Europese supercompetitie in de maak?

In zijn maandelijkse nieuwsbrief informeert Frank van den Wall Bake geïnteresseerden over de ontwikkelingen in en rondom de vakgebieden sport, media, sponsoring en marketing. Drie ontwikkelingen uit de editie van oktober vielen op. Frank van den Wall Bake licht ze toe en blikt vooruit:

- Europese supercompetitie in de maak?
- Horlogemerken strijden voor een plek in de sport
- VriendenLoterij onbekende financier van de Nederlandse breedtesport

Europese supercompetitie 

"De vraag is hoe UEFA en FIFA zich gaan opstellen. Afkeurend? Dan gaan de clubs het zelf doen."

De grote clubs worden groter (rijker) en de kleine clubs worden kleiner (armer). De serieuze kans bestaat dat grote clubs een eigen Europese competitie gaan beginnen. Met een eigen bestuur, eigen scheidsrechters, tv-contracten, sponsors en wellicht zonder UEFA of FIFA. Met in de competitie zestien topclubs en elke doordeweekse avond minimaal één wedstrijd. Tegenargumenten? UEFA zou spelers kunnen schorsen voor de landenteams. Wees ervan verzekerd dat spelers uiteindelijk kiezen voor een vorstelijk salaris van een paar ton per week bij hun club boven een karige onkostenvergoeding bij hun nationale ploeg. Spelers schorsen zou bovendien voor UEFA een nagel in eigen doodskist zijn, want het zou van het EK een tweederangs toernooi maken. De kleinere landen en competities blijven bestaan en de verschillen in de Premier League, Ligue 1, Serie A, Primera Division en Bundesliga worden kleiner.

Over de gehele linie ziet Frank van den Wall Bake de ontwikkeling van een nieuwe (wekelijkse) Europese competitie echt als een reële mogelijkheid, én hij doet een suggestie voor mogelijk deelnemende clubs: Arsenal, Chelsea, Manchester United, Manchester United, Manchester City, Bayern München, Borussia Dortmund, Bayer Leverkusen, Paris Saint-Germain, Olympique Marseille, Real Madrid, FC Barcelona, Atletico Madrid, Juventus, AC Milan, AS Roma en FJ Zenit Sint-Petersburg.

Frank van den Wall Bake
“Dat het opzetten van een nieuwe Europese supercompetitie speelt is algemeen bekend. De vraag is hoe UEFA en FIFA zich gaan opstellen. Afkeurend? Dan gaan de clubs het zelf doen. Ik verwacht dat binnen vijf jaar een en ander concreet wordt. Daarnaast kan ik me voorstellen dat Manchester United met een internationale ploeg Europees speelt en met een nationale ploeg in de Premier League, want de club wil natuurlijk wel blijven mee-eten uit de goed gevulde ruif van de Premier League. De grote clubs die in aanmerking komen voor zo'n nieuwe Europese competitie zijn groot genoeg om  twee elftallen op de been te brengen. Het geeft bovendien deze clubs de mogelijkheid om hun bankzitters te laten spelen. De optie hangt boven het voetbal en krijgt vorm. Geld is een belangrijke drijfveer; de eigenaren willen geld verdienen.”

Horlogemerken

Rolex, Breitling, Tissot, Omega, Tag Heuer (met onze eigen Marlou van Rhijn), SWATCH, Hublot, Longines, Citizen en IWC Schaffhausen.

De sportwereld is een krachtig podium voor merken om zich te presenteren. Autobanden en automerken, luchtvaartmaatschappijen en financiële instellingen strijden om de beste plek. Ook horlogemerken zijn goed vertegenwoordigd. Rolex, Breitling, Tissot, Omega, Tag Heuer (met onze eigen Marlou van Rhijn), SWATCH, Hublot, Longines, Citizen en IWC Schaffhausen hebben allemaal de kracht van sport ingezien en bevechten elkaar in het verwerven van sponsorschappen in sport. De registratie van tijd in sport is een krachtige tool. Zo was Rolex sponsor van de WK Ruiterspelen en Longines hoofdsponsor van de internationale hippische bond FEI. Omega is sponsor van de Amerikaanse PGA en Rolex van de Ryder Cup. Citizen van het US Open en Rolex van Wimbledon. Hublot van FIFA en Omega van de Olympische Spelen en de internationale zwembond.

Frank van den Wall Bake
“De sterke vertegenwoordiging van horlogemerken komt, naast de kracht van sport, door de moordende concurrentie. Merken volgen elkaar op de voet en meten resultaten van sponsorinvesteringen. Daar waar interessante ruimte vrijkomt, hapt men toe. En dat is voornamelijk waar tijdregistratie een belangrijk onderdeel van de sport is. De sport vaart er in ieder geval wel bij.”

VriendenLoterij 

De VriendenLoterij heeft de status van maatschappelijke sponsor van de Eredivisie en opereert in de schaduw. Maar wist u dat de VriendenLoterij, naast de miljoenen voor de Eredivisie, ook jaarlijks circa 2 miljoen euro investeert in sportverenigingen en 3,3 miljoen euro in de jeugdopleidingen van de eredivisieclubs? Deelnemers aan de VriendenLoterij bepalen zelf naar welk goed doel de helft van hun inleg gaat. Desondanks is het onbekend bij veel van de 28.000 clubs die ons land telt. Wat is er nu simpeler dan jouw vereniging erop attenderen mee te spelen voor mooie prijzen en daarmee de club te steunen? Feyenoord ontving vorig jaar ruim 1 miljoen euro door goed te scoren met de lotenverkoop.

Frank van den Wall Bake
“Hulde voor de onbekende financier van de Nederlandse sport, die nog teveel in de schaduw opereert en veel doet voor de sport. Onbekend maakt onbemind. Het kost ontzettend weinig moeite leden er op te attenderen tijdens de clubavond. Leden kunnen leuke prijzen winnen en de club doe je er een groot plezier mee.”

Waar kijkt u komende maand het meest naar uit?

“Natuurlijk naar het begin van het schaatsseizoen, het Nederlands kampioenschap. Ook de Champions League-wedstrijden zorgen altijd weer voor spektakel. En op zondag is er weer de Nederlandse Eredivisie. Ook dit seizoen zijn er meerdere clubs in de race voor de titel en blijft het ongetwijfeld tot het laatste moment spannend.”