Hoewel we in 1997 voor het laatst konden genieten van de finish op de Bonkevaart in Leeuwarden, is de Elfstedentocht voor de Nederlander nog altijd het meest geliefde sportevenement. Uit het recente Sportsector Merkenonderzoek blijkt verder dat het nationale vrouwenhockeyteam van alle Nederlandse sportteams -en clubs het meest wordt bewonderd. Aan het onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy deden sinds 2010 54.000 respondenten mee.
Niet alleen bij de Friezen, maar ook in de andere provincies gaat het Nederlandse sporthart het hardst kloppen van de Elfstedentocht. De jaarlijkse spanning of de tweehonderd kilometer lange schaatstocht eindelijk weer eens doorgaat, voedt de populariteit. Zelfs onder jongvolwassenen die nog niet geboren waren ten tijde van de laatste editie, is de Elfstedentocht een fenomeen. Voor hen staat de tocht der tochten op een sterke vierde positie, na het WK Voetbal, de Olympische Spelen en het EK Voetbal.
Populairste sportevenementen- en competities
Het onderzoek toont aan dat sportteams vooral veel fans trekken als ze naast (internationaal) succes, ook sympathie uitstralen. Vanwege de hoge score op deze factoren wordt het nationale vrouwenhockeyteam het meest gewaardeerd. En net als bij hockey, worden ook in het voetbal de Oranje Leeuwinnen hoger ingeschaald dan het mannenelftal. Dit komt opnieuw door de mix van bewondering voor het succes en sympathie. Door het sterkere imago dat tophockey heeft in vergelijking met profvoetbal, worden beide hockeyteams door de Nederlander meer gewaardeerd dan de twee voetbalelftallen.
Sportteams -en clubs met hoogste waardering
Het Sportsector Merkenonderzoek is in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2010 uitgevoerd. Sindsdien zijn 54.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle sportorganisaties die in Nederland actief zijn. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van bijvoorbeeld NOS en RTL.
Headerfoto: Shutterstock / Steve Photography