‘Er is nog een wereld te winnen op social media voor professionele sportorganisaties’

Social media worden steeds belangrijker voor professionele sportorganisaties. Twitter, Facebook, Instagram en Snapchat zijn uitgegroeid tot dé kanalen om fans en liefhebbers op de hoogte te houden van het laatste nieuws, maar ook om met deze doelgroep in contact te komen. Jasper Swelheim van SOCIOS SPORTS helpt met Content Stadium onder meer sportclubs en sportbonden op het gebied van social media. Dankzij het nieuwe platform – waarmee in een handomdraai sport visuals voor voor social media gemaakt kunnen worden – zijn fans meer betrokken, is het bereik groter en wordt een grotere community gebouwd.

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. We besteden elke dag minimaal een uur aan het lezen van nieuws, bekijken van foto’s, reageren op berichten of checken van filmpjes. Met name in de sportwereld zijn social media enorm populair én van groot belang voor professionele sportorganisaties.

Social media zijn onder meer een manier om met je fans in contact te komen, een community op te bouwen, nieuwe doelgroepen te binden en supporters te betrekken bij je club of merk. Hoewel vrijwel elke sportclub of sportorganisatie inmiddels actief is op social media, hebben zij in toenemende mate moeite met de productie van enorm toegenomen stroom content die fans van hen verwachten. Dat is waar het nieuwe platform Content Stadium bij helpt.

Content Stadium – onderdeel van het bedrijf SOCIOS SPORTS – is een systeem dat sportclubs, sportorganisaties en merken helpt met het maken van content voor social media. "Als je wilt opvallen op social media moet je visuele content inzetten. Mensen hebben geen zin meer om veel te lezen. De tekst en de visual in een post op social media moeten min of meer dezelfde boodschap uitdragen en elkaar versterken", legt Jasper Swelheim uit.

"Wij hebben een systeem ontwikkeld waar de gebruiker visuals kan maken door te kiezen uit verschillende templates in de huisstijl van de betreffende klant. Daar kunnen vervolgens foto’s, teksten of statistieken aan toegevoegd worden. Alles is custom te bepalen. De kracht van Content Stadium is dat het erg eenvoudig is om mee te werken. Wij doen eigenlijk het voorwerk voor onze klanten."

"Partijen in de sport hebben vrijwel allemaal eigen mediakanalen, maar te weinig capaciteit om daar voldoende kwalitatief goede visuele content voor te maken"

Swelheim geeft als voorbeeld de opstellingen van voetbalclubs. Die worden altijd via social media gedeeld voorafgaand aan een wedstrijd. Met Content Stadium kun je zo’n opstelling heel mooi visueel brengen. Als de opstelling bekend is, kun je de namen van de elf spelers, inclusief foto’s in een paar seconden aan een template toevoegen en publiceren. Ditzelfde principe geldt ook voor bijvoorbeeld uitslagen van wedstrijden of als er gescoord wordt. Het is zelfs mogelijk om bijvoorbeeld uitslagen op de opstelling automatisch automatisch in een template te plaatsen door een technische koppeling met de data van Gracenote.

Tussenpersoon

Volgens Swelheim is Content Stadium eigenlijk een soort intermediair. "Wat je in de sport ziet, is dat steeds meer partijen social media gaan omarmen. Ze hebben vrijwel allemaal eigen mediakanalen, maar te weinig capaciteit om daar voldoende kwalitatief goede visuele content voor te maken of ze moeten een bureau inschakelen die het voor hen doet en dat is vaak (te) duur. Veel kleinere sportclubs of –organisaties worden op wedstrijddagen zelfs ondersteund door vrijwilligers. Content Stadium speelt hierop in. Het platform neemt een sportclub, sportorganisatie of merk veel werk uit handen neemt en wij vragen alleen een maandelijkse licentie."

Elke partij die tegenwoordig actief is in de sport heeft wel een budget vrijgemaakt voor social media. Kanalen als Facebook, Instagram en Snapchat zijn ook een nieuw afzetkanaal geworden. Hoe meer volgers en likes, hoe interessanter je als merk bent voor sponsoren. Swelheim: "Je kunt sponsoren ook een plekje geven op social media, zonder dat fans zich eraan storen. Dan kun je denken aan een template voor een man of the match-verkiezing waar een sponsor zijn naam aan verbindt. Dat merk kan bijvoorbeeld op subtiele wijze terugkomen in de template."

Churandy Martina

Wat veel partijen het belangrijkste vinden op social media, is het bereik vergroten en zorgen voor meer betrokkenheid bij de achterban. Visuele content speelt daar een cruciale rol in, omdat uit onderzoek blijkt dat afbeeldingen, video’s en gifjes veel beter scoren op social media dan alleen tekst. Onder andere de Atletiekunie werkt al met Content Stadium en de bond noteerde na het EK in Amsterdam op Facebook een groei van 300 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat was deels toe te schrijven aan de goede resultaten van de atleten en het feit dat het evenement in Nederland werd georganiseerd, maar volgens Swelheim kwam dat ook door de content die werd verspreid.

"Een goed voorbeeld van hoe social media voor je kan werken, was het moment dat Churandy Martina op het EK een gouden medaille won. Een fotograaf die werkte voor de Atletiekunie maakte vlak na de race een foto van een juichende Martina. Hij stuurde de foto naar de social media-redactie van de Atletiekunie en binnen twee minuten stond er via Content Stadium een mooie visual in de huisstijl van de Atletiekunie mét de foto van Churandy en de juiste tekst op de social media-kanalen van de Atletiekunie. Churandy retweette het bericht op Twitter en daarna explodeerde het. Sporters nemen de goede content over en een goede timing vergroot dan weer je bereik."

"Het is een trend dat voetbalclubs de content rond hun eigen merk meer en meer zelf creëren en domineren"

Content Stadium heeft volgens Swelheim meerdere voordelen: "Je bent altijd on brand, je hebt altijd dezelfde kwaliteit, je kunt veel sneller content maken en het versterkt de live coverage van events. Het is mogelijk om in te spelen op realtime gebeurtenissen met visuals. En omdat je veel met visuele content werkt, verhoog je het bereik en engagement. De geplande toevoeging van gif en video aan Content Stadium zal dit nog meer verhogen."

Emoties

Omdat de meeste sportclubs, bonden, organisaties en brands nog geen gebruik mogen maken van (live) beelden op social media, wenden veel fans zich tot andere kanalen om toch dat doelpunt, dat ene punt of het einde van een wedstrijd te zien. Deze situatie zou in de nabije toekomst weleens kunnen gaan veranderen. "We zullen steeds meer video’s zien op social media. Het is een trend dat voetbalclubs de content rond hun eigen merk meer en meer zelf creëren en domineren. Ze willen allemaal graag de hoogtepunten van hun wedstrijden direct op social media zetten, maar kunnen die content op dit moment niet met hun eigen achterban delen. Ik verwacht dat dit op termijn wel gaat gebeuren en daar kunnen clubs op kapitaliseren."

Hoewel Swelhem merkt dat professionele organisaties in de sport steeds beter gebruikmaken van social media, denkt hij dat er nog een wereld te winnen is. "Voetbalclubs spelen bijvoorbeeld nog te weinig in op de emoties die er komen kijken bij wedstrijden. Niet-officiële fanaccounts spelen vaak meer in op wedstrijdemotie, terwijl clubs iets meer bij de feiten blijven en dus neutraler communiceren. Dat is in het voordeel van die fanaccouts. Het is lastig om het sentiment aan te voelen en dat te vertalen naar de juiste content".

"In deze tijden is het belangrijk een community op te bouwen en daar zijn social media bij uitstek geschikt voor. Maar op dit vlak laten professionele sportorganisaties nog wat liggen. Zij kunnen op social media nog heel veel winnen en daar kan Content Stadium bij helpen."