GLORY wil met NFT-marktplaats fanbase vergroten

Als een van de grootste vechtsportorganisaties ter wereld beschikt GLORY over een schatkist aan bijzondere content. Via social media wordt deze content al wijdverspreid én zeer goed bekeken. Nu zet GLORY de volgende stap door hoogtepunten van gevechten via de eigen marktplaats GLORY Smacks aan te bieden als non-fungible tokens.

GLORY Smacks bestaat uit een marktplaats gebaseerd op video hoogtepunten. De NFT’s geven fans de kans om digitaal eigenaar te worden van de meest bijzondere momenten uit de kickboksgeschiedenis, variërend van momenten uit de begindagen van K-1 tot uit het moderne GLORY-tijdperk zoals we dat vandaag de dag kennen. “Kickboksen is een sport met veel actie. In een fractie van een seconde kan een gevecht voorbij zijn. Dit aspect maakt de sport heel geschikt voor social media, waar de aandachtsspanne over het algemeen kort is. In de cijfers zien we dat onze content online goed scoort. Onze social media-kanalen zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid."

"Deze populaire content verpakken we nu in NFT’s. We weten inmiddels welke clips populair zijn en in welke momenten de meeste interesse is. Historische actiemomenten aan de fans geven in de vorm van digitaal eigenaarschap, is een logische volgende stap voor ons”, zegt Jon Martone, EVP Marketing, Digital and Partnerships van GLORY, in gesprek met SPORTNEXT.

Wat GLORY Smacks onderscheidt van veel andere NFT’s is dat fans van tevoren niet weten welke momenten ze kopen. De NFT’s worden aangeboden in zogenaamde packs en pas bij opening is duidelijk welke video hoogtepunten de gebruikers heeft gekocht. Met deze keuze wil GLORY de NFT’s toegankelijk maken voor iedereen. Martone: “Wanneer je losse momenten aanbiedt, bijvoorbeeld een spectaculaire KO van Badr Hari, dan kunnen alleen personen met veel geld deze NFT kopen. Door met packs te werken is het voor iedereen betaalbaar. Alle fans maken evenveel kans om bijzondere momenten te verkrijgen."

"We denken op deze manier een grotere community te kunnen creëren. Op onze marktplaats gaat ruilhandel ontstaan, zodat verzamelaars alsnog eigenaar kunnen worden van hun favoriete momenten. Het is eigenlijk net als vroeger met Panini-plaatjes of Pokémon-kaarten. Alleen brengen we het naar de digitale wereld.”

‘Fanbase en content GLORY is gouden combinatie’

Voor GLORY Smacks werkt de internationale vechtsportorganisatie samen met Fandem, een bedrijf dat op blockchain gebaseerde marktplaatsen bouwt voor de sportwereld om de fanbeleving te verhogen. “De introductie van NFT’s is een logische volgende stap voor GLORY omdat ze een enorm betrokken fanbase hebben. Combineer dat met de content die al voor handen is en je hebt een gouden combinatie”, stelt Cody Cheshier, Chief Strategy Officer bij Fandem. “Door met een marktplaats te werken hoop je iets te creëren dat mensen zo leuk vinden dat ze blijven terugkomen. De kracht van de marktplaats is de spanning en het enthousiasme bij het openen van een pack.”

“Daarnaast gaan we nadenken over extra voordelen voor fans die bijvoorbeeld een collectie compleet hebben van een vechter of een bepaald thema. Dat kunnen allerlei zaken zijn, zoals handtekeningen van vechters, een meet and greet of (premium) tickets voor een event. Daar gaan we nog verdere invulling aan geven. Maar zo geef je de fanbase letterlijk een stem.”

'Door te werken met NFT's denkt GLORY nieuwe fans te kunnen aantrekken'

Cody Cheshier (Fandem)

Met NFT’s je merk onder de aandacht brengen

GLORY Smacks is de eerste stap van de vechtsportorganisatie in de nog relatief nieuwe wereld van NFT’s. Cheshier ziet in de toekomst enorm veel mogelijkheden op dit gebied. “Er zijn in deze nieuwe digitale wereld geen grenzen. Alles wat je kunt bedenken, is mogelijk. Met GLORY beschikken we over een enorm grote contentbibliotheek met heel toffe beelden. Voor verdere ontwikkelingen kun je denken aan NFT’s van vechters, de integratie van NFT’s met evenementen of met pay-per-views. Theoretisch zou het in de toekomst mogelijk moeten zijn om als kijker meteen eigenaar te worden van een bijzonder moment als je het live kijkt.”

“Daarnaast denk ik dat veel loyaliteit- en ledenprogramma’s over gaan naar de blockchain”, vervolgt Cheshier. “Dat biedt organisaties veel voordelen. Je zou bijvoorbeeld huidige en/of nieuwe leden een NFT kunnen geven die hun lidmaatschapskaart is. Deze kan dan automatisch zorgen voor kortingen op producten, voorrang op tickets of meet and greets met sporters. We denken dat door te werken met deze nieuwe technologie we nieuwe fans aantrekken. Fans die geïnteresseerd zijn in technologie en zo GLORY ontdekken. NFT’s zijn een nieuwe manier om je merk onder de aandacht te brengen.”

Community bepalend bij verdere ontwikkeling

GLORY Smacks wordt officieel gelanceerd op 15 december, waarbij fans die zich registreren een gratis starterspakket ontvangen, inclusief één gratis NFT. De volledige release van de secundaire marktplaats en de verkoop van packs vindt begin 2022 plaats.

Er is al veel interesse van fans in de NFT’s. Zo is er een Discord-kanaal gelanceerd, dat al zo’n 1.000 leden heeft. De community wordt heel belangrijk bij de verdere ontwikkeling GLORY Smacks, geeft Martone aan. “Wat cool is aan NFT’s, is dat niemand precies weet hoe het zich gaat ontwikkelen. Bij ons wordt dat grotendeels bepaald door de community. We gaan luisteren naar hun wensen en behoeften. Onze verwachting is dat steeds meer fans de NFT’s willen verzamelen. GLORY Smacks bedient daarmee onze vaste fanbase en introduceert ons tegelijkertijd bij een nieuwe generatie fans die digitaal eigenaar willen worden van iconische momenten in de sport. We hopen dat onze fanbase gaat groeien en daarmee ook de sport aan populariteit wint en onze inkomsten gaan stijgen. Maar het belangrijkste is de fans iets extra’s bieden en hen op verschillende manieren betrokken houden bij GLORY.”

Headerfoto: GLORY