De nuancering van een uitdagende Nike advertentie

“Winning takes care of everything, winst is de oplossing voor alles.” het is ogenschijnlijk een uitdagende uitspraak van Nike op een advertentie met Tiger Woods nadat hij op 25 maart de koppositie als hoogst genoteerde golfer wereldwijd weer had overgenomen. Uitdagend is de advertentie gezien het feit dat de uitspraak een link naar de voorvallen in 2009 en 2010 kan oproepen. Een buitenechtelijke relatie leidde destijds tot een scheiding en een vrije val op de wereldranglijst van nummer 1 tot nummer 58. 1+1=2 zou je zeggen. De advertentie zorgde op social media voor een stortvloed aan kritiek: stelt het grootste sportmerk ter wereld hier indirect dat sportieve prestaties buitenechtelijke relaties kunnen overwinnen? De advertentie en de uitspraak vragen wel enige nuancering. Bijgevoegd een bijzonder interview uit 1990 met de 14-jarige Tiger Woods: "I love competition. The pressure pumps me up to play better."

Ongenoegen
Meer dan anderhalve week na het verspreiden van de advertentie is de storm gaan liggen. Het internet stond er vol mee en de eerste reacties lieten weinig ruimte voor interpretatie. “Ik ben woedend, en ik ben ervan overtuigd dat mijn mening gelijk is aan die van miljoen anderen.” Dat was zeker het geval, een groot aantal mensen lieten via Facebook en Twitter hun ongenoegen merken over de advertentie van Nike waarin Tiger Woods te zien was versterkt door de quote: “Winning takes care of everything. Tiger Woods, World #1”

Uitdagend
Op het eerste gezicht een directe verwijzing naar de voorvallen die Woods niet alleen financieel veel geld kostte (onder andere Gatorade en Accenture lieten Woods vallen) maar ook sportief kwam er een flinke inzinking van meerdere jaren. De quote komt echter niet uit de lucht gevallen en werd in 2008 en 2009 al in meerdere kranten en tijdschriften opgenomen. Het was destijds al zijn manier om toelichting te geven op zijn eigen spel en dat van zijn directe concurrenten. Het doel was (en is) om de nummer 1 van de wereld te zijn. Steevast was het antwoord op de vraag hoe hij dat ging bewerkstelligen: “Winning takes care of everything.” De vraag is of uitspraak ook voor Lance Armstrong en Oscar Pistorius van toepassing is, AdWeek deed alvast een poging.

Statement
Zo lijkt het misschien alsof Nike uitdagend en indirect stelt dat sportieve prestaties uiteindelijk ook problemen door buitenechtelijke relaties oplost maar het is een pakkende verwijzing naar de oude Tiger Woods, alleenheerser in het professionele golf. Een aantal jaar geleden bood Tiger Woods in gesprek met zijn vader Earl nog zijn excuses aan en dit is een statement om definitief te zeggen: Tiger is terug aan de top. 

Via de slipstream terug aan de top
Met een aantal feel good commercials is er de afgelopen tijd slim meegelift in de slipstream van McIlroy (die zijn draai maar niet weet te vinden) en wordt er met de advertentie groen licht gegeven voor potentiële sponsoren om weer te investeren in het merk Tiger Woods. Helemaal schoon zal de golfer nooit meer worden maar hoe langer de winstpartijen zich blijven opvolgen hoe hoger de commerciële waarde en groter de kans dat sponsors terug zullen keren.

Interview Tiger Woods 1990

 

Bronnen: Campaign Live - MarketingWeek - Business InsiderUnofficial Partner 
Foto's: AdWeek