Fan engagement in coronatijd: minigames winnen snel aan populariteit

Niet alleen de fysieke sportevenementen en sportwedstrijden zijn grotendeels tot stilstand gekomen vanwege het coronavirus, ook de fantasy games liggen volledig stil. Spellen rondom Tour de France of het EK voetbal zijn voorlopig uitgesteld. Hoe gaan ontwikkelaars hiermee om, en wat zijn alternatieven voor clubs, merken en organisaties om toch in contact te blijven met de achterban? “De vraag naar games is enorm gestegen.”

2020 zou hét sportjaar van de afgelopen decennia worden. Van het EK voetbal tot de Olympische Spelen, en van de Dutch Grand Prix tot de start van de Vuelta in Utrecht. Deze evenementen zijn ook uitgelezen mogelijkheden om fantasy games omheen te organiseren. Fans kunnen hun eigen team met voetballers, coureurs of wielrenners samenstellen om punten te verdienen en prijzen te winnen. Het Nederlandse Socios Sports had al spellen ontwikkeld voor onder meer NU.nl en DPG Media. “De pandemie raakt ook ons, maar tegelijkertijd ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Sanoma en DPG Media zijn twee grote klanten en we werken veel met hun samen. Het spel voor het EK voetbal was bijvoorbeeld zo goed als klaar. Het grootste werk was al gedaan. Het voordeel is dat we de uitrol van de meeste games eenvoudig kunnen doorschuiven. De basis staat namelijk al. Een aantal evenementen gaat later dit jaar of in 2021 alsnog door en dan kunnen ook de fantasy games alsnog gespeeld worden”, zegt Roderick Smal van Socios Sports.

"Games worden alleen maar aantrekkelijker, omdat fans hun club van afstand moeten volgen"

Roderick Smal (Socios Sports)

Zonder de grote sportevenementen en fantasy games die daaromheen worden aangeboden, vindt er een verschuiving plaats naar een ander soort spellen. Smal ziet vooral de aanvragen voor minigames explosief groeien. “Minigames zijn korte spellen, die niet gebonden zijn aan een competitie, toernooi of evenement. Het is voor fans een leuk tijdverdrijf en voor organisaties een manier om contact te houden met je achterban. Fans kunnen deze games altijd spelen en het kost weinig tijd. Voorbeelden van mini games zijn spellen als een quiz, anagram, memory of woordzoeker. Allemaal met sport als content. Er zijn enorm veel varianten op dit soort games te verzinnen. We hebben inmiddels 15 tot 20 verschillende minigames ontwikkeld. De vraag naar deze games is enorm gestegen, mede omdat het nu nog belangrijker is digitaal aanwezig te zijn. Daarnaast zien uitgevers het websitebezoek in deze periode fors toenemen en zij willen hun lezers iets leuks aanbieden”, zegt Smal.

“Juist in deze periode is het extra belangrijk fans bij jouw club of merk te betrekken en hen te vermaken. Vrijwel elke sportorganisatie is nu op zoek naar content. Daarbij is het belangrijk creatief te zijn en dat kan met minigames. Nu er zeer waarschijnlijk tot eind 2020 geen supporters in stadions of bij evenementen zijn toegestaan, worden content – en dus ook games – alleen maar aantrekkelijker omdat fans hun club van afstand moeten volgen. In de toekomst zou je dus ook een volledig platform kunnen maken met alleen maar verschillende soorten minigames.”

Virtuele wielerronde

Scorito, een andere grote aanbieder van online sportspellen, organiseerde zelf een sportevenement. Het team van Scorito bedacht een eigen wielerronde. “We willen ook in deze tijd onze sportfans wat moois bieden. De spellen hebben we natuurlijk al, we missen alleen een sportevenement. Dus toen zeiden we: waarom bedenken we niet ons eigen sportevenement?” vertelt Scorito-eigenaar Martin van Dijk.

En als gevolg daarvan startte op zaterdag 2 mei een virtuele wielerronde: Scorito Grand Tour 2020. “Net als de Tour de France, bestaat de virtuele wielerronde van Scorito uit 21 dagelijkse etappes. We zijn begonnen met twee etappes in Nederland en trekken vervolgens via België, naar Frankrijk en Spanje, om vervolgens de eindstreep te hebben in Italië. We hebben de afgelopen weken alles uitgewerkt, zodat de route en de etappes tot in detail kloppen. Deelnemers kunnen, net zoals normaal bij een grote wielerronde, hun eigen team aan renners samenstellen, waarmee ze per etappe punten kunnen verdienen.”

Quiz

De virtuele wielerronde is een leuke activiteit in de sportloze periode en het zorgt voor vermaak. Organisaties en merken zullen de komende periode meer van dergelijke creatieve initiatieven moeten bedenken. Want nu duidelijk is dat er in ieder geval tot 1 september in Nederland nog geen grote sportevenementen of -wedstrijden gaan plaatsvinden, zal de behoefte aan content bij fans alleen maar toenemen. Smal: “Voor de Keuken Kampioen Divisie hebben we samen met de CED een quiz gemaakt die we elke vrijdagavond tussen 20.00 en 22.00 uur organiseren. Zo kunnen fans op het tijdstip dat normaal gesproken de wedstrijden in deze competitie plaatsvinden, toch bezig blijven met hun club. Deelnemers geven aan wat hun favoriete club is en strijden zo namens hun team mee om de virtuele vierde periode.”

Creativiteit

Smal verwacht dat de vraag naar minigames en widgets alleen maar zal groeien. “Memory games of anagrammen kun je altijd spelen, ook als er geen sport is. Met zulke spellen kun je fans toch entertainen en dat is essentieel in deze periode. Het vergt van iedereen de nodige creativiteit, maar dat is ook weer een leuke uitdaging. De sport kan deze tijd benutten om nieuwe concepten te bedenken. Zo gaat de gokmarkt volgend jaar open en dat is een belangrijke reden voor de toenemende interesse in games. Met games kun je bovendien databases opbouwen, je klanten leren kennen en profielen samenstellen. Door de AVG-wetgeving zijn games nog interessanter geworden om in te zetten.”

“Wij richten ons - samen met onze opdrachtgevers – zeker ook op de periode dat de sport weer verder gaat. Want vast staat dat er weer een nieuw Eredivisieseizoen start, de Formule 1 weer verder gaat, en de grote wielerrondes verreden gaan worden. Dus dat betekent dat de ‘grotere’ fantasy sports games dan ook gewoon weer verder gaan.”