Vorige week was een aanbieding op marktplaats het nieuws van de dag: “Te koop: echte wollen Gele Trui uit de Tour de France. Met handige achterzakjes.” Het bleek alleen niet - zoals je zou vermoeden - om een replica te gaan, maar de officiële koerstrui van Nederlands' meest succesvolle wielrenner ooit.. Joop Zoetemelk. De trui werd uiteindelijk gekocht door GeenStijl, waarbij Zoetemelk het ontvangen bedrag doneerde aan een goed doel. Een bijzondere actie van de oud-coureur die aangaf dat hij een “tekort aan kastruimte in Frankrijk had.” Het was echter niet een onschuldige advertentie: het blijkt een PR-stunt van Jumbo te zijn als opwarmer voor een landelijke retailcampagne.
Ingrediënten voor een wielercampagne aanwezig
Dat Jumbo dit jaar met een wielercampagne komt, was uiteraard wel te verwachten. Als sponsor van de wielerploeg Team LottoNL-Jumbo is het natuurlijk hét moment om een groot activatieprogramma in de eigen winkels uit te rollen. Daarnaast leeft de Ronde van Frankrijk door de Tourstart in Utrecht als nooit van tevoren én is het deze zomer toevallig precies 35 jaar geleden dat Joop Zoetemelk in een gele trui op de Champs-Élysées over de finish ging. De ingrediënten voor een wielercampagne waren dus aanwezig, al besloot Jumbo om het toch iets breder te communiceren.
Van kampioen barbecueën tot kampioen banden plakken
De supermarktketen zet de campagne zelf namelijk niet neer als een 'wielercampagne', maar benadrukt dat het draait om 'kampioenen'. “We kunnen niet allemaal een profwielrenner zijn, maar iedereen blinkt wel ergens in uit. De één wint altijd van z’n vrienden bij een potje tafeltennis, de ander is een kampioen in het vinden van de goedkoopste vliegtickets en weer een ander vindt zichzelf de allerbeste in barbecueën,” zegt Matthijs Moeken, directeur Marketing van Jumbo. “Dat positieve kampioensgevoel gaan we overbrengen op al onze klanten, compleet met een gele trui waarmee ook in de wielerwedstrijd een winnaar wordt geëerd. In die trui moedig je deze zomer de Nederlandse wielrenners aan, maar laat je ook aan je vrienden zien dat er in jou een kampioen schuil gaat.”
Een ode aan Zoetemelk
Vanaf vandaag is het voor klanten mogelijk om te sparen voor een zogeheten “Limited Edition Retro shirt”. Het retro shirt is een ode aan de gele trui die Joop Zoetemelk in 1980 won. Naast de traditionele zakken op de rug, is het shirt ook uitgerust met een handtekening van de 68-jarige oud-wielrenner. Of Nederland net zo warm te maken is voor een Zoetemelk-shirt als een Roy Donders-huispak, is nog maar de vraag. Toch heeft Jumbo het niet kleinschalig aangepakt: maar liefst 200.000 retro shirts zijn er verkrijgbaar. We moeten daardoor niet vreemd opkijken als we wellicht bij de tourstart in Utrecht een vloed aan gele truien langs de hekken zien staan. Het is immers voor veel mensen niet alleen een collectersitem, maar ook een trui om de Nederlandse wielerploeg aan te moedigen. Wat dat betreft een slimme zet van Jumbo: de stap van 'wielerfan' of 'niet-fan' naar een 'Team LottoNL-Jumbo fan' is weer wat kleiner gemaakt.