De vijf trends voor social media in de sport voor 2016

In de sportwereld is het gebruik van social media al lange tijd gemeengoed. Iedere organisatie, club of sporter heeft wel één of meerdere accounts en weet het steeds vaker op een professionele manier in te zetten. Hoewel de kansen nog niet door iedereen volledig benut worden, staan de ontwikkelingen in social media uiteraard niet stil. Welke trends verwachten we volgend jaar te gaan zien? Kortom: wat zijn de vijf trends voor social media in de sport voor 2016? 

Social media verdwijnen

Terwijl Facebook meer dan 1,5 miljard gebruikers wereldwijd heeft en Twitter na bijna 10 jaar nog steeds op zoek is naar een business model, wordt ons duidelijk dat het niet zozeer over social media zelf gaat maar over wat er op social media gebeurt: de mensen die hun verhaal delen. Dat betekent dat het containerbegrip social media langzaamaan gaat verdwijnen. Advertenties kopen op Facebook of Twitter wordt weer gewoon gezien als advertenties kopen. Hetzelfde geldt voor livestreams van evenementen of sportwedstrijden, of dit nu via Facebook Reporter, Periscope of een deal tussen Facebook en de NFL gebeurt: het blijft live sport kijken.

Mensen en hun verhalen

Mensen die verhalen en belevenissen delen blijven de echte kracht van social media. Dit betreft verhalen van topsporters en coaches, maar vooral ook van gewone sporters. De liefde voor sport zit bij de fans, de amateursporters, de liefhebbers en de ouders. Daar zit energie, daar zit content en daar zitten verbindingen. De energie vangen en inzetten voor de sport wordt de grote uitdaging voor 2016.

Personal brands

Mensen die mij langer volgen weten het al: personal brands zijn mijn stokpaardjes. Talent verloochent zich zelden en is de gids in een wereld met een overvloed aan content. Atleten blijken de meest betrouwbare en betrokken talenten. Ondanks alle donkere wolken boven de sport (doping, fraude, omkoping), blijven sporters verschoond van slechte associaties. Sterker nog: hun ster rijst verder. Dat heeft belangrijke consequenties voor waar de sponsoreuro’s heen gaan. Steeds vaker zijn dat de atleten en hun websites.

Messenger services

De overdaad en onoverzichtelijkheid van social media hebben een andere - stille - winnaar opgeleverd: de messengers. Van WhatsApp tot Facebook Messenger en van iMessage tot Snapchat: 1 op 1 en groepscommunicatie is terug van weg geweest: groter, sterker en met veel meer gebruikers. Let op de eerste atleten die via WhatsApp met fans communiceren en de eerste goalalerts die via notificaties in messenger services verstuurd gaan worden dit jaar.

It’s all about context

Content is nog steeds king. Deze bestaande trend leidt onder meer tot de extreem dure live rechten van sportwedstrijden. In 2016 zien we een nieuwe golf van content ontstaan: de verhalen van sporters en de verhalen rondom de live content. Deze nieuwe verhalen hebben waarde als ze in de juiste context staan, gelinkt aan live, maar een ander verhaal vertellen. Daarmee voorzien ze in een compleet andere behoefte. Ze zorgen voor diepgang en voortdurende betrokkenheid, ook buiten de wedstrijden om. Deze digitale context is de ideale plek voor sponsors om hun activaties te gelde te maken.


Foto's: Shutterstock