Het laatste sportmarketingnieuws: KNVB wil Champions League-finale vrouwen organiseren

In de week waarin het internationale technologiebedrijf Simac uit Veldhoven zich als hoofdsponsor verbond aan de Europese kampioenschappen veldrijden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

KNVB wil Champions League-finale vrouwen in Eindhoven organiseren

De KNVB heeft zich kandidaat gesteld om de Champions League-finale voor vrouwen in 2023 te organiseren. De voetbalbond heeft hiervoor een officiële aanvraag ingediend. Plaats van handeling zou het Philips Stadion in Eindhoven moeten zijn. In de thuishaven van PSV werden eerder al verschillende interlands van de Oranjevrouwen gespeeld en binnenkort wordt het duel tussen de vrouwen van PSV en Ajax er afgewerkt. Voor de kandidaatstelling maakte de KNVB een video met Daniëlle van de Donk. Op 2 maart wordt bekend of Eindhoven de Champions League-finale toegewezen krijgt.

Nederlanders gamen dagelijks half miljard minuten

Nederlanders gamen samen bijna een half miljard minuten per dag. We zijn daarbij steeds meer gaan gamen op de smartphone. Het aandeel gebruiksminuten op de smartphone (35%) is inmiddels beduidend groter dan het aandeel van console gaming (15%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Ongeveer 7,6 miljoen Nederlanders gamen gemiddeld 61 minuten per dag. In totaal is gaming daarmee goed voor bijna een half miljard minuten per dag. Gamen op de smartphone heeft hierin het grootste aandeel met 35%. Ten opzichte van 2017 is dit een stijging van 5 procentpunten. De smartphone is daarmee het enige apparaat dat een stijging in gebruik laat zien. De gebruiksminuten voor de game console (-1 procentpunt) en tablet (-4 procentpunten) zijn gedaald.

De games Candy Crush (16%) en Wordfeud (13%) worden het vaakst gespeeld op de smartphone. Deze zijn voornamelijk populair onder vrouwen. Op de game console is FIFA veruit de meest gespeelde game. Bijna één op de vijf (18%) gamers speelt deze game het vaakst.

SD Worx nieuwe hoofdsponsor Boels-Dolmans Cycling Team

HR-dienstenverlener SD Worx heeft de toekomst van het huidige Boels-Dolmans Cycling Team voor de periode 2021 tot en met 2024 verzekerd. De specialist in payroll en HR tekende deze week een vierjarig contract met 's werelds beste vrouwenteam. SD Worx treedt in 2020 al toe tot het team als belangrijke co-sponsor. Vanaf 2021 gaat de vrouwenploeg verder onder de naam SD Worx Cycling Team.

Kobe Verdonck, CEO SD Worx: "Deze samenwerking is een weldoordachte keuze: het vrouwenwielrennen krijgt steeds meer aandacht. Bovendien is wielrennen een uitermate toegankelijke en groene sport, dicht bij de mensen en internationaal geliefd bij een zeer breed publiek. De ploeg bestaat uit topsportsters van verschillende nationaliteiten. Ook zien we heel wat raakvlakken met de waarden van SD Worx: diversiteit staat bij ons hoog op de agenda, deze internationale wielerploeg houdt net als wij van winnen en zet alles op alles om de koppositie te behouden. Teamwerk en sterke individuele prestaties zijn hierbij een must."

New York Knicks opnieuw meest waardevolle basketbalploeg

Voor het vijfde jaar op rij is New York Knicks de meest waardevolle basketbalploeg in de NBA. De waarde van het team nam het afgelopen jaar met 15% toe, tot 4,6 miljard dollar, zo berekende Forbes. Los Angeles Lakers bezet de tweede plek met 4,4 miljard dollar (+19%). De NBA-clubs zijn nu zes keer zoveel waard als tien jaar geleden. Het gemiddelde NBA-team is heeft een waarde van meer dan 2 miljard dollar.

Bekijk de lijst van Forbes.

Colin Kaepernick brengt biografie bij eigen uitgeverij uit

Colin Kaepernick gaat later dit jaar een biografie uitbrengen. Hij heeft hiervoor een eigen uitgeverij genaamd Kaepernick Publishing opgericht. De sporter zit zonder club sinds hij in 2017 protesteerde tegen politiegeweld en de ongelijke behandeling van Amerikanen met een migratie-achtergrond. De 32-jarige Kaepernick groeide uit tot boegbeeld in de strijd tegen racisme, maar geeft zelden interviews. In gesprek met USA Today laat de quarterback weten dat hij met zijn eigen uitgeverij een platform wil bieden aan auteurs met een migratie-achtergrond.

Headerfoto: k_samurkas / Shutterstock.com