De meest opvallende momenten van de Olympische Spelen 2018 op social media

De Olympische Spelen 2018 in Pyeongchang zijn officieel ten einde. En ook deze Spelen brachten ons de nodige spanning, teleurstellingen, vreugde en trots. Op social media werd volop meegeleefd met de sporters van TeamNL. In dit artikel zetten we de meest opvallende momenten van de Olympische Spelen 2018 op social media voor je op een rij aan de hand van data van OBI4wan.

In dit artikel:

- Oranje podium zorgt voor groot volume
- Radiozenders actief rondom Spelen
- Sponsoring en de Olympische Spelen, wat levert het op?
- De meest populaire media tijdens de Spelen
- Berichten die voor ophef zorgden
- Top 5 Nederlandse sporters tijdens de Spelen

Oranje podium zorgde voor de grootste piek in online berichten

Als we kijken naar de Spelen op social media, dan zien we dat het grootste piekmoment al vroeg tijdens de Spelen zichtbaar was. Op 10 februari kleurde het gehele podium van de 3000m lange baan oranje. Carlijn Achtereekte bleek de grote verrassing te zijn op de 3000 meter. Ze schaatste de rit van haar leven en ging met goud naar huis. Ireen Wüst pakte zilver en Antoinette de Jong ging naar huis met brons op deze afstand.

De actie die daarop volgde, waarbij twee Nederlandse vrouwen de Nederlandse vlag vasthouden en de draak steken met Trumps 'America first', werd massaal geretweet.

Andere piekmomenten in het aantal berichten zijn terug te zien op 15 februari, op het moment dat Sven Kramer géén podiumplaats behaalde op de 10km en Jorrit Bergsma met de zilveren plak naar huis ging. Toch had de gouden medaille wel een oranje randje. De Nederlandse Canadees Ted Jan Bloemen ging er met de gouden plak vandoor.

Ook de verrassende gouden medaille van Suzanne Schulting op de 1000m shorttrack en de dubbele winst van Kjeld Nuis op de 1500m en 1000m zorgden voor pieken in de berichtgeving.

Influencers/radiozenders actief rondom Spelen

Het radioprogramma 'Evers Staat Op' is een fanatieke influencer met betrekking tot de Olympische Spelen. Van alle influencers die over de Spelen praten, heeft Evers de grootste fanbase, gevolgd door radiozender 538. Radio 538 is dan ook mediapartner van NOC*NSF en samen plaatsten deze accounts ruim honderd berichten over de Spelen. Evers maakte zelf radio vanuit Pyeongchang.

Ook Giel Beelen had met zijn ochtendshow op radio Veronica een inhaker op de Olympische Spelen. De Giel Mobiel - die doorgegeven wordt aan bekende Nederlanders - was ook in Korea.

Sponsoren en de Olympische Spelen

Uit de data van de OBI Brand Monitor blijkt dat Heineken de meest genoemde sponsor van TeamNL is. Elke Olympische Spelen heeft het biermerk het ‘Holland Heineken Huis’ op locatie voor huldigingen en andere feestelijkheden tijdens de Spelen. Op social media werd het merk ruim 600 keer genoemd in combinatie met de Olympische Spelen, vanwege het ‘Holland Heineken Huis’. Ook wat betreft mediawaarde deed de sponsoring van Heineken aan TeamNL het goed. De berichtgeving rondom Heineken en de Olympische Spelen had een mediawaarde van ruim 20 miljoen euro.

Echter kreeg Heineken ook stevige kritiek te verwerken in verband met de actie van de heren schaatsploeg. Zij werden gehuldigd met een medaille schaal, die zij vervolgens het publiek in wierpen. De actie had twee gewonden toch gevolg en steeds vaker wordt de vraag op social media gesteld of bier en topsport wel samengaan.

Echter zijn de persoonlijke sponsors stil rondom de prestaties van de eigen atleten. Dit heeft te maken met regel 40 van het IOC. In die regel staat dat alleen de officiële sponsors gebruik mogen maken van marketing rondom de prestaties van de sporters. Woorden als “olympische medaille” of “spelen” mogen niet worden gebruikt door niet-officiële Olympische sponsoren en atleten riskeren uitsluiting van de Spelen als zij de naam van een persoonlijke sponsor noemen. Zo mogen bekende schaatssponsors als Justlease.nl en LottoNL-Jumbo de eigen schaatsers niet feliciteren met behaalde prestaties.

Ondanks de restricties die de sponsoren krijgen opgelegd tijdens de Spelen, kunnen we toch in de data zien dat LottoNL-Jumbo van de niet-olympische sponsors het meest genoemd wordt in combinatie met de Olympische Spelen. Vooral tijdens de winst van Sven Kramer op de 5000m en Kjeld Nuis op de 1000m en 1500m werd de persoonlijke sponsor regelmatig genoemd op social media.

Twitter immens populair tijdens de Spelen

De Olympische Spelen worden op de voet gevolgd via kanalen die zich vooral richten op het hier en nu. Twitter steekt hier absoluut met kop en schouders bovenuit. 90% van al het volume bevindt zich op Twitter. Ook in blogs en via nieuwssites wordt veel gesproken over de Spelen en de sportprestaties. Opvallend is dat Facebook en Instagram minder populair zijn.

Viral Pyeongchang2018

Tijdens de Spelen gingen er verschillende posts, afbeeldingen en nieuwsberichten viral. Zo werd freestyle skiër Gus Kenworthy gefilmd toen hij snel een kus aan zijn vriend gaf. De skiër kwam in 2015 uit de kast en is trots op het feit dat de kus uitgezonden werd. In een reactie zegt hij dat hij als kind nooit had durven dromen dat een kus tussen twee mannen op tv te zien zou zijn, maar hij is blij dat elk kind dat nu kan zien.

Misschien wel een van de opvallendste virals was de opmerking van NBC presentatrice Katie Couric tijdens de openingsceremonie. Volgens haar zijn de Nederlanders zo goed in schaatsen vanwege het feit dat wij schaatsen als vervoermiddel gebruiken. Het commentaar van de presentatrice werd met ongeloof ontvangen en hilarische reacties op Twitter en andere social media kon natuurlijk niet uitblijven.

Ook opvallend waren de Noord-Koreaanse cheerleaders tijdens het ijshockey. de samengestelde Koreaanse ijshockeyploeg werd aangemoedigd door tientallen Koreaanse dames en zorgden voor een bijzondere sfeer. Deze tweet ging viral en kreeg wereldwijd ruim 4,8 miljoen views.

Onze top-5 sporters tijdens deze Spelen

Sven Kramer is de kampioen op social media wat betreft berichtgeving. In ruim zestienduizend berichten werd de winnaar van de 5000m genoemd. Op de tweede plaats vinden wij Kjeld Nuis. De schaatser pakte op zowel de 1000m als de 1500m een gouden plak en werd ruim twaalfduizend keer genoemd. Schaatsster Jorien ter Mors staat op de derde plek met bijna zevenduizend berichten sinds 1 februari.

Pyeongchang 2018 waren bijzonder succesvolle Spelen, zowel organisatorisch als voor TeamNL. Met 20 behaalde medailles is het de op-een-na succesvolste Winterspelen ooit voor Nederland. Afgezien van het succes hebben de Olympische Spelen van Pyeongchang 2018 ook nog een historische waarde. Voor eventjes kwamen de twee Korea’s samen en zorgde sport voor een verbroedering van landen die al tientallen jaren niet meer met elkaar konden communiceren.

Deze blog is geschreven met medewerking van Linsey Jepma, Content Marketeer bij OBI4wan.