De economische wielerevolutie

Met een Blanco-vel zaten we eind 2012 aan de tekentafel. De Rabobank had de jarenlange ondersteuning van de professionele wielerploeg net stopgezet. Bij opvolger Blanco Pro Cycling Team gingen we direct aan de slag om, naast de sponsorfinding, een aangepast model te creëren. We hertekenden de opzet van een wielerploeg en legden een visie voor de toekomst neer. Met horten en stoten gaat het plan de goede kant op. Geen revolutie in het wielrennen, eerder een evolutie. Ter lering en vermaak, een overzicht van de uitwerking van ons plan; de mislukkingen en successen van de afgelopen drie jaar. De wielerevolutie die gaande is.

Club

We keken eind 2012 naar de mogelijkheden om fans, net zoals in andere sporten, een bijdrage te laten leveren aan ons team. Er waren volgens WijKopenDePloeg.nl, een actie die buiten de ploeg was opgezet, namelijk veel fans die wel een tientje over hadden om de ploeg (financieel) te steunen. Met de mannen achter het initiatief, gingen we kijken of dat ook daadwerkelijk zo was. Uiteindelijk bleek het makkelijker om virtueel een tientje toe te zeggen, dan de daad bij het woord te voegen. Van de grote groep 'virtuelefans bleef slechts een kleine groep de ploeg trouw. Desalniettemijn was het club-idee goed. We hadden een fanclub nodig, omdat fans de basis onder de ploeg leggen. Zowel in getal als 'aantrekker' voor sponsors, als in financiële zin op het moment dat het lidmaatschap ook echt geld in het laatje zou brengen.

Businessclub

Niet veel later vonden we in Belkin een nieuwe hoofdsponsor, waardoor we verder konden bouwen. Zo ook met de businessclub, want ook daar waren we direct mee gestart. We vonden bedrijven bereid om ons financieel te steunen, in ruil voor datgene wat een businessclub zoal doet: netwerkbijeenkomsten en gezamenlijke reizen naar wedstrijden / evenementen organiseren. Tegenwoordig bieden we met Team LottoNL-Jumbo een breder pakket aan diensten, bijvoorbeeld door zowel de businessclub als fans de mogelijkheid te geven om hospitaliy pakketten af te nemen. Van een weekarrangement Tour de France tot aan een dagje NK wielrennen in Goeree-Overflakkee.

Sponsoring per wedstrijd

“Al met al bleek het concept 'sponsoring per wedstrijd' leuk bedacht, maar niet haalbaar te zijn”

We introduceerden een concept met het sponsoren van individuele wedstrijden. We creëerden ruimte en probeerden die ook te pakken. Regelgeving (bijvoorbeeld: de naam van het team ligt in de huidige regelgeving vast, het design van het tenue mag slechts 1x per jaar wijzigen etc.) en de moeilijkheid van het concept dwarsboomden dit. Ondanks we diverse geïnteresseerden hadden, stelden we onszelf de vraag: hoeveel is het waard en wat heeft men er voor over? Al met al bleek het concept 'sponsoring per wedstrijd' leuk bedacht te zijn, maar is de commerciële waarde van bijvoorbeeld een koers van een week altijd té hoog (inclusief de kosten voor het bedrukken van teamkleding enz.) of is de opbrengst voor een van de partijen te laag. 

Crowdfunding

Het vertrek van Belkin zorgde in 2014 voor een hort en een stoot. De opmars van het ledental en groei van de businessclub stokte. Opnieuw zorgde een door het publiek ingegeven actie uiteindelijk voor een versnelling van het ledental. Op Marktplaats werd onze ploeg aangeboden door een onbekend persoon. Om voor te zijn dat we gekaapt zouden worden door een publieksactie, startten wij vanuit de ploeg zelf een crowdfundingsactie. Met als voorwaarde: bij het (eventuele) stoppen van de ploeg storten we het geld van de funders terug. De actie bleek ongekend succesvol en leverde ons opnieuw een flinke hoeveelheid betalende fans op. Wij konden met de opbrengst live verbinding maken met de ploeg in de Tour de France en de Vuelta van dat jaar. Daarmee gaven we onze fans opnieuw een uniek inkijkje. 

Sponsoring

De unieke samenwerking met de schaatsploeg van Jac Orie gaf ons de gelegenheid verder te groeien en zelfs nieuwe groepen fans & sponsors aan ons te binden. De Lotto, Jumbo, BrandLoyalty en Bianchi hebben ervoor gezorgd dat zowel de schaatsers als het wielerteam verder kon gaan als één ploeg: Team LottoNL-Jumbo. Met het initiatief van De Lotto, BrandLoyalty en waarbij Jumbo later aanhaakte, zin de sponsors 365 dagen per jaar zichtbaar. In korte tijd heeft dit concept de sponsors geen windeieren gelegd. Zo maakte bijvoorbeeld De Lotto een maand geleden bekend dat het een hoger bedrag kon overmaken ten gunste van de sport. En deelde Jumbo met de spaaractie #detruivantoen rond de Tour de France vorig jaar (2015) een ruime 200.000 wielertruien aan hun klanten uit. Een actie die ook voor het nieuwe model zeer goed is: als oer-Hollands team binden we veel fans aan onze ploeg.

Transparantie

“Merchandising van het team zal binnenkort in een flink aantal Jumbo-supermarkten te koop zijn.”

We openden in de loop der jaren steeds meer onze deuren voor de fans. Zo gaven we via De Tour van Bauke onze fans 24/7 inzage in onze ploeg tijdens de Tour de France van 2013. Via social media bleven (en blijven we!) iedereen toelaten tot onze hotels, teambesprekingen, renners, etc. Kortom: toegang tot en ín de ploeg. Een dagelijkse online herhaling van het concept De Tour van Bauke liep in 2014 helaas stuk op een mediapartij die graag geld aan de ploeg wilde verdienen, in plaats van een uniek dagelijkse inkijkje te geven aan haar bezoekers/lezers. Desalniettemin blijven we onze deuren open stellen voor de fans. 

Fan-platform

De schare fans groeide gestaag door, waardoor we inmiddels een van de grootste fan-platforms van Nederland zijn. Ons bereik is groot: niet alleen via onze social mediakanalen (bijna 165.000 likes op Facebook, ruim 87.000 volgers op Twitter, 50.000 volgers op Strava en meer dan 11.000 volgers op Instagram), maar ook in onze club. Zo groeiden we naar circa 15.000 'hardcore fans', waarvan ongeveer 20% ook geld over heeft in de vorm van een betalend lidmaatschap. Die fans brengen we in samenwerking met WhatsApp direct in contact met onze ploeg. In Futurumshop.nl hebben we de gedroomde partner gevonden om de afhandeling van lidmaatschappen en merchandising optimaal te kunnen uitvoeren, zowel online als offline. Zo zal merchandising van het team binnenkort in een flink aantal Jumbo-supermarkten te koop zijn.

Evenementen

Inmiddels organiseren we voor onze fans diverse evenementen. Toertochten (in de serie de 6 van Lotto) zoals bijvoorbeeld de Freedom Ride op 5 mei 2016. Daarnaast maken we het voor fans mogelijk om met de ploeg gezamenlijk te kijken naar grote klassiekers. Dit in samenwerking met Pathé en na een succesvolle pilot met de klassieker Milaan - San Remo in Pathé Eindhoven. Komende zondag geven we daar een vervolg aan met het uitzenden van de wielerklassieker Parijs-Roubaix in Eindhoven en Maastricht. Naast het bekijken van de koers op een groot scherm proberen we de fans op verschillende manieren te bedienen: met een voorbeschouwing met parcoursverkenning en interviews, live contact met de ploeg in Frankrijk tijdens de wedstrijd, het organiseren van een wielerquiz ('Petje op, petje af'), in contact komen met leden van de ploeg etc. 

Velon

Tegelijkertijd stonden we met de Blanco-ploeg mede aan de wieg van Velon, het bedrijf dat in 2013 z’n oorsprong vond en uiteindelijk met 10 andere teams in 2014 is opgericht. Velon kijkt naar gezamenlijke commerciële deals, samenwerkingen met organisaties en vooral ook naar mogelijkheden om de wielersport in zijn geheel voor fans nóg aantrekkelijker te maken. Velon bouwt gestaag verder, met als uitgangspunt een beter economisch model neer te zetten voor de wielersport, in samenwerking met alle (!) partijen in het wielrennen. Alleen samen kunnen we namelijk groeien. Zo werkten de teams van Velon vorig jaar al samen met de Tour de France en GoPro (zie de video hieronder). Ook kondigde Velon onlangs de 'game changing' 10-jarige samenwerking met Infront Sports & Media aan, terwijl vorige week bekend werd dat ook de Ronde van Zwitserland aanhaakt. Met andere woorden: het model groeit en creëert meer en meer waarde.

Appearance fee's

“Een stille revolutie of liever nog een evolutie moet de verandering brengen”

In diverse sporten delen teams mee in de inkomsten vanuit organisaties. Daar ligt altijd een samenwerking onder tussen alle stakeholders in de sport: teams, atelten, organisaties en bonden. Samenwerking levert het meeste op voor alle partijen. Dit onderwerp staat uiteraard ook op het Blanco-vel dat we eind 2012 gevuld hebben en waarover we regelmatig vragen gesteld krijgen: delen jullie al mee in de televisie-inkomsten en/of zijn de appereance fee's  al flink omhoog gebracht door de komst van Velon? Het antwoord is nog altijd 'nee'. Gebaande paden worden nu eenmaal slechts met moeite verlaten. Niemand geeft graag weg wat ie heeft opgebouwd, alleen als er groei mogelijk is. De teams van Velon hebben er ook niet om gevraagd...! We snappen dat er pas gedeeld wordt, als er meerwaarde is gecreëerd. Dat geldt voor elke tak van business en dus ook voor de wielersport. Een stille revolutie of liever nog een evolutie moet de verandering brengen.

Team LottoNL-Jumbo

Hoezeer we ook progressie boeken, het unieke verkoopargument voor een wielerploeg is nog altijd de ‘naming rights. Onze sponsors, onze raad van commissarissen, iedereen is blij dat we onze basis verbreden en hard werken aan een gezonde toekomst voor de ploeg en de sport. Ook omdat binding van fans en andere bedrijven een reden is waarom sponsors  sponsors zijn. Het mes snijdt aan twee kanten. En dat is al met al ook hard nodig om deze evolutie succesvol te laten zijn!


Foto header: Flickr (CC) Bob Mical