Vandaag ging de 48e editie van de Nederlandse wielerklassieker Amstel Gold Race van start. Waar alle ogen gericht waren op onder andere Peter Sagan, Philippe Gilbert en Simon Gerrans, keek SPORTNEXTBE naar een hele andere invalshoek: de cijfers en scores op social media-terrein. Welke teams hebben de meeste volgers op Twitter en Facebook, hoe scoort de Amstel Gold Race-organisatie zelf op beide social media kanalen en welke renners zouden volgens de cijfers een Top 20 vormen? Lees hier alles over de social gold race!
Social media scores Amstel Gold Race organisatie.
Twitter lijkt het belangrijkste kanaal voor de Amstel Gold Race te zijn, want er is geen officiële pagina te vinden voor enkel de Amstel Gold Race. Het hoogst genoteerd staat de wikipedia-pagina met 2.285 likes. Desalniettemin scoort de AGR op Twitter zéér goed met 8.521 volgers. Ter vergelijking: Milaan - San Remo (5.780), Ronde van Vlaanderen (5.180), Gent - Wevelgem (2.191) en Parijs-Roubaix (1.479) scoren bijvoorbeeld een stuk lager. Gevaarlijk is echter de overlappig met de kanalen van de Amstel Gold Race Xperience, het bedrijf dat 365 dagen per jaar het parcours openstelt voor recreanten. Ook op deze kanalen wordt er bericht over de AGR, waardoor het moeilijk is om een keuze te maken welke van de twee gevolgd dient te worden. Het twitteraccount van Amstel Gold Race Xperience heeft een stuk minder volgers (5.026 minder volgers), maar heeft wel een officiële Facebook-pagina waar nog 2.046 fans bij aan zijn gesloten.
Social media scores Amstel Gold Race teams.
Opvallend aan de Twitter-scores is de lage scores van de Franse teams AG2R, FDJ en Europacar. Of dit te maken heeft met geringe populariteit van Twitter in Frankrijk is niet bekend, maar in de scores van Facebook (volgende infographic) scoren de Franse teams beduidend beter. De Belgische ploegen Omega Pharma - Quick Step en Lotto-Belisol doen het uitstekend op Twitter . Samen zijn ze goed voor meer dan 77.499 volgers op Twitter, ruim 10% van het totale aantal wielerteamvolgers. Wat verder opvalt is de (relatief) lagere scores voor de Nederlandse teams Blanco en Vacansoleil. Waar de Nederlanders in andere sporten normaliter hoger scoren met het aantal volgers, daar liggen de cijfers in het wielrennen voorlopig nog lager. Tot slot is er zoals verwacht een verschil tussen de ProTeam- en Pro Continentale ploegen; alle continentale ploegen vormen voorlopig nog de staart van de statistieken.
Op Facebook scoren de Belgische ploegen beduidend minder goed. Omega Pharma - Quick Step is de eerste Belgische ploeg met een totaal van 33.642 fans, terwijl Lotto Belisol het met drie keer zo weinig fans moet stellen: 10.775. Opvallend is de hoge score van Cannondale en Team Europacar. Cannondale heeft de focus waarschijnlijk volledig op Facebook gelegd, daar het team op Twitter nog niet hoog scoorde. Team Europacar weet als enige continentale ploeg knap de top 7 binnen te dringen.
Als we naar het totale aantal fans kijken, komen we tot de volgende top 10;
Een noemenswaardige 6e plek-notering is er voor Omega Pharma - Quickstep. Zij scoren in vergelijking met de andere Belgische en Nederlandse ploegen zéér hoog. De hoge notering van het Luxemburgse team Radioshack Leopard Trek lijkt vooral te wijten aan de aanwezigheid van renners zoals de Schleck's en Cancellara. Team Sky kan teren op de belangstelling voor o.a. Wiggins en Froome.
Social media scores Amstel Gold Race Renners.
Twitter lijkt het populairste social media kanaal voor wielrenners te zijn. 131 coureurs zitten op Twitter, terwijl 107 wielrenners ook op Facebook zitten. Hier moet wel een kanttekening bij neergezet worden: het is soms discutabel of het om een officiële pagina gaat of niet. In totaal zitten 40 van de 200 wielrenners op géén van beiden kanalen.
Andy Schleck mag zich met afstand de meest populaire wielrenner op social media-terrein noemen (van de deelnemers van de Amstel Gold Race). Met ruim 250.000 volgers op Twitter en 250.000 fans op Facebook weet de Luxemburger een groot publiek online te bereiken. Philippe Gilbert volgt samen met Peter Sagan op geruime afstand, maar mogen beiden terugkijken op mooie aantallen. Naast Gilbert is er een tweede Belg terug te vinden in de top 20; Maxime Monfort (RadioShack Leopard) staat op een 16e plek met ruim 31.770 volgers. De beste Nederlander is Lars Boom op een achtste plek, aangevuld door Laurens Ten Dam en Thomas Dekker in de top 20. Opvallend aan de top 20 is de 4e plek van Thomas Voeckler: hoewel de Franse coureur enkel een Facebook-pagina heeft, weet hij wel meer dan 121.000 fans aan zich te binden. Andersom weten Nicolas Roche (48.652) en Daniel Martin (21.162) een groot publiek via enkel Twitter aan te spreken.
Philippe Gilbert - 129.848 (70.617 Twitter, 59.231 Facebook)
Maxime Monfort - 31.770 (26.205 Twitter, 5.565 Facebook)
Greg Van Avermaet - 17.216 (15.433 Twitter, 1.783 Facebook)
Jelle Vanendert - 13.087 (3.497 Twitter, 9.590 Facebook)
Gianni Meersman - 10.859 (7.197 Twitter, 3.661 Facebook)
Ben Hermans - 7.606 (7.606 Twitter, 0 Facebook)
Tosh Van der Sande - 4.194 (3.763 Twitter, 431 Facebook)
Kristof Vandewalle - 4.193 (3.747 Twitter, 446 Facebook)
Klaas Lodewyck - 3.846 (3.453 Twitter, 393 Facebook)
Pieter Serry - 2.461 (2.207 Twitter, 254 Facebook)
Lars Boom - 65.365 (55.990 Twitter, 9.375 Facebook)
Laurens Ten Dam - 43.155 (41.668 Twitter, 1.487 Facebook)
Thomas Dekker - 30.268 (26.923 Twitter, 3.345 Facebook)
Niki Terpstra - 19.913 (19.913 Twitter, 0 Facebook)
Bram Tankink - 19.563 (19.563 Twitter, 0 Facebook)
Rob Ruijgh - 16.404 (16.404 Twitter, 0 Facebook)
Koen de Kort - 14.596 (14.152 Twitter, 444 Facebook)
Karsten Kroon - 13.228 (13.228 Twitter, 0 Facebook)
Michel Kreder - 8.207 (8.207 Twitter, 0 Facebook)
Pim Ligthart - 5.827 (5.827 Twitter, 0 Facebook)