EASM 2016: ‘Memories and identities in sportmanagement in Europe’

Polen: het land van de duizend meren, vodka en de Poolse dansen. De hoofdstad Warschau was van 4 tot en met 10 september het toneel van de vierentwintigste editie van het student seminar en de conferentie van 'The European Association for Sportmanagement' (EASM). Samen met 50 andere studenten uit 7 verschillende landen en met allen een sportachtergrond hebben wij, studenten van SportMarketing & Management van de Hogeschool Rotterdam deelgenomen aan het student seminar. Het seminar omvatte verschillende workshops van gastsprekers vanuit Europa, network events en de rode draad van het seminar: een 'management game', waarin alle studenten moeten werken aan een sportmanagement vraagstuk.

Al snel viel het ons op dat wij niet de enige Nederlanders waren die deelnamen aan het student seminar, ook Den Haag, Amsterdam, Groningen en Tilburg waren vertegenwoordigd in Warschau. Onze eerste indrukken van Warschau waren goed, lekker weer, lekker eten en een hoop gezelligheid in de straten. Enig obstakel dat wij nog moesten overbruggen was de Poolse taal, maar dat trucje hadden wij ook al snel onder de knie(ski).

"Het lijkt wel of de Polen overal Ski achter plakken, laten we dan maar snel aan de studeerski."

Het student seminar werd zondag afgetrapt met lezingen van verschillende docenten en onderzoekers. Zo vertelde Prof. Vilma Cingiene van de Mykolas Romeris University uit Litouwen ons meer over de rol van breedtesport in Europa en gaf Risto Raksu van de Sport Business School uit Finland een lezing over de relatie met klanten en de communicatie met fans.

Dat de Polen van gezelligheid houden was ons al duidelijk na het eerste social event die wij hebben gevolgd met de andere studenten; Pools dansen. Met een flinke dosis gezonde zelfspot zijn wij aan de slag gegaan met de traditionele Poolse dans en deze hebben wij onderhand uiteraard al aardig onder de knie.

"De Poolse nachten zijn lang en de dag begint vroeg."

Playgrounds

Na twee nachten lang onze nieuwe Poolse dansvaardigheden te hebben uitgeoefend, zijn we inmiddels ook aan de slag gegaan met de management game. Pawel onze nieuwe Poolse held en tevens de begeleider van alle studenten, heeft ons de do’s en don’ts van de management game uitgelegd in een verhelderend lecture. De management game van het EASM 2016 stond in het teken van Orliks, één van de grootste investeringen in de breedtesport in de Europese geschiedenis. Van deze openbare playgrounds, te vergelijken met de Cruyff Courts en Krajicek Playgrounds in Nederland, zijn er 2500 aangelegd naar aanleiding van het EK 2012 gehouden in Polen en Oekraïne.

Nu, vier jaar later, worden de Orliks minder goed gebruikt dan in eerste instantie beleidsmatig werd bedacht. Alle 55 studenten weren in 8 groepen verdeeld om samen opzoek te gaan naar oplossingen voor verschillende vraagstukken. Elke Rotterdamse student zat in een andere groep, hierdoor waren de management-vraagstukken voor elke Rotterdamse student anders. Variërend van een onderzoek naar samenwerking met sportclubs tot een onderzoek naar het benaderen van nieuwe doelgroepen. Uit alle 8 teams die waren gevormd, zouden er uiteindelijk drie teams mogen presenteren tijdens de daadwerkelijke conferentie! We hebben twee lange dagen doorgebracht te in de snikhete lokalen en bibliotheek van de Vistula universiteit, werkend aan de ultieme oplossing voor de Orliks.

"Een dag zonder daglicht."

Vervolgens was het woensdag de tijd om door middel van een presentatie alle bevindingen omtrent de Orliks te delen met de medestudenten en de tutors, die zichzelf hadden vermomd als juryleden. De dag was lang, maar erg interessant. Nadat alle groepen hadden gepresenteerd werden de uiteindelijke kampioenen, oftewel de beste presentaties, bekendgemaakt. Zoals iedereen uit Rotterdam had verwacht zijn we goed vertegenwoordigd in de finale. Drie van de vijf studenten zijn namelijk uitgekozen om samen met hun groep te presenteren op de conferentie!

Na afloop van de presentaties was het tijd voor de hoofdact van de week: de feestelijke openingsceremonie van de conferentie zelf. In de Olympic Hall van Warschau, waar het Poolse Olympisch Comité haar werkplaats kent, werd de opening gesierd door mooie woorden, talentvolle danseressen en een gezellige sfeer tussen iedereen die geïnteresseerd is in Sportmanagement.

Customer engagement

Het meest opvallende om als student mee te maken op deze avond was de kleine afstand die er bestaat tussen de mensen in dit vakgebied. Zowel oud als jong wil daadwerkelijk van elkaar leren en daardoor was er veel interactie tussen (Phd)studenten, docenten en professoren uit heel de wereld. Dit werd door velen dan ook aangegrepen om de eerste stappen te zetten naar misschien wel de afstudeerstage van je dromen!

De donderdagochtend begon met een keynote van prof. Christoph Breuer van de Universiteit van Keulen. Hij gaf een interessante kijk op het belang van bewijsmateriaal in onderzoeken gerelateerd aan Sportmanagement en doceerde een nieuwe manier van bewijsvoering. Na de keynote was er een groot aanbod van workshops die voor iedereen toegankelijk waren. Het academische niveau van deze sprekers was hoog en wij volgden onder andere een workshop van een aantal academici van de Universiteit van Bayreuth. Die maakte duidelijk dat customer engagement op het gebied van sport uit elkaar gehaald kan worden waardoor exacte gedragingen en uitingen van de klant beter gemeten kan worden (behaviour and disposition).

Maar zoals de sprekers bij de openingsceremonie al adviseerden, heeft Warschau meer te bieden dan alleen de conferentie. Dat grepen wij als sportliefhebbers dan ook met beide handen aan. Na afgelopen week al het overigens prachtige historische centrum van Warschau te hebben gezien, was het vrijdagmiddag tijd voor een bezoek van het stadion van Legia Warschau. Het galadiner, ’s avonds, in het nationale stadion van Polen, waar in 2012 de EK halve finale, is gespeeld was uiteindelijk toch wel dé manier om deze geweldige week af te sluiten.

Internationale banden

Samenvattend kunnen wij als studenten Sportmarketing & Management uit Rotterdam tevreden terugkijken op een geslaagde week. Een week waarin veel nieuw (inter)nationale contacten zijn gelegd en waar wij kennis hebben gemaakt met het samenwerken in een internationale omgeving. Deze ervaring is er een om mee te nemen voor het verdere vervolg van onze carrières. Uiteindelijk kunnen wij wel zeggen dat wij de Hogeschool Rotterdam op een goede manier hebben vertegenwoordigd en hopelijk is dit de basis voor meer internationale banden in de toekomst!

Geschreven door SportMarketing & Management studenten van de Hogeschool Rotterdam:; Simone Bloothoofd, Pim Bruijn, Nick Dejalle, Panagos Iliadis en Davy van der Maarel.