De onontkoombare invloed van het Midden-Oosten op het Europese voetbal

Feyenoord en Ajax reisden afgelopen winter niet af naar Marbella of Alicante voor hun jaarlijkse trainingskamp. Beide clubs kozen voor een verblijf in het Midden-Oosten. De Amsterdammers vlogen naar Qatar, terwijl Feyenoord zich in Dubai voorbereidde op de tweede seizoenshelft. De ploegen gingen daar niet alleen heen voor de hoge temperaturen, het Midden-Oosten heeft de laatste jaren namelijk veel invloed gekregen op het Europese voetbal. Clubs als Manchester City en Paris Saint-Germain behaalden titels dankzij torenhoge investeringen uit de regio. Repucom brengt de invloed van het Midden-Oosten en Azië in de westerse sport in beeld in het rapport ‘Emerging Giants’.

Verenigde Arabische Emiraten grootste investeerder in shirtsponsoring

Bedrijven uit het Midden-Oosten en Azië zijn de laatste tien jaar steeds meer gaan investeren in westerse sporten. Aziatische bedrijven mengen zich in vele Amerikaanse sporten, terwijl het Midden-Oosten zich heeft gestort op het Europese voetbal. Vanuit het niets hebben de Verenigde Arabische Emiraten zich ontwikkeld tot het land dat het meest investeert in shirtsponsoring in de grootste Europese voetbalcompetities. In 2014 investeerden bedrijven uit dat land, met Emirates en Etihad voorop, 163 miljoen dollar in shirtsponsoring.

Bijna elke Europese topclub is tegenwoordig gelinkt aan een multinational uit de Arabische regio. Real Madrid, Paris Saint-Germain, Arsenal en AC Milan worden gesponsord door Emirates, Manchester City door Etihad en Barcelona door Qatar Airlines. Qatarese organisaties betalen gemiddeld het meest voor een deal, 49,1 miljoen dollar. Van de vijf grootste voetbalsponsoren in Europa komen er drie uit het Midden-Oosten: Emirates, Etihad en de Qatar Tourism Authority.

Steeds meer clubs volledig in handen van Arabische eigenaren

Niet alleen via shirtsponsoring drukt het Midden-Oosten zijn stempel. Steeds meer clubs vallen in handen van Arabische eigenaren. Manchester City en Paris Saint-Germain zijn de bekendste voorbeelden, maar ook kleinere clubs als Malaga en Leeds United zijn volledig eigendom van een partij uit het Midden-Oosten.

Aziatische bedrijven zien grote investeringsmogelijkheden in NBA

Ook de Verenigde Staten hebben te maken met groeiende investeringen van buitenaf. Veel Aziatische bedrijven zijn zich de laatste drie jaar op Amerikaanse sporten gaan richten. Vooral basketbal is populair. Zo sloot de NBA een sponsordeal van 33,3 miljoen dollar per jaar met het Zuid-Koreaanse Samsung. Ook individuele atleten zijn interessant voor Aziatische bedrijven. Miami Heat-ster Dwayne Wade ontvangt zo’n 10 miljoen dollar per jaar van het Chinese sportmerk Li Ning en automerk Kia betaalt LeBron James 5 miljoen.

Kritische houding van het westen, maar ontwikkeling lijkt niet te stoppen

De inmenging van het Midden-Oosten en Azië in de westerse sporten gaat gepaard met veel discussie. Paris Saint-Germain dat zich niet aan de regels van Financial Fair Play houdt, de toewijzing van het WK 2022 aan Qatar, de wispelturige Maleise eigenaar van Cardiff City die bij de overname de clubkleuren en het logo verandert. Ook de keuze van Ajax voor een trainingskamp in Qatar was onderhevig aan kritiek.

Toch lijkt de ontwikkeling niet te stoppen. In een paar jaar tijd hebben de Arabische en Aziatische landen een belangrijke positie bevochten in de mondiale sport. Promotiemogelijkheden voor de regio, een jonge bevolking en economische groei blijken uitstekende argumenten om geen terugtrekking van deze regio’s uit de Europese competities te verwachten.

Afbeeldingen: AFC Ajax