EK Atletiek 2016 daagt startende filmmakers uit om Nederlandse helden in beeld te brengen

Van 6 tot en met 10 juli 2016 vormen het Olympisch Stadion en Museumplein te Amsterdam hét strijdtoneel voor de allereerste Europese Kampioenschappen Atletiek in Nederland. In totaal gaan maar liefst 1.300 atleten uit 51 landen op jacht naar medailles in 46 atletiekdisciplines. Namens ons land zullen zo'n 60 atleten alle zeilen bijzetten om een plakkaat voor eigen publiek te winnen. De meeste ogen zullen natuurlijk op Dafne Schippers gericht zijn, maar ook Eelco Sintnicolaas (meerkamp), Femke Pluim (polsstokhoogspringen), Gregory Sedoc (horden), Ranki Oberoi (verspringen), Thijmen Kupers (800m) en/of Jip Vastenburg (5k en 10k) zijn een voor een talentvolle sporters die natuurlijk een goede kans maken op een medaille. Om Nederland nader kennis te laten maken met de zes genoemde atletiekhelden, is Experis een filmcompetitie gestart. Welke startende filmmakers weten de mooiste portretten van sporters te maken?

Zoektocht naar startende filmmakers 

De organisatie en Experis (national sponsor EK Atletiek 2016) zijn hiervoor op zoek naar startende getalenteerde filmmakers. Het gaat hierbij niet persé om een jonge filmmaker: iedereen met enige ervaring met het maken van film kan deelnemen, zolang hij of zij maar boven de 18 jaar oud is en zich met een team van 2 personen inschrijft. Eén teamlid is regisseur, de ander scriptschrijver, producent of cameraman. Samen met je teamgenoot vorm je de kern van het filmteam. Indien je geselecteerd wordt en gaat beginnen aan de productie, is het namelijk aannemelijk dat je je team verder gaat uitbouwen. Al dan niet met het inhuren van (andere) professionals: de coördinatie en verantwoordelijkheid heb je zelf in hand. 

Aanmelden voor de filmcompetitie kan uiterlijk tot en met volgende week donderdag (3 maart 2016). Bij de aanmelding moet elk team een CV uploaden, een beschrijving van het concept toevoegen en een plan van aanpak. In het concept is het idee voor de film van 3 minuten over/met/rondom de sporter kort uitgelegd. De filmmakers hebben hier een vrije hand in: een indringend portret, een stop-motion, een animatie of een gescript drama... het mag allemaal! Doel van het filmpje is echter wél om betrokkenheid te creëren bij de gekozen atleet en een link te maken naar talentontwikkkeling (en drijfveren die daaronder liggen). In het plan van aanpak moet men de verdere technische en productionele planning nader toelichten. 

Filmmakers krijgen een budget van 2.750 euro 

Deelnemers worden vervolgens door een jury beoordeeld op hun concept en ervaring. Uiteindelijk worden er 6 teams gekozen die aan de slag mogen gaan met een filmpje rond één van de zes sporters. Het toffe aspect aan de competitie is dat de filmmakers een aardig budget meekrijgen om de filmpjes te maken (€ 2.750,-) en de video's mogelijk onderdeel worden van een PR-campagne van de EK Atletiek 2016. Honderd dagen voor de start van de EK gaan de films tijdens een speciaal event in première, waarna het publiek samen met de jury het winnende team kiest. Zij krijgen niet alleen veel roem, maar winnen ook een VIP-arrangement tijdens de EK Atletiek 2016. 

Actie past goed bij DNA van de sponsor

Al met al een toffe actie van Experis om niet zelf een reclamebureau in te schakelen, maar jonge en creatieve filmmakers een kans te bieden om te excelleren rondom een groot evenement. Dit past dan ook goed bij het DNA van Experis, een bemiddelaar tussen organisaties en professionals: Experis stimuleert haar professionals om steeds weer het maximale uit zichzelf te halen. Zoals topsporters dat dagelijks doen. Door unieke drijfveren te ontdekken en talent verder te ontwikkelen, halen zij op persoonlijke kracht hun doelen. En dát is precies waarin wij geloven. Professionals die voortdurend bewegen, professioneel en persoonlijk. Om zo sneller te groeien en vooruit te komen!

Meer informatie over de 6x6 EK Atletiek 2016 Filmcompetitie is hier te vinden.