Sinds afgelopen weekend zal een fan-shirt van een NBA-team nooit meer zomaar een shirt zijn. Het is je ticket naar exclusieve content en aanbiedingen. De nieuwe NBA-shirts van Nike stellen fans in staat om hoogtepunten te downloaden en exclusieve aanbiedingen te ontgrendelen. Nike lanceert met het shirt de ultieme vorm van fanmarketing en zorgt voor een unieke manier van dataverzameling.
Ik droom even weg: Stephen Curry die mij, als fan van Golden State Warriors, op basis van fandata via de app welkom heet op de luchthaven van San Francisco als ik daar net geland ben. Hij nodigt mij persoonlijk uit om een wedstrijd te bezoeken in de Oracle Arena en heeft zelfs een scherpe aanbieding voor courtside tickets voor me. Hoe cool is dat?!
Bij de overname van de NBA-kledingovereenkomst kondigde Nike afgelopen vrijdag aan dat bij het scannen van de 'jock-tag' (het label) van het shirt met een mobiele telefoon de meest recente hoogtepunten van je favoriete speler en zijn team kunnen worden bekeken. Als je het shirt scant op de wedstrijddag, worden er zelfs speciale aanbiedingen, inclusief limited edition uitgaven van Nike schoenen, vrijgegeven.
"We weten dat we een geweldig tenue kunnen maken", zei Stefan Olander, vice-president van Nike's digitale innovatie. "Maar we wilden iets meer doen en we kennen de passie die de fans hebben voor de NBA, de spelers en hun teams."
NikeConnect
Het nieuwe systeem, genaamd NikeConnect, is verwerkt in de NBA Swingman-shirts en de NBA authentic shirts die vanaf eind september te koop zijn. De rechten voor gebruik van alle content maken deel uit van de achtjarige overeenkomst tussen Nike en de NBA. Het bedrag dat met deze overeenkomst gemoeid is, bedraagt ongeveer 1 miljard dollar.
Om toegang te krijgen tot de exclusieve content en aanbiedingen, moet je met een iPhone 7 of Android-apparaat de app downloaden en deze verbinden met een NikePlus-account. Op die manier word je als fan geïdentificeerd. Als fan kun je daarna op ieder gewenst moment inloggen. De app telt af tot de volgende tip-off van het team van je favoriete speler, laat je live de statistieken van de specifieke speler tijdens een wedstrijd zien en geeft je 30 minuten na de wedstrijd toegang tot de hoogtepunten van jouw idool.
Fans die een shirt van hun favoriete speler hebben gekocht, kunnen in de app ook een 'boost' code vinden die deze speler beter maakt als ze de computergame NBA2K18 spelen.
Introducing the Nike @NBA Connected Jersey.
— Nike (@Nike) 16 september 2017
Learn more at https://t.co/j10gHf22o3 #NIKExNBA pic.twitter.com/gcJ7DGWDGb
Meer data
NikeConnect zorgt ervoor dat Nike meer informatie over een product en meer data van de fans kan verzamelen dan ooit tevoren. Nike heeft straks data beschikbaar van wie het shirt van welke speler heeft gekocht, waar ze wonen en waar ze vandaan scannen en inloggen.
Stel je eens voor waar dit in de toekomst naar toe kan gaan. Het is een compleet nieuwe manier om verbinding te maken met fans. Het shirt is een compleet nieuwe bron van data. Dit gaat enorm veel kennis over de fans en hun gedrag opleveren. Het wordt bijvoorbeeld mogelijk om te zien hoeveel fans vanuit Beijing het shirt van LeBron James gescand hebben. Het geeft informatie en inzicht in hoeveel fans de NBA-teams hebben per land en per gebied, welke spelers het meest populair zijn in welke delen van de wereld en welke content mensen tot zich nemen via de app.
Ook geeft het zogenaamde direct-to-fan platform spelers de mogelijkheid zich direct te richten tot fans die hun shirt hebben gekocht. Geen massacommunicatie via sociale media, maar persoonlijke berichten van je idool op basis van gedrag en specifieke data. Iedere fan zijn eigen aanbiedingen en persoonlijke berichten.