De nieuwe sportwereld maakt een einde aan racisme en discriminatie

Drie woorden: We Are One. Samen zijn we één. Zo eenvoudig kan het zijn en zo ijzersterk was het optreden van de NBA, clubs, spelers en fans van over de hele wereld als hechte community. De boodschap was kraakhelder: iedereen is gelijk. In de nieuwe samenleving is geen ruimte voor onderscheid. Of je nu nu groot of klein, zwart of wit bent, sport is de verbindende factor en social media de katalysator. Rotte appels worden genadeloos opgegeten. Want de sportwereld is van ons allemaal.

Het klassieke draaiboek van kleinigheid tot wereldrel voltrok zich in een moordend tempo. Na de bekendmaking van de racistische opmerkingen door Donald Sterling begon de publieke opinie zich steeds nadrukkelijker te roeren. Ook grote sponsors als Mercedes-Benz, Virgin America en adidas trokken zich terug. Een belangrijke rol was weggelegd voor influencers zoals spelers en beroemdheden. Zij stonden aan het front, voerden de druk op en bepaalden het sentiment. Mensen moeten de strijd voeren, niet merken. Al snel werd duidelijk dat de situatie voor Sterling niet langer houdbaar was. Alle pijlen wezen in de richting van de NBA of beter gezegd in de richting van de nieuwe baas Adam Silver. Daadkrachtig optreden was gewenst. Het was tijd voor een statement.

Een krachtig statement bestaat anno 2014 niet alleen uit een besluit maar juist ook uit een boodschap. Eerst: wat nu? En dan: hoe nu verder? Het besluit was helder: levenslange verbanning en $2,5 miljoen boete. Een signaal afgeven doe je vervolgens niet alleen, dat doe je samen. De boodschap kon niet beter. Kort en krachtig: We Are One. Samen zijn we één. Sociale controle in optima forma, in onze sport is geen ruimte voor dit soort gedrag. Teams en spelers schreven de boodschap volgens ESPN op een whiteboard in de kleedkamer en draaidem tijdens de training hun shirts om. Online stonden verschillende websites geheel in het teken van We Are One en via de juiste influencers werd de boodschap verspreid.



Aan de andere kant van de oceaan krijgt Dani Alves, verdediger van FC Barcelona, bij het trappen van een corner vanaf de tribune een banaan naar zijn hoofd gegooid. Het is niet de eerste keer en hij besluit de banaan op te rapen en op te eten. Binnen no-time staat de actie op Twitter, Facebook, Vine (kracht van bewegend beeld!), Instagram en Youtube. Voor het reclamebureau van Neymar in São Paulo het perfecte startschot voor #weareallmonkeys. Een ludieke campagne met een messcherp randje. Het moet afgelopen zijn en als de FIFA niet optreedt, dan nemen we het heft in eigen hand. Wederom volgen de influencers elkaar in snel tempo op. De bananengooier krijgt een levenslang stadionverbod, voor de FIFA een gemiste kans om daadkrachtig op te treden.

Voor het eerst is de universele kracht van sport echt goed zichtbaar. In de huidige samenleving zijn we niet langer afhankelijk van overkoepelende organen of kranten om een beeld te vormen en problemen aan te pakken. De grens van normen en waarden bepaalt de community. Iedereen die over de lijn stapt wordt aangepakt. Sociale controle 2.0. Het is een waarde die de sport in de komende jaren alleen nog maar krachtiger zal maken!