De opkomst van Qatar in de sport

In zijn maandelijkse nieuwsbrief informeert Frank van den Wall Bake geïnteresseerden over de ontwikkelingen in en rondom de vakgebieden sport, media, sponsoring en marketing. Drie ontwikkelingen uit de editie van februari vielen op. Frank van den Wall Bake licht ze toe en blikt vooruit:

- de opkomst van Qatar in de sport;
- grootste sponsor van het Turkse voetbal stopt;
- landenlijst met de verdeling van de UEFA Champions League-gelden

De opkomst van Qatar in de sport

In de periode 1 januari 2014 tot 31 maart 2015 was en is Qatar gastheer voor maar liefst 99 grote sportevenementen, waarvan 43 internationaal. In totaal drie wereldkampioenschappen (handbal, zwemmen en squash) en daarnaast spraakmakende evenementen als de Diamond League (atletiek), Qatar Open (tennis) en het International Karate Championchip. Tot slot een aantal grote jaarlijks terugkerende evenementen, allemaal gefinancierd vanuit het Ministerie van Sport. Emirates Airlines is de grootste sponsor van sport geworden met een jaarlijkse investering van 250 miljoen dollar in nagenoeg alle topsporten. De kleine en onwaarschijnlijk rijke landjes in de Arabische golf zijn helder in hun mening dat sport de kracht heeft om het land te positioneren. Een aanrader: lees in de nieuwsbrief het uitgebreide achtergrondverhaal, ook in relatie tot de kandidatuur van de Jordaanse prins Ali Bin Al Hussein tot voorzitter van de FIFA. Moeten we Qatar in de sport wel met open armen ontvangen?

Frank van den Wall Bake
“Beter in zee met de rijke landen uit het Midden-Oosten dan met gok-Chinezen of misdadige types uit Oostbloklanden. In de basis heeft Qatar geen verkeerde bedoelingen bij de investeringen in de sport. Het levert voor de sport geld op, alleen daar is geen fanbase. Het WK voetbal vindt plaats op een oppervlakte zo groot als de provincie Utrecht. Daarnaast is er geen voetbalcultuur of historie en dat baart zorgen. De vraag is of het goed is voor het voetbal. De levensader van de sport is om fans niet te negeren of te minachten. Een Italiaanse Cup die in Azië plaatsvindt is naar mijn mening geen verstandige keuze. Daar tegenover staat dat het een regio is waar sport nog ontwikkeld dient te worden en daar kunnen grote evenementen een belangrijke rol in spelen.”

Lees meer over: het sponsorportfolio van Emirates

Grootste voetbalsponsor van Turkse stopt

Een van de grootste sponsors van het Turkse voetbal, Yidiz Holding, heeft per direct alle voetbalsponsoring stopgezet. Het voedingsbedrijf (sponsor van onder andere de nationale ploeg, Fenerbahçe en Galatasaray) heeft de afgelopen jaren circa 250 miljoen euro in het voetbal geïnvesteerd met als doelstelling het Turkse voetbal te verbeteren, nieuwe talenten te (h)erkennen en de belevenis van het voetbal warmer te maken. CEO Murat Ulker wijst naar de enorme inbreng van buitenlandse spelers en golf van spanningen en geweld rondom in het Turkse voetbal als reden voor de stopzetting.

Frank van den Wall Bake
“Het is met name opvallend dat een sponsor zich uitspreekt over het fenomeen van buitenlandse spelers bij de Turkse clubs. Ik ben er voorstander van dat sponsors de ontwikkeling van het voetbal breder moeten zien en niet alleen in de top maar ook in de breedte moeten investeren. De doorstroming van talenten hoort daarbij. Geïmporteerde spelers blokkeren de eigen jeugd. Het is goed dat een grote sponsor opstaat.”

Sponsoring stijgt in 2015 wereldwijd met ruim 5 procent

Het toonaangevende Amerikaanse onderzoeksbureau IEG meldt dat de wereldwijde bestedingen in sponsoring in 2015 zullen stijgen met ruim 5 procent naar 57,5 miljard dollar. Sponsoring zit in de lift. Wel staat de wijze van invulling onder druk, want daar ligt volgens Frank van den Wall Bake nog voldoende ruimte voor verbetering.

“Sponsoring biedt nu eenmaal meer onderscheiding dan traditionele media. Een bedrijf wil zich onderscheiden en sponsoring biedt daarvoor de mogelijkheid, alleen al op basis van exclusiviteit en de mogelijkheden om sociaal maatschappelijke elementen in te voegen; bijvoorbeeld door met spelers de wijken in gaan. Het bedrijfsleven ziet dat ze moeten blijven communiceren, waar kan ik de investering optimaal laten renderen? Ik ben ervan overtuigd dat sponsoring, mits op de juiste manier ingevuld en dus niet alleen maar logo’s plakken maar ook met een sociaal maatschappelijke insteek, meer kansen biedt.”

Gele kaart voor gemeente Buren

Tot slot in de nieuwsbrief een gele kaart voor de gemeente Buren waar de huidige politiek geen gehoor geeft aan de lang voorbereide afspraken die voormalige wethouders maakten met de KNLTB over de bouw van het Nationaal Tennis Centrum.

Waar kijkt u de komende maand het meest naar uit?
Natuurlijk het WK Afstanden in Thialf waar de 5 en 10 kilometer met Bergsma en Kramer een strijd zal worden. Daarnaast de start van het wielerseizoen en hoe Max Verstappen zich in de Formule 1 gaat manifesteren. De jonge Verstappen zal de komende twee jaar nog geen podiumplaatsen pakken. Wel gaat hij een geweldige ontwikkeling doormaken. Wie weet waar dit sprookje gaat eindigen...

Afbeeldingen (CC): Zanferrari