De weg naar één gezamenlijke hashtag in het amateurvoetbal

Voetbal en Twitter gaan heel goed samen. Zo stond op speelronde 25 de hashtag van de Hoofdklasse B op zondag op nummer 2 in de lijst van Trending Topics. Bijzonder, omdat het dit keer niet ging over één wedstrijd,  maar om voetbalwedstrijden in een amateurklasse die dezelfde hashtag gebruikten om alles met elkaar te delen. Vrij uniek in het amateurvoetbal.

Het idee was 5 jaar geleden geboren. Als supporter van voetbal bezocht ik wedstrijden in de Hoofdklasse B. Een amateurafdeling dat zich hoofdzakelijk afspeelt in het zuiden van Nederland. Bij thuiskomst bekeek ik nieuwsberichten die voorhanden waren van diverse media en ontdekte dat nieuwsberichten niet altijd overeen kwamen met elkaar. De Limburgse media bekeken de wedstrijden vanuit een Limburgse perspectief, terwijl een lokale website enkel de doelpunten meldde van de ploeg in die regio en geen statistieken over andere ploegen deelde. Ik besloot een blog te maken en die nieuwsberichten te bundelen. Binnen enkele weken was de teller de 2500 bezoekers gepasseerd. De blog veranderde in een Wordpress-website, Twitteraccount, Facebookpagina en nog wat accounts op andere sociale media.

Tijdens het eerste jaar viel het gebruik van sociale media me op. Elke voetbalvereniging Twitterde apart, de ene vereniging was actiever dan de andere club. Een enkele club had contact met elkaar en iets samen delen gebeurde nauwelijks. Ook op Facebook was er enorme discrepantie, had de ene club een profiel dan had de andere weer een heuse fanpagina en was er zichtbaar een idee. Het verschil was gigantisch. Waarom niet samen alles delen met een hashtag erbij? Dat is wat ik dacht. Er werd een gezamenlijke hashtag gevonden in de vorm van #Amatweet7 die gekoppeld was aan de App Resporter. Met de App werd ook geëxperimenteerd. Later werd die hashtag vervangen door een andere hashtag: #ZoHB. Deze hashtag werd ook gebruikt door Scoreflash - een website (en App) die inmiddels niet meer bestaat. De hashtag #ZoHB bleef overeind. 

Inmiddels wordt de hashtag door een groot aantal mensen (en clubs) gebruikt. Het duurde even voordat meer mensen en clubs de hashtag gingen gebruiken. Voor de website over de Hoofdklasse B op zondag bleef ik de hashtag gebruiken en ondertussen vulde ik de website (samen met mijn vader Giel Klaasse, die de foto's maakte). En dat werd dan weer gedeeld middels de hashtag #ZoHB. Toen ook de Twitteraccounts van de lokale kranten deze hashtag begonnen te gebruiken kwamen er ook meer foto's tussendoor. Ondertussen werd er contact gezocht met andere lokale nieuwswebsites om ook mee te doen met de hashtag, maar dat leverde niks op. Op Twitter deelde ik een plaatje, artikelen van andere media en soms een oproep om samen dezelfde hashtag te gebruiken. Langzaam maar zeker werd de hashtag vaker gebruikt. En één speelronde voor het einde – toen de spanning steeg in die competitie – viel die hashtag op in heel Nederland. 

Vanuit de KNVB is er (helaas) nooit een reactie gekomen op de hashtag. Ik heb ze wel eens benaderd, maar niks van vernomen. Dat was ook niet de intentie, want het ging er juist om dat mensen samen voetbalbeleving delen en dat gebeurt nu ook.  Het is ook wel leuk om te zien hoe mensen dan met elkaar in contact komen. Het leuke ervan is dat je alles bij elkaar hebt, wat toch uniek is in Nederland en voor mij hoeven die mensen echt niet allemaal op de website – die nu sinds enkele jaren ook te bereiken is via ZoHB.nl – te komen hoor. Dat kan ook gewoon via Twitter, maar ik vond het wel fijn om alles bij elkaar te bundelen. Als het maar ergens bij elkaar te vinden is...


Foto: FB Hoofdklasse B zondag