De uitdagingen van ZZP’ers in de sport

Hoe maak je als ZZP'er naam in de sportwereld als het altijd gaat om goud en vaste contracten een utopie is? BNR Nieuwsradio's ontving Bart Veldkamp, oud-schaatser en coach-manager bij team Stressles, Leoni Blokhuis, eigenaar van FlowSports en Gijsbregt Brouwer, co-founder van Tyrsday voor een sportuitzending van ZZP Café.

Zo'n 30 duizend ZZP'ers banen zich dagelijks een weg door de sport. Bart Veldkamp (zzp'er sinds zijn overstap naar België in 1995) kiest er niet voor om gebaande wegen te bewandelen en dat innovatieve denken stuit regelmatig op weerstand. Zo ging in 1999 de ontwikkeling van een groot sportcomplex niet door om het zijn tijd ver vooruit was. Ook de ontwikkeling van een schaatsploeg kan na het uitstappen van een sponsor weer terug op nul belanden. In aanloop naar de Olympische Spelen in Sotsji  startte Bart Veldkamp in 2013 voor Bart Swings een crowdfunding-campagne. Het verhaal moet kloppen en een emotionele binding oproepen. Niet alleen kreeg de campagne veel aandacht ook het doel van 75.000 euro werd behaald.

Lees meer: Crowdfundingsplan Bart Swings op dun ijs? 5 Nederlandse experts geven hun beoordeling

Ook Leoni Blokhuis stuitte als onbekende in eerste instantie op weerstand bij het 'betreden' van de (vrouwen)voetbalwereld. Vrouwenvoetbal maakt de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling door maar staat nog in de schaduw van de mannen. Leoni Blokhuis verwacht niet dat het gat snel gedicht zal worden en dat vraagt om creativiteit. Alles is onderhandelbaar, van een woning tot auto en salaris en een sponsor. Een aantal speelsters kan leven van de voetbalcarrière.

Lees meer: Vrouwenvoetbal op de kaart! door Leoni Blokhuis

Lees ook: Vrouwenvoetbal: als je bezig met overleven, sterft visie

Topsporters willen een wedstrijd winnen, hebben een tunnelvisie, maar Gijsbregt Brouwer (zzp'er sinds 2007) wil ook dat ze hun verhalen online delen. In vergelijking met 10-20 jaar geleden zitten de meeste mensen tegenwoordig online (via mobiel) en op social media. Daar moeten de sporters op een relevante manier zichtbaar zijn om met fans te communiceren en ook commercieel interessant voor sponsors te zijn. Langzamerhand beginnen sporters zich te realiseren dat alleen de gouden medaille niet voldoende is. De secundaire 'arbeidsvoorwaarden' van een sporter (de samenwerkingen met bonden, fans, sponsors en media) maken de prestaties mogelijk. De sporter is een eigen bedrijf, een eigen merk, en moet authentieke verhalen vertellen om de binding met fans te behouden en vergroten.

Luister hier: de uitzending van ZZP Café

Afbeeldingen: FlowSports - Paul van der Linden