Eva de Goede, hockeyinternational en op Twitter beter bekend als @EvadeGoede, is door de sportblog Linkeballen.nl verkozen tot Leukst Twitterende Sporter van 2013. De Goede is de opvolgster van zwemmers Nick Driebergen en Ranomi Kromowidjojo. Doorslaggevend was niet alleen het enthousiasme en de originaliteit maar vooral de interactie met haar fans en de creatieve foto's op Instagram.
Tweet to succes
De hockeyster werd vier jaar geleden aangestoken door teamgenoten in het Nederlands hockeyteam en twijfelde in het begin of iemand het wel interessant vond om te lezen wat ze wel of niet doet: “Maar als je steeds meer volgers krijgt en zij reageren op je berichten, wordt het leuker om te doen.” Wanneer de winnaar van vorig jaar zwemmer Nick Driebergen vraagt naar haar strategie moet ze eerlijk bekennen dat de meeste tweets gewoon op gevoel gaan, maar ze is zich bewust van de gevaren: “Het is zeker leuk om af en toe te kletsen met je volgers. Je moet natuurlijk wel opletten en nadenken wat je er op zet en wat je deelt, maar ik denk dat dat voor iedereen geldt. Het is belangrijk om je sport goed naar buiten uit te dragen. Ik zet niet alles wat in mijn team gebeurt op social media. En over je privéleven hoeft ook niet iedereen alles te weten.”
Volg Eva de Goede via: Twitter, Facebook, Instagram
Doorslaggevend
De jury onderzocht meer dan 400 sporters die actief zijn op Twitter en vond de manier waarop verschillende social media platformen als Twitter, Facebook en Instagram worden gecombineerd interessant om te volgen. Creatieve selfies brengen een glimlach op het gezicht van iedere volger.
Lees meer: verboden om selfies te maken tijdens de Marathon van Hong Kong
Olympische Spelen
Tijdens de Olympische Spelen in Londen waren beide sporters extra scherp. Nick: "We mochten bijvoorbeeld geen reclame maken, tenzij het sponsors van de Spelen waren. Ik prees op Twitter net het boek van Rene van der Gijp aan, gewoon omdat ik het een leuk boek vond, maar dat werd commercieel bevonden. Daar moet je rekening mee houden". Eva: “Om misstanden te voorkomen hebben wij met het hockeyteam na die bijeenkomst besloten om tijdens de Spelen helemaal niet te Twitteren.”
Interessant voor sponsors?
Een gesponsorde tweet kan er volgens Eva best vanaf: “Ik ben een keer gevraagd of ik mijn nieuwe hockeystick wilde promoten en af en toe tweet ik met de hashtag #adidas of #allin omdat adidas mijn persoonlijke sponsors is. Verder valt het mee. Ik vind die verhouding niet echt lastig en ik krijg daar ook geen negatieve reacties op. Dat gaat vrij natuurlijk.” Nick sluit zich daarbij aan: “Als je zoals Eva een fanbase hebt van bijna 8000 volgers, is het niet raar dat je sponsor af en toe vraagt een bericht te plaatsen.”
Bekijk hier: de top 10 met onder andere Dex Elmont en Klaas-Jan Huntelaar
Lees meer: personal branding, de bouw van een sterk merk: Nick Driebergen