Het is de traditie van grote sportevenementen: social media records breken. En ook het WK in Brazilië voldeed ruimschoots aan de verwachtingen. Het aantal gesprekken op social media was gigantisch: 350 miljoen mensen waren bijvoorbeeld goed voor 3 miljard Facebook-interacties maar het was toch vooral het WK van Twitter. 672 miljoen Tweets. Arjen Robben is op Twitter de meest besproken Nederlandse speler, maar heeft geen officieel account.
Een maand lang, 64 wedstrijden. Het was een WK om nooit te vergeten. Helaas net geen finaleplaats voor Nederland waar Facebook in totaal 280 miljoen interacties (status-updates, reacties, likes en foto's) door 88 miljoen telde. Toch zijn de Nederlandse spelers niet buiten de prijzen gevallen, rising-star Memphis Depay hield relatief gezien de meest nieuwe Facebook fans over aan het WK. +678%. Niet geheel onverwacht staat sterspeler Arjen Robben in de top 10 van meest besproken spelers en Messi werd het meest besproken, net als zijn ploeg Argentinië. De wedstrijd Argentinië - Nederland werd door 39 miljoen mensen over gesproken op Facebook. Het meest besproken moment van het WK is de vierde goal voor Duitsland, gescoord door Khedira in wedstrijd tegen Brazilië.
Die beschamende wedstrijd voor Brazilië zorgde ook op Twitter voor een uitbarsting aan tweets: 35.6 miljoen tweets werden in totaal verstuurd. Op de tweede plaats de finale Duitsland - Argentinië met 32.1 miljoen, gevolgd door Brazilië - Chili, 16.4 miljoen tweets, Nederland - Argentinië 14.2 miljoen tweets en Brazilië Colombia 12.4 miljoen tweets. Wat opvalt is dat Arjen Robben op plaats vijf staat als 'most-mentioned player', zonder een officieel account. Wie Arjen Robben intypt op Twitter krijgt @OfficialARobben, een account met 200.000 volgers die zeer sporadisch updates en foto's plaatst maar geen verified account. Lijkt er sterk op dat Arjen hier niet achter zit. Op de eerste plaats als most-mentioned player, hoe kan het ook anders, Neymar. Gevolgd door Lionel Messi en Luis Suarez.
En laten we Youtube vooral niet vergeten. Het platform waar grote merken tegenwoordig campagnes lanceren ver voordat ze op TV te zien zijn. In totaal zorgde 97 WK-campagnes voor maar liefst 671.5 miljoen views. Gemiddeld kreeg een campagne 6.9 miljoen views, in 2013 lag het gemiddelde voor een doorsnee campagne op 2 miljoen views. Nike, geen sponsor van het WK, staat bovenaan met twee video's: Risk Everything kreeg 122.2 miljoen views en The Last Game kreeg 97.1 miljoen views. Op de derde plaats Samsung met Galaxy 11: The Training 74.5 miljoen views en op de vierde plaats (pas) adidas met 45.0 miljoen views aldus Visible Measures op AdAge. Gemiddeld duurden de Top-10 video's 3.15 minuten langer dan de commercials bij de Super Bowl. Nike The Last Game bijvoorbeeld 5.30. Wie anders dan Leo Messi was de hoofdrol speler in maar liefst 11 campagnes.
Lees meer: wie wordt marktleider in het voetbal, adidas of Nike?
Dankzij het WK is de verdeling tussen Twitter, Facebook en Youtube goed blootgelegd. Twitter is 'in the heat of the moment', real-time en meerdere updates. Facebook probeert dat ook maar kent een lagere frequentie, vooral veel advertising/campagnes en beelden. Het grootste sociale netwerk ter wereld toont gigantische cijfers maar viel gevoelsmatig tegen. Youtube toonde zijn kracht als vertrekplatform van grote campagnes, live streaming en snappy video's. Voor het eerst echt een vervanger voor TV. Instagram en Snapchat maakte wel onderdeel uit van sommige campagnes maar onvoldoende voor een analyse. Voor wie er nog niet aan toe is gekomen, lees de bijdrage van Gijsbregt Brouwer.
Lees meer: dit WK bracht meer dan de doorbraak van social media