De best te vermarkten sportman en sportvrouw van 2014 en het DNA van de Nederlandse sportfan

Het was een bijzonder en goed jaar voor de Nederlandse sport en de fan. Niet alleen de prestaties gaan de boeken in als één van de meest succesvolle sportjaren, ook de fan heeft volop geprofiteerd doordat sport tegenwoordig op ieder moment van de dag en overal van dichtbij te volgen is. REPUCOM onderzocht het afgelopen jaar iedere maand de Nederlandse sport- en sponsorwereld en ging opzoek naar het DNA van de Nederlandse sportfan.

Het DNA van Nederlandse sportfan

Welke sporten zijn populair en hoe worden deze gevolgd en beleefd? Voetbal scoort met 47% het hoogst in populariteit gevolgd door langebaan schaatsen (36%), wielrennen (27%) en opvallend darts (26%). De gemiddelde Nederlander zit graag op de fiets (33%), maakt graag wandelingen (26%) en doet aan fitness (24%). Interessant om te zien is dat de populariteit van sporten ook verschilt per regio. In het noorden scoort schaatsen hoog en in het zuiden wielrennen. Televisie is als medium ook in Nederland nog steeds het meest populair en wordt gevolgd door internet via PC, krant, teletekst en internet via de mobiele telefoon of tablet. Social media komt onder radio waarbij Facebook met 76% veruit het hoogst gescoord. Social media worden vooral tijdens (48%) en na de wedstrijd (42%) gebruikt om wedstrijdstatistieken te bekijken en om op de hoogte te blijven van favoriete club/ speler.

Marktwaarde van atleten

Atleten zijn een krachtige manier om een merk te positioneren. De Celebrity DBI (bekend van de eerdere blog over Messi vs Ronaldo) bekijkt de commerciële waarde van sporters en meet de consumentenperceptie op basis van bekendheid, sympathie, relevantie, trendsetter, invloed, vertrouwen, merkambassadeur en identificatie. REPUCOM heeft een top-5 mannelijke en vrouwelijke atleten samengesteld. Opvallend is dat Arjen Robben bovenaan staat, terwijl hij social media niet actief gebruikt. Het rapport is gratis te downloaden voor de toelichting en DBI-score.

Lees ook: Facebook-post van Cristiano Ronaldo is 143.750 dollar waard

Mannen
5. Epke Zonderland
4. Robin van Persie
3. Wesley Sneijder
2. Sven Kramer
1. Arjen Robben

Vrouwen
5. Naomi van As
4. Marianne Vos
3. Ranomi Kromowidjodjo
2. Anky van Grunsven
1. Ireen Wust

Sportsponsoring in Nederland

Het was een hectisch jaar voor de Nederlandse sportsponsorwereld. We zagen een nieuwe schaats- en wielerploeg onder de vlag van De Lotto en Jumbo en Ziggo start volgend jaar als hoofdsponsor van Ajax. Maar in het rapport terecht de opmerking dat het geld nog niet tegen de plinten klotst gezien de situatie bij sportbonden en evenementen. Het tijdperk van hobbyisme in de sportsponsoring is voorbij. Sponsors worden partners en één van de grootste ontwikkelingen in de laatste jaren is de opkomst van maatschappelijke sponsoring. 39% van het Nederlandse publiek vindt het ontplooien van maatschappelijke activiteiten een essentieel onderdeel, waarbij de jongere doelgroep (16 tot 29 jaar) vooroploopt. Rabobank, Vriendenloterij, ING, Lotto en adidas worden het meest geassocieerd met maatschappelijke sponsoring, echter 52% (!) weet geen enkel merk te associëren met maatschappelijke sportsponsoring.

DNA van de Nederlandse sportfan biedt een heldere schets van de Nederlandse sport, media, fans en sponsors. Downloaden kan op de website van REPUCOM.

Lees meer: omvangrijk sponsorprogramma van ING krijgt opnieuw een impuls