Fandata bieden ook grote kansen voor kleine sporten

Er zijn al heel wat sportorganisaties bezig hun database van fans goed in kaart te brengen en te ontwikkelen. Inmiddels is iedereen ervan overtuigd welke waarde dit heeft in de digitale marketingwereld. Toch is het op de juiste manier bouwen aan fandata een grote stap voor de kleinere sportbonden. Ze hebben minder middelen en beschikken vaak niet over een marketingafdeling. Daarom heeft SportsCloud samen met BONDcenter het initiatief genomen om een collectief fanbase platform in te richten waar iedere kleinere sportorganisatie terecht kan. Michiel van Rijn van Alkemade van Techonomy vertelt er in gesprek met SPORTNEXT meer over.

Waarom zijn jullie dit initiatief gestart?

Michiel: "Fans zijn het waardevolste bezit voor de sport. Het zijn de mensen die iedere dag leven voor hun sport en hun sporthelden actief volgen. Daarin maakt het in wezen niet uit of je een grote groep mensen bedient of een hele kleine groep. De waarde van iedere betrokken fan is immers hetzelfde, ongeacht de grootte van de sport. Overigens schaar ik leden, beoefenaars én volgers van sport onder de groep fans."

"Nu de digitale wereld zo hard is gegroeid zijn de mogelijkheden om fans beter te leren kennen voor iedere sportorganisatie dichterbij gekomen. Het is belangrijk dat ook kleinere sporten daarvan kunnen profiteren. Daarom hebben we een speciaal platform dat kostentechnisch zeer aantrekkelijk is, maar wel toegang geeft tot de beste marketingtechnologie en de juiste kennis."

Wie zijn de partijen achter dit initiatief?

"We hebben altijd nauwe contacten gehad met Maarten van Koolwijk van BONDcenter. Zij nemen bij kleinere bonden de zorg voor administratieve en financiële processen uit handen. Zij zagen dat een aantal van hun klanten ook heel graag mee wilden stappen in de nieuwe marketing ontwikkelingen. Als SportsCloud werken wij al met veel middelgrote en grote sportorganisaties zoals bonden en betaald voetbalclubs aan de verdere ontwikkeling van databases en fan-marketing. Samen met BONDcenter hebben we gekeken waar de behoefte van de kleinere sporten lag. Daarna hebben we een dataplatform ontwikkeld waar ze tegen een zeer laag abonnementstarief aan deel kunnen nemen. Samen geloven wij in de kracht van de totale georganiseerde sport en vinden we het belangrijk dat alle sporten gebruik kunnen maken van de nieuwe mogelijkheden in de digitale marketingwereld."

Welke sporten zijn inmiddels aangehaakt?

"Door de customer journey van de sportfan of het lid beter in kaart te brengen, kun je deze persoon ook beter gaan bedienen"

"De Dartsbond, de Curlingbond, de IJshockeybond en de Boksbond zijn inmiddels actief aangesloten. Daarnaast zijn we op dit moment zes andere sporten aan het aansluiten, waaronder bijvoorbeeld de bond voor zweefvliegen. Iedereen is overigens welkom. De overeenkomst tussen de aangesloten bonden is dat ze wel de ambitie hebben, maar niet direct de financiële middelen om dit alleen te doen. Naast de toegang tot de juiste technologie bieden we ze daarom ook collectieve trainingssessies aan. De mogelijkheden van de marketing informatie in de database zijn immers groot. We leren ze wat ze ermee kunnen en hoe ze daarmee een goede marketingstrategie kunnen opbouwen."

"We merken dat er veel animo is van andere bonden om zich ook aan te sluiten. Dan kan er ook kruisbestuiving tussen bonden gaan plaatsvinden en wordt de impact nog groter. De technologie is schaalbaar, dus er is geen limiet op het aantal deelnemers binnen het platform.

Waarom doen jullie dit?

"Ik heb het eigenlijk al een beetje gezegd. Groot of klein, voor iedere sport is dit een belangrijke kans. Samen met BONDcenter zien we dit als een maatschappelijk initiatief. Partijen die aansluiten doen dit onder kostprijsniveau. Aangesloten bonden kunnen gratis deelnemen aan het aanvullende opleidingsprogramma waar we experts en specialisten op inzetten. Zo snijdt het mes voor de kleine sporten aan twee kanten. Én toegang tot state-of-the-art technologie, én toegang tot mensen met de juiste kennis. En daar wil ik zeker ook de kennis van BONDcenter bij betrekken. Zowel in Zeist als in Eindhoven worden gratis trainingslocaties beschikbaar gesteld. Het is een lage kostenstrategie met een hele hoge kwaliteit. Hoe gaaf is dat?"

Wat kunnen de aangesloten partijen met de marketing informatie die ze opbouwen?

"Fans en sporters gaan tegenwoordig op verschillende manieren de interactie aan met sportorganisaties. Bijvoorbeeld via apps, websites, emails, sociale media, live evenementen, etc. Door de customer journey van de sportfan of het lid beter in kaart te brengen, kun je deze persoon ook beter gaan bedienen. Meer op maat, met een betere timing. Dat kan gaan om bijvoorbeeld content, het aanbieden van evenementen tickets, deelname aan sportactiviteiten of producten en diensten van sponsoren."

"Als partijen elkaar vinden en in content, producten of events een samenwerking opzetten, dan is dat natuurlijk geweldig"

"Als je de route van je fans leert kennen en betere doelgroepen kunt onderscheiden, dan kan je leukere dingen gaan doen voor de sportliefhebber. Als je als organisatie in relevantie en service kan blijven denken, dan hou je de betrokkenheid van je achterban veel beter vast. Juist ook voor kleinere sportbonden is het personaliseren van boodschappen en gericht targetten van campagnes voor bijvoorbeeld events van grote waarde. Het versterkt je positie en ook sponsoren zullen een positievere perceptie gaan krijgen."

Hoe zien jullie de verdere ontwikkeling van het platform voor je?

"We zien nu al dat het gezamenlijke fanbase platform een geweldige impuls is voor de aangesloten partijen. De Dartsbond is hier bijvoorbeeld al goed mee bezig is. Ook kan er kruisbestuiving gaan ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan de overlap in doelgroepen tussen bepaalde sporten. Maar dat hoeft niet, iedere bond op het platform blijft onafhankelijk. Als bond blijf je altijd eigenaar van je eigen data. Daar kan niemand tussen komen. Maar als partijen elkaar vinden en in content, producten of events een samenwerking opzetten, dan is dat natuurlijk geweldig. Als partijen het puur voor eigen gebruik voorbehouden is dat natuurlijk ook prima."

Op woensdag 19 april vindt er in SX Eindhoven een 'open inspiratiesessie' plaats waar naast de huidige deelnemers in het platform, ook geïnteresseerde partijen kunnen aansluiten. Meer informatie is op te vragen via michiel@sportscloud.nl of bij maarten@bondcenter.nl.


Headerfoto: Nico Alsemgeest