De Just Do It-mentaliteit

Juli 1988 zal voor altijd in de boeken staan als de maand waarin Nike's slogan Just Do It voor het eerst het levenslicht zag. Samen met Apple's Think Different wereldwijd één van bekendste slogans aller tijden. 25 jaar later kan er een nieuwe aflevering aan de succesvolle campagne worden toegevoegd. Possibilites is Just Do IT 2.0.

Terug in de tijd 
Onder begeleiding van een vrolijke jingle jogt Walt Stack (80 jaar jong) over de Golden Gate Bridge: “I run 17 miles every morning.” Het waren tijden waarin de mogelijkheden voor marketing (destijds nog onder de noemer reclame) beperkt waren. Slechts een aantal TV-kanalen, kranten en posters waren beschikbaar als communicatiekanaal en dus hadden alle consumenten ruimschoots de tijd om de boodschap tot zich te nemen.

Hoe anders is dat vandaag de dag?
Een gefragmenteerd landschap waar consumenten de hele dag via allerlei schermen en kanalen, beelden en geluiden op zich afgevuurd krijgen. De beleving is door de opkomst van social media steeds persoonlijker en belangrijker nog: binnen de sport is tegenwoordig alles meetbaar. Nike pionierde jaren geleden met Nike+ Running en breidde uit naar andere sporten zoals basketbal en fitness. Tijd dus voor een reboot van Just Do It.

De inhoud is gelijk gebleven
We zijn allemaal in staat om net dat beetje meer uit onszelf te halen. Net wat sneller, net wat hoger en net een beetje sterker om uitdagingen te overwinnen en grenzen te verleggen. Neem geen genoegen met wat je al hebt bereikt, blijf jezelf uitdagen en stel nieuwe (onrealistische) doelen. Challenge yourself. Challenge your friends. #justdoit.

De uitvoering is eigentijds
Per sport stelt Nike verschillende uitdagingen. Basketbal: als je vijf keer op rij kan scoren, doe er dan tien. Of beter nog; doe er vijftien. Hardlopen: kan ook tijdens de lunch of een korte pauze. Daag vrienden uit via de challenges in de Nike+ Running app. Triatlon: als je één sport kan, waarom dan niet drie? Zet een doel van dagelijks 6000 fuels. Fitness: als je een workout van 15 minuten kan, waarom geen 30 minuten? Of zelfs 45 minuten?

Bekijk hier de vernieuwde pagina

De Just Do It-mentaliteit
De upgrade maakt gebruik van dezelfde krachtige basis als 25 jaar geleden en voegt daar eigentijdse elementen zoals social media en draagbare technologie aan toe. Meet de prestaties en deel ze met vrienden. Possibilities laat zien dat de sportbeleving de afgelopen jaren sterk verbeterd is, mentaliteit is iets van alle tijden.

Dan Wieden over de totstandkoming van Just Do It