De social media strategie van Manchester United

Manchester United telt ruim 60 miljoen fans op Facebook 3,25 miljoen op Twitter en 2 miljoen op Instagram. Zelden praat de club, waarde €2,24 miljard en omzet €440 miljoen, over de strategie op social media. Toen Richard Arnold, group managing director bij Manchester United op het programma werd gezet bij het Web Summit in Dublin stroomden de aanmeldingen binnen. In 15 minuten over de opkomst van snelst groeiende Facebook pagina en één van de grootste websites ter wereld.

Sir Alex Ferguson

Europese topclubs zijn bezig met wereldverovering. Europa voldoet niet meer het is tijd voor de Verenigde Staten en China. Uit onderzoek bleek in 2012 nog dat Manchester United wereldwijd 659 miljoen fans had "Dat is tweemaal de Verenigde Staten en dan volgt iedereen Manchester United." Voetbalclub verbindt en het bereik van een voetbalclub is enorm, dat is te zien bij bijzondere aankondigingen zoals het 'aftreden' van Sir Alex Ferguson. De bekendmaking viel samen met de nieuwe paus maar was de absolute nummer 1 trending topic.

Fans van Manchester United wonen in 243 verschillende landen. "We staan in direct contact met 120 miljoen fans. 60 miljoen op Facebook waarvan 35 miljoen iedere maand en 38 miljoen persoonlijk via e-mail en apps. Directe digitale communicatie is de kern van wat we doen." Arnold ziet de ontwikkeling van Facebook als kruipen, lopen, rennen. Maar onder tussen weet de club wel precies wanneer en hoe vaak fans in contact willen staan. Twee en een half jaar na Facebook zijn Twitter, Google Plus, Instagram daar aan toegevoegd. En de club heeft 110 miljoen Chinese fans op Weibo.

Social Media Succes

Het succes van social media volgens Arnold te danken aan vijf stappen.
1. Lokalisatie
Journalisten verzorgen 3.000 posts per maand en werken de content uit in 18 verschillende talen voor 240 landen van over de hele wereld. De content moet aansluiten op de cultuur om succesvol te zijn.

2. Verteerbaar
De content moet makkelijk te ontvangen zijn en vooral weer makkelijk om door te sturen. Manchester United is een echte mobile-first organisatie. "Alles wat we doen moet direct te consumeren zijn."

3. Wees waar de fan wil zijn
Ga naar het platform toe waar de fans al zitten. Ga niet achterover leunen en wacht totdat ze naar Facebook komen.

4. Wees gezaghebbend
"We kunnen niet speculeren maar kunnen eerlijk en open communiceren. Wees een autoriteit en zorgt ervoor dat fans terug willen blijven komen."

5. Monitor
Niet alleen praten, ook luisteren. Monitor nauwkeurig wat de fans zeggen en consumeren.

Toevoeging: media multiplier effect
Ieder uur schrijven 200 mainstream media over Manchester United. Voor elk stukje informatie dat de club deelt worden 160 artikelen geschreven. Clubs moeten zich realiseren dat ze verantwoordelijk zijn voor een "media multiplier effect". 

Bron: SportsProMedia