Het laatste sportmarketingnieuws met Schaatsradar en Netflix voor games

In de week waarin het woord Elfstedentocht weer regelmatig voorbijkwam, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

KNSB en Buienradar lanceren Schaatsradar

Nederland was afgelopen week in de ban van natuurijs. De KNSB en Buienradar speelden hier slim op in door de Schaatsradar te lanceren. Schaatsliefhebbers kunnen via Buienradar.nl actuele informatie vinden over schaatsen op natuurijs. De KNSB kent al vele jaren de speciale pagina Schaatsen.nl/natuurijs. Als natuurijsbanen opengaan voor het publiek, maken zij dat daar bekend. Hetzelfde geldt voor de toertochten op natuurijs. Buienradar.nl zal deze informatie voortaan gebruiken voor de Schaatsradar. Tonzon, producent van innovatieve materialen voor (woning)isolatie, heeft Schaatsradar als partner omarmd.

ZIE OOK: Zo ziet de digitale strategie van de KNSB eruit

Amsterdam wil komende jaren meer topsportevenementen organiseren

De gemeente Amsterdam maakte deze week bekend welke topsportevenementen het de komende jaren wil organiseren. De hoofdstad is op dit moment is bezig met de finales van het European Professional Club Rugby (2021), de WK Para-tafeltennis (2022), de Gymnaestrada + de EK Turnen (2023) en de EK Roeien (2023). Voor het rugby en de Gymnaestrada is al een bid uitgebracht. De gemeente Amsterdam wil tenminste één internationaal toonaangevend topsportevenement per jaar organiseren. Het college trekt de komende jaren 7 miljoen euro uit voor topsportevenementen in de stad.

In 2025 wil de gemeente een passend topsportevenement aantrekken ter ere van de 750ste verjaardag van Amsterdam. Ook wordt er gekeken of het haalbaar is om de European Championships in 2026 (met meerdere speelsteden) naar Amsterdam te halen. In 2019 worden in ieder geval het WK 3x3 Basketball en het EK Volleybal voor mannen in Amsterdam gehouden. In 2020 is Amsterdam één van de gastheren van het EK Voetbal.

NBA 2K19 bestverkochte sportgame van 2018 in VS

In 2018 werd er voor $43,3 miljard aan games gekocht in de Verenigde Staten. Dat is een toename van 18% ten opzichte van 2017. NBA 2K19 was de bestverkochte sportgame van het afgelopen jaar, voor Madden NFL 19 en FIFA 19. Algemeen gezien was Red Dead Redemption II de bestverkochte game van 2018 in de VS. Het onderzoek keek alleen naar fysiek verkochte spellen en niet naar downloads.

Overigens maakte Twitter deze week bekend dat er in 2018 ruim 1 miljard tweets zijn verstuurd over gaming. In Japan wordt het meest getweet over gaming. Nederland staat niet in de top 10.

Microsoft werkt aan 'Netflix voor games'

We blijven nog even in de wereld van games. Satya Nadella, CEO van Microsoft, vertelde deze week dat het bedrijf werkt aan een ‘Netflix voor games’. Het idee is dat Microsoft een platform bouwt waar je in hoge kwaliteit en via elk device games kunt spelen. Vrijwel elk techbedrijf probeert op dit moment een streamingservice voor games in te richten, maar omdat Microsoft al ervaring heeft met Xbox en Xbox Live denkt Nadella dat zijn bedrijf een strategisch voordeel heeft. Volgens schattingen spelen er wereldwijd 2 miljard mensen games, dus degene die als eerste een Netflix voor games weet te bouwen, heeft goud in handen.

NBA verlaat Londen voor Parijs

Vanaf volgend seizoen gaat de NBA zeer waarschijnlijk wedstrijden spelen in Parijs in plaats van Londen. In het kader van NBA Europa worden er al jaren een aantal duels afgewerkt in de Engelse hoofdstad. Maar als het aan commissioner Adam Silver ligt, wordt de AccorHotels Arena de nieuwe standplaats in Europa. In het verleden heeft de NBA wel al demonstratiewedstrijden gespeeld in Parijs. Overigens denkt dat de league er ook aan om wedstrijden te spelen in landen als India en China. Momenteel wordt er behalve in Europa ook gespeeld in Mexico.

UEFA lanceert YouTube-kanaal speciaal voor vrouwenvoetbal

De UEFA heeft een nieuw YouTube-kanaal gecreëerd in samenwerking met een aantal van de beste voetbalsters ter wereld. In het kader van het Together #WePlayStrong merk van de Europese voetbalbond wordt er originele content met de speelsters gemaakt. De voetbalsters bieden een kijkje in hun leven en delen daarnaast tips over voeding en fitness. Ook wordt er via het kanaal meer bekendheid gegenereerd over vrouwenvoetbal. Shanice van de Sanden wordt een van de vloggers van het kanaal.

AC Milan en Liverpool gaan wedstrijden via externe platformen uitzenden

Twee van de grootste voetbalclubs ter wereld, AC Milan en Liverpool, gaan in de zoektocht naar nieuwe fans hun wedstrijden uitzenden via externe platformen. Liverpool sloot een samenwerking af met SI TV, een service van Sports Illustrated. Via SI TV kunnen Amerikaanse voetbalfans integraal alle wedstrijden van Liverpool terugkijken. Ze moeten wel geduld hebben, want Sports Illustrated mag de duels alleen met een (flinke) vertraging uitzenden.

AC Milan gaat samen met DAZN een aantal wedstrijden in Brazilië gratis aanbieden via Facebook en YouTube om zowel de club als het platform te promoten. Sinds Lucas Paquetá deze transferperiode overkwam van Flamengo is de interesse vanuit Brazilië voor Milan enorm gestegen. DAZN maakt onder meer de wedstrijd tussen de Milanezen en Napoli gratis beschikbaar voor alle Brazilianen.

Headerfoto: Flickr (cc) Remko van Dokkum