De sportwereld begint de kracht van kunst(geschiedenis) te ontdekken

Sport en kunst. Al decennialang zijn beide werelden met elkaar verweven, maar de meningen hierover verdeeld. Kunnen we de wondersolo van Lionel Messi in de Spaanse bekerfinale kunst noemen? Of de Cassina-Kovacs-Kollman-GaylordII van Epke Zonderland? Het prachtige oranje tenue van het Nederlands elftal? De schitterende commercial van Procter & Gamble tijdens de Olympische Spelen? Het standbeeld van Fanny Blankers Koen in Hengelo? Of de Allianz Arena in München? Het blijft een lastige discussie... Toch is het Feyenoord, Zenit Sint-Petersburg, Nike, Peugeot en Novak Djokovic gelukt om sport tot kunst te verheven. Letterlijk!

Is het toeval? Of komt het al jaren voor? In ieder geval is het bijzonder dat de laatste weken drie voorbeelden voorbij zijn gekomen waarin sport en kunst(geschiedenis) dicht bij elkaar lagen. Of beter gezegd: de sport gebruik heeft gemaakt van kunst om iets uit te beelden. 

1) De Zilvervloot in de Kuip

100 meter breed, 16 meter hoog, duizenden spuitbussen, een investering van 5.000 euro en nog veel meer werkuren. Het zijn wat cijfers die horen bij het enorme spandoek dat tijdens Feyenoord - Sevilla (Europa League) in de Kuip hing. Maar toch was het een pareltje van jewelste. Vrijwilligers van supportersgroep de Feijenoorder wisten een indrukwekkende spandoek te maken over de Nederlandse overwinning op de Spaanse Zilvervloot door Piet Hein. Hein was ook een Rotterdammer, waardoor de link voor de fans snel was gelegd. Of het een positieve werking op de spelers heeft gehad blijft giswerk (2-0 winst Feyenoord), maar bijzonder was het wel.

2) Kampioensfoto in stijl: Zenit grijpt terug naar de 19e eeuw 

Wat doe je als je voor de vijfde maal kampioen bent geworden van de Russische Premier League? Juist, dan vier je het in stijl en maak je een hele kekke vette foto. Samen met de Amsterdamse reclamebureau Wieden+Kennedy werd de "ultimate teamfoto" gemaakt. Gekleed in een 19e eeuwse Russische stijl, in het prachtige Yusupov paleis, waar gesproken wordt over de (nieuwe) kampioenstactiek van volgend jaar. Een prachtig plaatje!

3) Novak Djokovic symbool voor modernisering

Tot slot kwam Peugeot in aanloop naar Roland Garros met een ongebruikelijke commercial. Er wordt teruggegrepen naar de 17e eeuw. In een ongemakkelijke outfit met hoge hakken, moet Djokovic een potje spelen tegen de "favoriet" van de koning. Alles gaat mis, totdat Djokovic besluit om het anders aan te pakken..  Het is symbolisch hoe Peugeot de positie van Djokovic in het tennis ziet: niet alleen een tennisser van extreem hoog niveau, maar ook iemand die het anders doet. Djokovic weet de sport met name leuker te maken door het plezier dat hij uitstraalt en telkens met een verrassende move (meestal na de wedstrijd) naar voren te komen. Iets wat volgens Peugeot één op één over te nemen is over de auto's die ze maken..