ATPI biedt ultieme Ocean Race-beleving met focus op duurzaamheid

The Ocean Race is een van de grootste en vooral meest uitdagende zeilwedstrijden ter wereld. Het evenement wordt sinds 1973 eens in de vier jaar gehouden en voert de zeilteams over de hele wereld. Nadat ATPI Sports Events in 2014 en 2017 al betrokken was bij de race, kreeg het voor de editie van 2023 de rol van Official Hospitality Partner toegewezen. Dit houdt in dat ATPI de guest experiences en hospitality-programma’s mocht verzorgen voor de partners van de race. Zowel bij The Ocean Race zelf als in de programma’s van ATPI stond duurzaamheid centraal.

The Ocean Race van 2023 bracht de teams van januari tot en met juni in zeven etappes langs Alicante (Spanje), Mindelo (Kaapverdië), Kaapstad (Zuid-Afrika), Itajaí (Brazilië), Newport (VS), Aarhus (Denemarken), Kiel (Duitsland), Den Haag (Nederland) en Genua (Italië). Zoals in elke editie maken de boten in iedere stad een tussenstop, waar dan voor enkele dagen een Ocean Live Park wordt georganiseerd. Tijdens deze tussenstops gaat de strijd tussen de zeilteams door met zogeheten ‘in-port’ races; korte wedstrijden in de stadshaven. De tussenstops bieden de ideale mogelijkheid om The Ocean Race van dichtbij te beleven. Dat is dan ook wat ATPI met haar guest experiences en hospitality-programma’s aanbiedt: de ultieme Ocean Race-ervaring, mét focus op duurzaamheid.

Heroïsch

Allereerst wordt die ultieme Ocean Race-ervaring voor een deel al gecreëerd door het heroïsche van de wedstrijd. “Het is echt een bizarre race”, vertelt John Bergmann, Commercial Head Corporate & Sports Events van ATPI. “Op zo’n boot wil je nog geen week doorbrengen. Je eet voedsel uit zakjes, slaapt op een stretcher, hebt een emmer als toilet. En het kan onderweg best gevaarlijk worden. Als de boten vertrekken, gaat het afscheid gepaard met luide teamsongs en zwaaiende familieleden die hun zeilers weer gezond en wel hopen terug te zien.” Meestal lukt dat gelukkig ook, maar in de loop der edities vonden er wel een aantal noodlottige ongevallen plaats. Kapotte onderdelen of agressieve orka’s, zoals bij de meest recente editie, vallen dan nog mee. Janneke van Aartrijk, Program Manager bij ATPI, vult aan: “Er zitten echt heel veel verhalen in The Ocean Race. Voor sponsoren en partners is dat heroïsche een groot stuk van de beleving. Met onze guest experiences en hospitality programma’s brengen we gasten daar dan ook zo dicht mogelijk naartoe.”

Wensen van de klant

De programma's die ATPI verzorgt, kunnen onder meer bestaan uit een rondleiding op een van de deelnemende zeilboten, een bezoek aan het Racing with Purpose Pavilion of het ‘meevaren’ tijdens een in-port race. Op een kleine, snelle VIP-boot mag je dan tot dicht bij de zeilende boten komen en krijg je toelichting van een commentator die bij de gasten aan boord zit. “Ook hebben gasten via ATPI toegang tot het Sailors Terrace”, aldus Bergmann. “Dat is de hospitality-area waar ook de zeilers komen. Om te tonen wat we allemaal kunnen bieden, hebben we een brochure ontwikkeld. Niemand gaat precies het programma boeken zoals we dat in de brochure hebben staan, want iedereen wil net iets anders. Maar door die brochure weten gasten wél wat de mogelijkheden zijn en kunnen wij gaan bouwen. Wil een partner bijvoorbeeld in een snel speedbootje het water op, of past het beter bij het merk als ze in een rustige boot gaan? Het is hartstikke leuk om zo’n hospitality-programma helemaal op te bouwen naar de wensen van de klant. En in het kader van duurzaamheid hebben we voor die brochure natuurlijk nagedacht over of we deze wel moesten printen en zo ja in welke oplage, met wat voor papier en zelfs wat voor inkt.”

Duurzaamheid als rode draad

Duurzaamheid loopt inderdaad als een rode draad door de guest experiences en hospitality-programma’s die ATPI aanbiedt. Die milieubewuste instelling sluit niet alleen aan bij ATPI, maar ook bij de doelstellingen van The Ocean Race zelf. Zo wil de organisatie de uitstoot van broeikasgassen richting 2030 halveren en in 2040 klimaatneutraal zijn. Ook heeft The Ocean Race eerder al haar handtekening gezet onder het ‘Sports For Climate Action’ van de VN en doet het mee aan de Race tot Zero-campagne. Daarnaast verzamelen de zeilboten onderweg data over de kwaliteit van het water, zijn er gratis watertappunten bij de Ocean Live Parken en wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gerecycled materiaal.

“Die duurzaamheidsdoelstellingen zitten echt in elke vezel van de organisatie van The Ocean Race”, aldus Van Aartrijk. “Ze willen niet alleen klimaatneutraal zijn, maar uiteindelijk ook iets positiefs achterlaten op de plekken waar de race is geweest. Net als wij. Dat vraagt dus ook wat van onze guest experiences en hospitality-programma’s. Zo kijken we naar de hotels en horecagelegenheden waarin we onze gasten onderbrengen. Is er elektrisch transport? Wordt er geen single use-plastic gebruikt? Hebben de restaurants vegetarische opties of gecertificeerde vis?”

“We willen de gasten meenemen in het grote, achterliggende verhaal over waarom en hoe de hospitality-programma’s zo duurzaam mogelijk zijn opgezet"

Dergelijke praktische zaken zijn één ding, maar ATPI gaat graag nog een stap verder. Het bedrijf berekent hoeveel impact een gast op het milieu heeft als hij of zij twee dagen deelneemt aan een programma. Het cijfer dat uit de berekening rolt, moet na afloop van het programma meer dan alleen gecompenseerd zijn. Van Aartrijk: “En we willen de gasten meenemen in het verhaal over waarom en hoe we de hospitality-programma’s zo duurzaam mogelijk opzetten. We hebben namelijk te maken met betalende klanten en helaas is een duurzame keuze vaak nog de duurdere keuze. Daarom is het belangrijk dat we transparant zijn over de afwegingen die we maken. Een evenement als The Ocean Race helpt in ieder geval enorm om de klimaatproblematiek wereldwijd op de kaart te zetten en er, ook bij onze gasten, meer bewustzijn over te creëren. Daar dragen wij met onze hospitality-programma’s dan graag aan bij."

Trots

Bergmann beaamt en besluit: “Je hoeft geen zeiler te zijn om The Ocean Race bijzonder te vinden. Wij zijn er heel zijn trots op dat we Official Hospitality Partner zijn en ik hoop dat we op deze manier nog veel edities mogen meemaken. We doen het al heel lang samen en weten precies wat we aan elkaar hebben. Daar plukken de gasten in onze programma’s de vruchten van.”