Na sponsordeals met Real Madrid, Juventus, Manchester United, Olympique Marseille en Bayern München, prijkt sinds dit seizoen ook de naam van een Belgische voetbalclub in het illuster rijtje topclubs van bwin.party digital entertainment plc. De aanbieder van online kansspelen is een partnership overeengekomen met RSC Anderlecht en gaat het digitale platform van paars-wit voeden met specifieke bwin programma's. Maar met welke intenties is bwin eigenlijk naar Anderlecht gestapt, hoe ziet de sponsorstrategie er in grote lijnen uit en kan bwin al uitspraak doen over een eventuele uitbreiding naar andere markten (zoals een basketbalclub in België of een topclub in Nederland)? Sportnext sprak met de regionale manager over het sportmarketingverhaal van bwin.
Lange tijd overheen gegaan
Geheel zonder problemen verliep de entree van bwin op de Belgische markt niet. bwin stond ruim een jaar op de zwarte lijst (net als veel andere gokwebsites), omdat het volgens de Belgische kansspelcommissie niet aan bepaalde voorwaarden zou voldoen. In maart dit jaar was de kou uit de lucht en kreeg het sportgokmerk de benodigde licenties van de commissie. Dit opende voor bwin de deuren naar de sport en maakte het mogelijk om met topvoetbalclubs te praten over sponsoring.
Keuze voor Anderlecht was snel gemaakt
"In België was Anderlecht een no-brainer"
De keuze voor Anderlecht was snel gemaakt. "In België is dat een no-brainer. Er is naar mijn mening dan ook geen alternatief", aldus Marlon van der Goes, regionaal manager bij bwin.party. Zulte Waregem - op de laatste speeldag nog kans op het kampioenschap - was bijvoorbeeld niet aan de orde. "We willen eigenlijk alleen met clubs samenwerken die local hero zijn. Dus vanuit het verleden, maar ook toekomstgericht. Stabiliteit is hier een belangrijk aspect, want we willen niet een club die toevallig één of twee keer kampioen is geworden in de laatste vier jaar." De keuze voor Anderlecht, 32-voudig kampioen van België, was daarom onvermijdelijk: "Anderlecht is de nummer 1 in brand awareness, hebben de meeste fans en spelen al jaren in de top van de Belgische competitie."
Door de sponsorovereenkomst is bwin de officiële online gaming- en gokpartner van Anderlecht geworden en mag het de club gebruiken in haar eigen promotie. "Het rechtenpakket voorziet een aantal opties om over alle mogelijke communicatie- en publicatiekanalen de spelers en club in te zetten. Dit is vrijwel overal identiek, dus ook bij Real Madrid en Manchester United bijvoorbeeld."
Speciale gasten worden ontvangen in de skybox en daarnaast verloot bwin elke wedstrijd kaarten onder haar leden. Dit is echter maar een klein element van de deal. "We hebben een campagne en dat heet Club of Champions. Daar werken wij vooral met onze database om dingen samen te organiseren met bepaalde clubs. Gemeenschappelijke events, meet en greets, het bezoeken van wedstrijden van Anderlecht - maar ook van Manchester, meetrainen met de spelers van Juventus, een pokertoernooi tegen de spelers van Real Madrid spelen, een dagje behind the scenes met de iconen van de club etc. We willen uiteindelijk onze klanten iets aanbieden, wat je niet in de winkel kan kopen."
Uitbreiding naar een Belgische basketbalclub?
"We zijn hier en daar ook met een basketbalclub bezig"
Ondanks de focus voornamelijk op voetbal lijkt te liggen, kan er ook gewed worden op andere sporten. Zo heeft bwin al ruim acht jaar een overeenkomst met de MotoGP en in het basket met de FIBA (wereldwijde basketbalbond) en Euroleague Basketball (hoogste toernooi in Europa). Enkele clubs worden hier binnenkort waarschijnlijk aan toegevoegd: "We zijn hier en daar ook met basketbalclub bezig", aldus Van der Goes. Om welke club het hier gaat wordt niet gezegd, maar het is aannemelijk dat ook hier voor één van de grootste clubs gekozen wordt. Samen met Anderlecht moet deze club bwin naar de top van de markt brengen. "We weten niet precies waar we staan, omdat er geen marketshare informatie beschikbaar is. Maar op korte termijn in de top 3 staan, is onze doelstelling in België."
Uitbreiding naar Ajax of PSV?
"In Nederland zijn we allang in gesprek"
De kans lijkt daarnaast groot dat bwin ook in Nederland voet aan wal gaat zetten. Daar wordt de markt op dit moment nog strikt gereguleerd door de overheid, maar als de plannen doorgaan zal de markt in 2015 open gaan voor alle aanbieders van kansspelen. De regionale manager van bwin lijkt vastberaden: "Als het voor ons mogelijk is, dan zijn wij daar zeker bij. We beschikken hier intern over een regulatory & compliance-afdeling die proactief met de regulator aan het praten zijn."
Een marktentreestrategie met een grote voetbalclub lijkt dan aannemelijk. "In Nederland zijn we allang in gesprek, maar ik ga nog geen clubs noemen. De geruchten die daar rond gaan wil ik niet becommentariëren, maar ook niet direct ontkennen. We willen er gewoon bij zijn als de markt in Nederland open gaat. RKC wordt het in ieder geval niet, maar we hebben daar meer opties als bijvoorbeeld in België", aldus Marlon van der Goes tegenover sportnext. Het speculeren in Nederland kan daarom beginnen, maar Ajax en PSV lijken - kijkend naar de strategie en het rijtje clubs - denk ik de beste kandidaten te zijn.