De tien meest innovatieve sportbedrijven in 2015

Het Amerikaanse innovatieplatform voor marketing, media en branding, Fast Company, publiceert jaarlijks een lijst met de 10 meest innovatieve sportbedrijven ter wereld. Het is een interessante lijst met bedrijven die producten, concepten, diensten of technologie (gaan) ontwerpen die de sportwereld vergoed (kunnen) gaan veranderen. De nummer één van vorig jaar, STATS, werd halverwege 2014 voor meer dan 146 miljoen euro verkocht. Een lijst om in de gaten te houden.

1. Silver Crystal Sports

Wie had ooit gedacht dat retail software bovenaan de lijst met meest innovatieve sportbedrijven zou staan? Alle grote Amerikaanse competities (en wereldwijd meer dan 400 partners) maken gebruik van Silver Crystal Sports waarmee fans gemakkelijk een eigen shirt kunnen ontwerpen. Verkopen stegen maar liefst met 25% tot 150%. En het is nu zelfs mogelijk om via een app op de tribune een shirt te ontwerpen en nog tijdens de wedstrijd te laten bezorgen.

2. Sporting Innovations

De Amerikaanse voetbalclub Sporting Kansas City (MLS) heeft een eigen fan-engagement bureau opgericht in 2011. Na een twijfelende start, slechts drie nieuwe klanten in 2013, is het adviesbureau vorig jaar echt los gekomen. Sporting innovations voorziet nu 45 klanten van advies hoe de fan het beste is te benaderen en verwacht in komende vijf jaar een verdubbeling van het aantal klanten. "Teams hebben miljoen fans die content consumeren maar de clubs hebben geen idee wie ze zijn. Tot nu" zegt Robb Heineman co-CEO van Sporting Innovations.

3. Under Armour

Het meest besproken sportmerk is momenteel het Amerikaanse Under Armour. 560 miljoen euro voor 100 miljoen gebruikers bij MyFitnessPal en Endomondo, Under Armour wil Nike achterna. De vrouwelijke doelgroep wordt gezien als een belangrijke groeimarkt en kiest daarom geen NFL-spelers maar Misty Copeland. De video heeft meer dan 7 miljoen views op Youtube, een record voor UA.

Lees ook: Waarom Under Armour 560 miljoen dollar betaalt voor MyFitnessPal en Endomondo

4. GoalControl

In totaal 14 camera's nemen meer dan 500 foto's per seconde om ervoor te zorgen dat een bal over de lijn ook echt een doelpunt wordt. Het systeem is tot 5 millimeter nauwkeurig en zendt een signaal naar het horloge van de scheidsrechter. Het WK werd door de technologie voor het eerst niet ontsierd door een fout van de arbitrage die een doelpunt over het hoofd zag.

5. Boston Marathon

Na de verschrikkelijke aanslag in 2013 steeg het aantal deelnemers aan de Boston Marathon afgelopen jaar met 9.000 tot 36.000 lopers. In totaal werd 10% van de deelnemers medisch geholpen en daarbij kon men rekenen op een Big Data-systeem genaamd Boston EMS. Alle behandelingen waren vanuit de controlekamer bij de finish-lijn real-time te volgen. En zo kon de coördinator Chris Troyanos direct beslissingen nemen, bijvoorbeeld over vervoer naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

6. NBA

Vorig jaar was de Amerikaanse basketbalcompetitie een opvallende afwezige in de lijst met meest innovatieve sportbedrijven. Dit jaar is de NBA terug dankzij de virtual reality-plannen met Samsung. Bekijk de wedstrijd volledig in 360-graden, net alsof je echt op het veld staat. Ben van der Burg, commercieel directeur bij Triple-IT, was tijdens het eindejaarsinterview al laaiend enthousiast over de mogelijkheden van virtual reality.

7. MLB Advanced Media

Ook in 2015 is player-tracking een ontwikkeling om in de gaten te houden. MLB heeft een nieuwe manier gevonden om alle beschikbare data naar de huiskamer te brengen. Niet alleen real-time maar ook voorspellen wat mogelijk kan gaan gebeuren. MLB Advanced Media gaat clubs actief ondersteunen bij het implementeren van de technologie.

8. Omega/Swatch Group

Omega is sinds 1932 verbonden aan de Olympische Spelen en introduceerde in Sotsji het 'IH Whistle Detection' systeem. Bij ijshockeywedstrijden waren de scheidsrechters voorzien van een microfoon en verbonden aan de klok. Het fluitsignaal werd daardoor minimaal een halve seconden sneller herkent.

9. Venuenext

Het connected stadium moet in Nederland nog loskomen maar in Amerika is het inmiddels gewoon goed. De San Francisco 49ers hebben in het gloednieuwe Levi Stadium een handige app voor ticketing, merchandise, catering en instant replays. Next-level zo blijkt uit de onderstaande video.

10. Quince Imaging

Soms zeggen beelden meer dan woorden, zo ook bij de 3D-projectie show van de Cleveland Cavaliers. Het Amerikaanse bedrijf Quince Imaging wist fans te verrassen met een adembenemende show. In totaal 16 HD-projectoren zorgen voor een resolutie van 3600 x 1878.

Bron: FastCompany