Triple Double en SportVibes onderdeel La Vuelta Holanda-peloton

Dit weekend is het dan eindelijk zover: de renners van La Vuelta gaan drie geweldige etappes afleggen door Utrecht en Noord-Brabant. Het is de 77ste editie van het Spaanse wielerevent en pas de vierde keer dat het buiten Spanje start.

Na een afgelasting in 2020 mochten de provincies Utrecht en Noord-Brabant dit jaar dan toch van start met de organisatie van La Vuelta. In opdracht van deze provincies en de gemeenten Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Breda hebben Triple Double en SportVibes de handen ineengeslagen om dit mondiale wielerspektakel tot een succes te maken.

Rol Triple Double

In voorbereiding op de start in 2020 ontwikkelde Triple Double de commerciële- en marketingstrategie, huisstijl, website (TDE) en ontwikkeling en implementatie van de city dressing in alle 34 parcoursgemeenten. Vanwege de coronapandemie werd het event afgelast. Eind 2021 zijn de werkzaamheden weer opgepakt. Daarnaast heeft Triple Double meegewerkt aan het maatschappelijke partnerschap van Fonds Gehandicaptensport. Vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen, is de campagne ‘Maak sport eerlijk’ door Triple Double ontwikkeld. Het werven van fondsen voor de realisatie van sporthulpmiddelen voor mensen met een beperking stond centraal.

Guido Klomp, Business Director Triple Double: “Als een groot internationaal wielerevent naar Nederland komt, wil je daar als sportmarketingbureau onderdeel van uitmaken. We zijn enorm trots met al het zichtbare werk dat we mogen doen, en via 34 parcoursgemeenten zichtbaar wordt op onder andere TV. Maar ook achter de schermen is hard gewerkt om de nodige partnerships te sluiten zodat dit event georganiseerd kon worden. Dat we dit mogen doen met collega-bureau SportVibes maakt het misschien nog wel mooier. We hebben onze krachten gebundeld, en er samen het allerbeste van gemaakt.”

Rol SportVibes

SportVibes is verantwoordelijk voor de onlinecommunicatiestrategie en contentcreatie. Gedurende de gehele aanloop naar en tijdens het evenement brachten zij het evenement en de betrokken steden/provincies online onder de aandacht en werd een team van diverse contentspecialisten aangestuurd. Daarnaast was SportVibes verantwoordelijk voor media en woordvoering en voor de productie van een aantal grote evenementen in aanloop naar de start op 19 augustus. Zo organiseerde SportVibes een groot persevenement in de Grote Kerk van Breda. Tenslotte waren 12.500 bezoekers op het Vredenburgplein in Utrecht, de dag voor de officiële start, getuige van een spetterende liveshow rondom de ploegenpresentatie.

Frans Vleggeert, Managing Partner SportVibes: "Als sportmarketingbureau wil je natuurlijk graag betrokken zijn bij de grootste sportevenementen in eigen land. De Vueltastart is zo’n uniek en groot evenement. Wat het voor SportVibes bijzonder maakt is dat we met onze directe betrokkenheid in de projectorganisatie de cirkel rondmaken qua grote wielerrondes in eigen land. Na de Tourstart in Rotterdam en de Girostart in Gelderland is de Vuelta de 3e grote ronde waar we directe betrokkenheid bij hebben. Dat we dit hebben mogen doen in een team van zowel publieke als private partners is heel uniek. Samen met Triple Double en Eventmakers, die verantwoordelijk waren voor het vrijwilligersmanagement, hebben we een unieke set aan professionele skills binnengebracht, waardoor La Vuelta Holanda een fantastisch evenement is geworden."

Programma

Donderdag zijn de deelnemende ploegen tijdens een live tv-presentatie gepresenteerd en vrijdag barst het grote feest los. Tijdens de eerste etappe koersen de renners met de ploegentijdrit door de straten van Utrecht. De tweede etappe gaat van start in het historische centrum van ’s-Hertogenbosch en eindigt na een rit van 175km bij Utrecht Science Park. Etappe 3 is een rit die start en finisht in Breda, maar is met 194km door de provincie wel de langste etappe van deze editie van La Vuelta.

Foto: La Vuelta Holanda