have boek voor sportprofessionals die met sportsponsoring aan de slag (willen) gaan! Het leert je hoe verschillende prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen: van het plakken van sponsorlogo's en het plaatsen van reclameborden tot uitgekiende sponsorstrategieën, waarbij ook doelstellingen als sales, company pride, imagotransfers, hospitality en het tonen van maatschappelijke betrokkenheid door middel van een 360 gradenactivatie worden gerealiseerd.
6. Sportsponsoring Activeren
Een gedreven sponsormanager dient niet alleen onderlegd te zijn in het selecteren van sportsponsoring, maar evenzeer in de activatie ervan. Hoe omring je sportsponsoring creatief met public relations, reclame, sales promotions en direct marketing? Hoe kan je de effectiviteit van de sponsoronderneming benaderen? In 'Sportsponsoring activeren! Het basisboek sportsponsoring' wordt theorie continu getoetst aan de dagelijkse sport- en merkenpraktijk, in de vorm van uiteenlopende en unieke sportcases.
7. Handboek Sponsoring en Fondsenwerving
Een groot deel van de sport draait rond non-profit. En daar kan dit boek handig voor zijn. Het Handboek Sponsoring en Fondsenwerving voor non-profit organisaties is een concrete, stap-voor-stap handleiding om meer te halen uit sponsoring en fondsenwerving. Of je nu op zoek bent naar extra gelden voor een instelling op het gebied van zorg of welzijn, onderwijs of milieu, amateursport of cultuur - de methoden en technieken om succesvol fondsen te werven zijn bijna overal hetzelfde.
8. Het salesboek
Dit boek heeft me doen inzien dat de ideale techniek om te verkopen helemaal niet bestaat. Elke persoon heeft zijn eigen persoonlijkheid, en vanuit die persoonlijkheid groeit je eigen verkoopstijl. Da's het grote verschil met alle andere boeken (en meningen) die over sales gaan: dit boek gaat uit van je eigen sterktes, welke technieken dan best bij jou passen en hoe je daarmee inspeelt op de persoon waar je een dienst, product, samenwerking, ... wil aan verkopen. (Sales is volgens mij ook de belangrijkste skill die men ontbreekt in de sportbusiness, dus dit boek is een absolute persoonlijke aanrader.
9. Winning The Customer
Dit boek is geschreven door Lou Imbriano, de voormalige CMO van het Amerikaanse New England Patriots. Lou Imbriano vertelt het verhaal van zijn innovatieve marketingstrategie waarmee hij het 'business-gedeelte' van de Patriots succesvol heeft omgevormd. Meer dan dat leer je hoe je zijn principes kan toepassen in eerder welke business: hoe je winstgevender wordt door in te zetten op je huidige klanten, een relatie opbouwt en nieuwe manieren vindt om met hen te connecten en aan jou te binden.
10. Handboek Social Media Voor Sportverenigingen
Rechttoe-rechtaan: dit handboek heeft als doel om bestuurders en pr- en communicatieverantwoordelijken van sportverenigingen wegwijs te maken met (de basis van) social media. In het boek komen de 4 grootste platforms aan bod die sportverenigingen op dit moment de meest concrete mogelijkheden bieden: Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube. Doordat het uitgegeven is in 2012, staat Hyves er ook nog bij, maar daarvan weet je ondertussen wat er gebeurd is.
11. The Conversation Manager
Steven Van Belleghem is een beetje de messias van conversation management. Je kan er niet om heen, de manier waarop je als merk of als bedrijf met je consumenten (fans) connectie probeert te maken, is dankzij het internet volledig veranderd. Brands en bedrijven moeten van adverteren naar converseren gaan, en dat is de hoofdinsteek van dit boek. Als PR of communication manager moét je dit boek gelezen hebben.
12. Jab Jab Jab Right Hook
Waar The Conversation Manager een kader schept met voorbeelden en toepassingen, is Jab Jab Jab Right Hook het boek dat je naast je legt tijdens het werk en continu naar zal teruggrijpen. Per online platform wordt beschreven hoe het gebruikt wordt en hoe je content creëert die eigen is aan dat platform om het maximale er uit te halen: Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Tumblr, Snapchat,... En dit zonder de 'Right Hook' uit het oog te verliezen: de verkoop van je product of dienst.
13. De Psychologie Van De Topsporter
Sportpsycholoog Bert De Cuyper heeft in dit boek diverse termen rond sportpsychologie in een alfabet gegoten. Het boek is vooral boeiend als je interesse hebt in het leven van topsporters en hoe ze omgaan met blessures, nederlagen, ziekte en uiteindelijk een exit, door de auteur 'zwart gat' genoemd. Het boek bevat goede tips van professionals, tips om met deze dingen om te gaan, ze sneller te accepteren en zelf toe te passen, ook al ben je geen topsporter.
14. Topmanagement Van Sporttoppers: vijftig leiderschapslessen uit de sport
De auteurs van dit boek zijn beiden hoogleraar in sportmarketing en sportmanagement en beschrijven op welke wijze bekende sporters zoals Johan Cruyff en Michael Jordan zich met hun leiderschap manifesteerden binnen hun tak van topsport en daarmee ongekende successen behaalden. Aan de hand van korte leiderschapsintermezzo's en de daaropvolgende leiderschapslessen slagen de auteurs erin deze lessen toe te passen op het bedrijfsleven.
15. Sportrecht
Sportrecht is geschreven door de bekendste advocaat gespecialiseerd in sport: Johnny Maeschalck. In dit handboek schetst hij het sport(recht)landschap en de Europeesrechtelijke context en een waaier van van onderwerpen die aan de hand van wetgeving en tal van praktijkcases toegelicht worden: het contract van de sporter, opleidingsvergoedingen, sociaalrechtelijk en fiscaal statuut, recht op afbeelding, makelaars, dopingreglementering, collectieve verkoop van mediarechten, aansprakelijkheid en match-fixing. Handig voor voor federatie-, bond- en clubverantwoordelijken, beleidsverantwoordelijken en voor begeleiders en sporters die hun weg zoeken in het labyrint van het sportrecht.
16. Handboek Sportrechtt
Net als het vorige boek hebben de auteurs (meerdere auteurs met ieder hun specialiteit) niet alleen uit de bestaande rechtsleer en rechtspraak geput, maar zij hebben ook hun uitgebreide praktijkervaring aangewend om aan de hand van praktijkvoorbeelden topics als aansprakelijkheid, selectiecriteria, doping, transfers, portretrechten en procedurele vraagstukken in het sportrecht van naderbij te bekijken. Naast een beschrijving van het Vlaamse sportlandschap worden ook de specifieke sociale en fiscale reglementeringen op een heldere en kritische wijze toegelicht.
17. Handboek sportief onderhandelen
Als sportmanager kom je op verschillende niveaus in onderhandelingssituaties terecht: met overheden, sponsoren, eigen leden of klanten, leveranciers, medewerkers, trainers en coaches of in je eigen politieke/bestuurlijke context. In 'Handboek sportief onderhandelen, voor en door sportmanagers' staat de sport, een sector met een eigen cultuur en sfeer, centraal. Het boek helpt je met het onderhandelen, argumenteren en omgaan met lastige onderhandelingssituaties in de sportsector, waar het bovenal gaat om presteren en mensen die prestaties leveren!
18. Management van Sportaccomodaties
Dit boek verklaart vanuit een managementperspectief hoe het succes van een sportevenement bereikt en gemeten kan worden. Met aansprekende nationale en internationale casestudies biedt het boek oplossingen voor de praktische managementkwesties en technische problemen bij het ontwikkelen en exploiteren van sportaccommodaties en het organiseren van sportevenementen. Het geeft een compleet beeld van het werkterrein van de accommodatie- en evenementenmanager en toont zowel de kansen die er liggen als de valkuilen die gemeden moeten worden. Een aanrader voor facility managers die werkzaam zijn in de sportaccommodatie- en evenementensector.
19. Networking Is A Contact Sport
Deze titel is tegelijkertijd de baseline die ik gebruik bij de Sportcareers Meetups, omdat dit alles omvat waar het uitbouwen van je carrière om draait. Een netwerk opbouwen is jouw grootste troef om een job te vinden, partnerships af te sluiten, klanten te vinden, ... Dit boek helpt je dan ook om je eigen networking skills te ontwikkelen. Want iedereen kan netwerken, je moet het enkel leren en durven doen.
20. Business Model You
Elke persoon is ook meteen een onderneming. Een carrière uitbouwen betekent dat je voor jezelf een missie zal moeten uitschrijven, jezelf moet verkopen aan potentiële klanten (werkgevers) en zorgen dat jouw product (jezelf) blijft groeien en verbeteren. Business Model You is een werkboek dat een proces beschrijft waarmee je jezelf in de markt zet en je ideale job kunt te pakken krijgen (of creëren).
21. 4 Hour Workweek
Dit boek heeft een veelbelovende titel maar maakt het ook waar. Niet zozeer dat je maar 4 uur per week meer werkt (wat wel zou kunnen), maar eerder hoe je jouw professionele leven zo efficiënt mogelijk kan maken met als uiteindelijke doel dat je meer tijd vrijmaakt voor wat je écht wil doen, op dit moment en niet wanneer je pas op pensioen bent. Mijn favoriete boek.
22. 4 Hour Body
Persoonlijk geloof ik heel sterk in het Mens Sana In Corpore Sano principe: een healthy lifestye helpt je om sterker te staan in je professionele activiteiten. Dit boek bouwt voort op hetzelfde principe uit de 4 Hour Workweek: zo efficiënt mogelijk je doel behalen. Maar deze keer dan toegespitst op fysieke aspecten: afvallen, gewicht bijwinnen, slaap verbeteren, krachtiger worden, efficiënt trainen voor langeafstandslopen, ... Dit boek is de beste manier om je lichaam te 'hacken'.
Bron: Sportcareers
Afbeeldingen: BaseballPhD - Triple Double - My ParsonFamily