Champagne zondagavond in het hoofdkwartier van Eurosport in Hilversum na alle huldigingen van de Giro-helden. Rose champagne in de geest van de Italiaanse ronde die met Chris Froome een omstreden winnaar kreeg, maar wel drie weken fascinerende televisie opleverde en Eurosport echt op de kaart zette als 'Home of Cycling'.
Eerst maar even de cijfers. De 21 Giro-etappes werden dit jaar door gemiddeld 273.000 kijkers gevolgd. Hiermee is de Giro van dit jaar het best bekeken meerdaagse sportevenement in de historie van de sportzender. De absolute kijkcijferpiek - 837.000 kijkers - werd genoteerd in het laatste uur van de etappe van vrijdagmiddag 25 mei, toen Chris Froome zijn indrukwekkende solo van 80 kilometer beloond zag worden met de roze trui.
In totaal wist Eurosport met de Giro-coverage, alle uitzendingen van de etappes plus de voor- en nabeschouwingen, 3,6 miljoen mensen te bereiken.
In de voor Eurosport belangrijke ‘commerciële’ doelgroep (man 20-49) was de kijkdichtheid gelijk, terwijl het marktaandeel (all day) op Giro-dagen 26% hoger lag dan tijdens de vorige editie. De etappe van vrijdag 25 mei, die achteraf beslissend bleek te zijn, leverde Eurosport een all day marktaandeel op van 8,2% op diezelfde doelgroep, wat het derde hoogste all-day marktaandeel ooit is voor Eurosport. Ook het programma ‘Giro Extra’, dat voor en na elke etappe te zien was, werd aanzienlijk beter bekeken dan vorig jaar. Zo waren de nabeschouwingen met verslaggever Krijn Schuitemaker en expert Bobbie Traksel goed voor gemiddeld 244.000 kijkers; bijna dertig procent hoger dan in 2017.
Behalve deze meer dan uitstekende cijfers is er bij de sportzender adequaat gereageerd op alle kritiek. Nederland ontstak vorig jaar in vuur en vlam toen bleek dat er aan de finish geen Nederlandse verslaggever was voor de eerste reacties van Tom Dumoulin (ronde-winnaar) en Jos van Emden (etappewinnaar). Dit jaar was dit vanuit Eurosport goed geregeld. Krijn Schuitemaker en oud-renner Bobbie Traksel maakten live interviews en Giro-helden als Tom Dumoulin, Wout Poels en Sam Oomen stonden dagelijks voor de Eurosport-camera.
Commentatoren
Bij Eurosport weten ze dat bij volwassen worden hoort dat je relevant bent en dat betekent ter plekke aanwezig zijn. Zeker, omdat je anders achterhaald wordt door een permanente stroom informatie via social media.
Niet te meten, maar wel op Twitter te zien was de waardering voor de beide commentatoren. De jonge Vlaming Jeroen van Belleghem en de kleurrijke oud-coureur Karsten Kroon. De volgende stap is voor Eurosport de aanwezigheid van de commentatoren ter plekke. Nu is het technisch en organisatorisch nog niet te doen, maar dat gaat de komende jaren veranderen.
Complimenten aan @KarstenKroon en @JeroenVanbelle . Ik vind het een prima duo deze Giro. #GiroDeItalia2018
— Erik Breukink (@BreukEB) 26 mei 2018
Interessante zender bijgekomen
In de richting van 2020 is de visie van EurosportNL nadrukkelijk om overal zichtbaar te zijn, niet alleen met tv-camera’s maar ook op social media waar de uitzendingen worden begeleid en videoclips worden toegevoegd. Hier zit onder meer het online voetbalfenomeen Jean Paul Rison van FC Afkicken.
Een goeie ontwikkeling. Puur als sportzender met commentatoren in de bezemkast heeft Eurosport geen toekomst, met een nieuwe groep kijkers wel. Interessant is ook wat er op het tweede kanaal gebeurt. Daar is ook ruimte voor de nationale sport en zijn de beelden van de Topcompetie te zien. De klassiekers voor de renners van de toekomst.
Met dit multichannel EurosportNL is er een interessante zender bij die als rechtenhouder van de Olympische Spelen nieuwe wegen in de coverage aan het zoeken is.
Headerfoto: Getty Images/Eurosport