De kracht van een sterk (sport)merk: Ajax blijft commercieel groeien

Na vier jaar glansrijk kampioen te worden in de Eredivisie en actief te zijn op het hoogste Europese strijdtoneel (de Champions League), lijkt het voor Ajax dit jaar wat minder voor de wind te gaan. Zo ging de laatste kampioensschaal naar Eindhoven, schakelde 'aartsrivaal' Feyenoord de hoofdstedelingen uit in het bekertoernooi en wordt overwinteren in de Europa League een moeilijke opgave. De ploeg van trainer Frank de Boer is op dit moment nog wel lijstaanvoerder van de Eredivisie, maar moet - met PSV en Feyenoord hijgend in de nek - nog vol aan de bak om de 34e landstitel veilig te stellen. Hoewel het gat met de absolute top steeds groter lijkt te worden en het niveau in de Eredivisie langzaamaan nivelleert, beschikt Ajax - zeker internationaal gezien - nog altijd over een onwijs sterk (sport)merk. Dat bleek de afgelopen maanden des te meer toen Ajax meerdere successen op commercieel gebied wist te boeken. 

Nieuwe groeikansen in China

Commercieel zijn de pijlen de laatste jaren vooral op China gericht. Zo is de Chinese website van Ajax onlangs nog vernieuwd, op het sociale medium Weibo (het Chinese equivalent van Twitter) bereikt de Amsterdamse club wekelijks meer dan 1,2 miljoen volgers, terwijl een paar weken geleden een (nieuw) kanaal op de Chinese snapchat is gelanceerd. Voor het beheren van deze nieuwskanalen heeft de topclub meerdere (Chinese) werknemers in dienst. Hoewel de investeringen in zichtbaarheid en aanwezigheid op de Chinese markt enige kosten met zich meebrengen, lijken de acties zich terug te gaan betalen in nieuwe partnerships. Zo werd het contract met Cheng Shin Tire ('s werelds grootste producent van fietsbanden én bromfietsbanden) begin dit seizoen opengebroken en geïntensiveerd. Waar CST eerst nog als 'Official Sponsor' aan de voetbalclub was verbonden, daar zal het de komende drie seizoenen als 'Official Partner' verder gaan. Volgens Edwin van der Sar betekende het voor Ajax een verdrievoudiging van het sponsorbedrag ten opzichte van de vorige overeenkomst.

“Met LE Sports is een vierde Chinese bedrijf sponsor van Ajax geworden” 

Daarnaast werden er eerder al sponsorovereenkomsten gesloten met de Chinese bedrijven Huawei (official partner) en Sengled (official sponsor), terwijl twee weken geleden een vierde Chinese organisatie (LE Sports) aan het rijtje met partners werd toegevoegd. LE Sports is behalve mediapartner ook sponsor van Ajax: zo hebben klanten per 1 december toegang tot Ajax-content op hun TV-kanalen, terwijl het mediabedrijf zich meerdere malen met het merk 'Ajax' zal gaan associëren. Het bijzondere hieraan is dat het om een regionale sponsorovereenkomst gaat: in Nederland of Europa zal niemand LE Sports als partner van Ajax tegenkomen, enkel in China. 

Maar niet alleen Ajax profiteert van alle investeringen en samenwerkingen met Chinese partijen. Ook andere Nederlandse clubs plukken de vruchten: door alle inspanningen is de Eredivisie sinds een paar jaar ook live in China te volgen. Terwijl PPTV (de beheerder van de rechten) elke week een wedstrijd in de Nederlandse competitie live uitzend, heeft het met Ajax nog een aparte deal gesloten. Zo is Ajax de enige Nederlandse club waarvan alle Eredivisiewedstrijden live te volgen zijn in het Aziatische land, terwijl er rondom de wedstrijden ook telkens een Chinese variant van 'Ajax TVuitgezonden zal worden. Met Sengled, CST, Huawei en LE Sports is Ajax druk bezig om de Chinese markt te veroveren, terwijl ook andere partners als adidas, Hublot en Mercedes (die ook een focus op China hebben) een steentje bijdragen aan het commercieel succes in Azië.

Souvenir uit Nederland: een Ajax-shirt

De kracht van het "Ajax-merk kwam daarnaast duidelijk naar voren tijdens een staatsbezoek van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima in China. Ook Edwin van der Sar (directeur marketing) was op dat moment in Azië aanwezig en had een souvenir voor het koninklijk echtpaar meegenomen. Geen klompen, kaas, drop, stroopwafels of een muts met het Wapen van Amsterdam, maar een Ajax-shirt met handtekeningen van de spelers. Een slimme actie van de directeur marketing, omdat het rood-witte shirt meer tot de verbeelding zal spreken dan enig ander souvenir. Dit was dan ook bij de overige (Chinese) gasten duidelijk van het gezicht af te lezen. 

Vrumona met Pepsi en Gatorade nieuwe supplier

Maar niet alleen in Azië worden er nieuwe partnerships gesloten. Ook in Nederland werd de afgelopen week een nieuwe sponsorovereenkomst gesloten: zo bereikten Ajax en Vrumona een suppliership voor de komende drie seizoenen. Het sportdrankje Gatorade zal supplier worden van Sportcomplex de Toekomst, oftewel de dranken leveren voor alle teams in de jeugd, de Ajax Vrouwen en de Zaterdagsenioren. Tevens zal Pepsi (ook een merk van Vrumona) zich associëren met het eerste elftal van Ajax, door onder meer reclame-uitingen op de LED-boardings te communiceren. Behalve een financiële bijdrage zal er ook kennisuitwisseling tussen de voedingswetenschappers van Ajax en het Gatorade Sport Science Institute plaatsvinden.

Vrumona gaat de supplierovereenkomst met Ajax daardoor breder invullen, dan Coca-Cola (tot medio dit jaar supplier) deed. Daarnaast heeft Ajax nog een tweede supplierovereenkomst met Herbalife, dat de official supplier van Jong Ajax en Ajax 1 is. Na eerder al twee shirtdeals te sluiten met Ziggo (hoofdselectie) en ABN Amro (als Partner van de Toekomst) weet Ajax dus opnieuw heel slim meerdere merken aan zich te koppelen.

Nieuwe mijlpalen op social media

Tot slot is Ajax ook op de Nederlandse markt nog (lang) niet uitgegroeid. Waar we in 2012 op SportNEXT nog schreven over de 100.000e volger op Twitter en 500.000 fans op Facebook, zijn deze aantallen in slechts drie jaar tijd meer dan verviervoudigd. Op Twitter heeft @AFCAjax bijna de 600.000e volger bereikt (598.065 op dit moment), terwijl op Facebook de 2 miljoenste volger werd aangekondigd (en op dit moment zelfs 2.016.954 fans). Vergeleken met PSV en Feyenoord heeft de Amsterdamse club meer dan twee keer zoveel volgers op Twitter, terwijl de Facebook-pagina groter is dan alle Eredivisieclubs bij elkaar opgeteld. Met een speciale videoboodschap werden de miljoenen Ajacieden op Facebook bedankt. Naast de twee genoemde social media-kanalen is ook het bereik op Instagram (+196.000 volgers), Google+ (60.862 volgers) en YouTube (99.568 abonnees en 84 miljoen weergaven) enorm groot. 

Met (nieuwe) groeikansen in China, nieuwe sponsorovereenkomsten in zowel Nederland als buitenland en een stormachtige groei op social media, lijkt Ajax voorlopig nog niet uitgegroeid te zijn. Al met al ligt er voor de commerciële afdeling een mooie uitdaging om het (commercieel) succes de komende jaren te continueren en verder uit te bouwen.

Een bijzondere mijlpaal! Dank jullie wel!A special milestone! Thank you!#wijzijnajax

Posted by AFC Ajax on vrijdag 23 oktober 2015

Foto's: Instagram AFC Ajax & Ajax.nl